کارت خاصی برای طرح جدید نان منظور نمی‌شود/ مشکل خرید اتباع افغانستان برطرف شد

بدون دیدگاه
 

کارت خاصی برای طرح جدید نان منظور نمی‌شود/ مشکل خرید اتباع افغانستان برطرف شد

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی اظهار داشت: در مواردی مانند خرید نان اتباع افغانستان که فاقد کارت بانکی هستند نانوا می‌تواند با کارت خود نان بفروشد تا در ثبت سیستمی اشکالی ایجاد نشود.

بیژن نوروز مقدم رئیس اتحادیه نانوایان سنتی درباره ابهامات طرح هوشمند‌سازی عرضه نان به خبرنگار ایلنا می‌گوید: قرار بود آرد به قیمت واقعی و نان به نرخ تمام شده عرضه و مابه التفاوت قیمت نان از سوی دولت به نانوایان پرداخت شود. 

وی در توضیح این مطلب با رفع هرگونه نگرانی در مورد افزایش قیمت نان افزود: نانی که به مردم عرضه می‌شود افزایش قیمت نخواهد داشت و مردم با تمام کارت‌های بانکی می‌توانند نان بخرند. اما آنچه مبنای دریافت آرد سهمیه‌ای به نانواست میزان فروش نانوا بر اساس ثبت گزارش دستگاه کارتخوان وی در سامانه است. برای همین منظور نانوایان از دریافت مبالغ نقدی از سوی مردم اجتناب می‌کنند. در مواردی مانند خرید اتباع افغانستان که فاقد کارت بانکی هستند نانوا می‌تواند با کارت خود نان بفروشد تا در ثبت سیستمی اشکالی ایجاد نشود. 

نوروز مقدم با اشاره به ابهامات این طرح گفت: در برخی موارد که مردم کارت بانکی ندارند نانواها با کارت بانکی خود می‌توانند نان بفروشند و هیچ کارت خاصی برای این موضوع منظور نشده است. با توجه به فرهنگ خیرات و خرید نان برای غذاخوری‌ها و بیمارستان‌ها و مراکز دیگر درمیان مردم این موضوع می‌تواند یکی از ابهامات این طرح باشد که مسئولین ادعا کردند در این طرح به آن توجه شده است ولی تا کنون به ما ابلاغ نشده تا مطابق آن عمل کنیم. 

وی معتقد است هوشمند‌سازی فروش نان طرح خوبی است اما اگر درست اجرا شود و قیمت نان که ۱۲ سال است افزایش نیافته وفقط چندین بارتعدیل شده به قیمت واقعی نزدیک شود. 

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی با گلایه از عدم توجه به نرخ تمام شده نان با احتساب ارزش افزوده اعلام کرد: ما تنها صنفی هستیم که فقط در سال‌های ۹۱، ۹۳، ۹۸ و ۱۴۰۰ افزایش نرخ داشتیم یعنی در طول ۱۲ سال فقط ۴ بار نرخ نان تغییر کرده است. در حالی که همه واحد‌های صنفی هر سال  متناسب با افزایش نرخ تورم افزایش نرخ داشتند. 

نوروزمقدم گفت: هزینه‌های یک واحد نانوایی متناسب با نرخ تورم هر سال افزایش داشته در حالی که نانوا‌ها مجاز به افزایش قیمت تولیدات خود نبودند و با مواردی مانند افزایش اجاره بها، دستمزد کارگر و هزینه‌های آب و برق و گاز روبه رو بودند.

انتهای پیام/

اخباراقتصاد
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید