زوایای پیدا و پنهان اهداف آمریکا در سفر نانسی پلوسی به تایوان

بدون دیدگاه
 

یک کارشناس مسائل سیاسی با بیان این که اقدام نانسی پلوسی در سفر به تایوان قضه کهنه تایوان-واشنگتن و پکن را زنده می کند، تاکید کرد: آمریکا در پی تحریک بیشتر چین برای نشان دادن قدرتش در برابر خود است و هدف دیگرش اقناع افکار عمومی آمریکا و سپس فرا جغرافیایی ایالات متحده در نظام بین الملل می‌باشد.

مهدی مطهرنیا در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی خود از سفرنانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان با توجه به هشدارهای چین در این زمینه اظهار داشت: این مساله در قالب دکترین تحریک خشونت آمریکا در ارتباط با چین قابل تعریف است، در واقع قدرت هوشمند آمریکا در دستگاه فکری حاکم بر کاخ سفید در دوره اوباما و بایدن مجمع نظر است و می تواند این مساله را نوعی از تحریک خشونت در صحنه عملیات جنگ روانی علیه چین باز تعریف کرد. 

وی افزود: نانسی پلوسی که رئیس مجلس نمایندگان آمریکا محسوب می شود از جمله کسانی است که گرایش های خود را برای استقلال تایوان پنهان نکرده است. او در سال 2000 وقتی که رئیس جمهور تایوان انتخاب شد از او حمایت کرد و به او بخاطر پیروزی در انتخابات تبریک گفت. 

این کارشناس مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: از سوی دیگر مساله فساد مالی همسر پلوسی در ایالات متحده آمریکا هم مطرح است و این احتمال وجود دارد که او پایگاه سیاسی خود را در انتخابات آینده کنگره از دست دهد، بنابراین سفر آسیایی او برای پکن تحریک کننده و برای کاخ سفید می‌تواند یک فرصت باشد. 

مطهرنیا با بیان این که سیاست کاخ سفید مبتنی بر دکترین “تحریک هوشمندانه” است گفت: ایالات متحده متوجه این امر است که با سفر پلوسی به آسیا به صورت نرم از تایوان حمایت می کند و این ها نشان می دهد که آمریکا در پی تحریک بیشتر چین برای نشان دادن قدرتش در برابر خودش است و هدف دیگرش اقناع افکار عمومی آمریکا و سپس افکار عمومی فراجغرافیایی ایالات متحده در نظام بین الملل است. 

این استاد دانشگاه ابراز عقیده کرد که تحریک کاخ سفید نسبت به سفر نانسی پلوسی به تایوان را در چار چوب دکترین تحریک هوشمندانه می دانم که به نوعی در ارتباط با اوکراین و روسیه هم آمریکایی ها آن را انجام دادند. 

وی تصریح کرد: در زمینه پیوستن اوکراین به ناتو نیز همین تحرک را در ارتباط با مسکو برگزیدند اما میزان تحریک پذیری چین بالا است چرا که چینی‌ها اعلام کردند که هواپیمای نانسی پلوسی را مورد هدف قرار می دهند یا برخوردهای شدیدی در ارتباط با این سفر در دست اجرا خواهند داشت. 

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار داشت: این مساله تاحدود زیادی قصه کهنه تایوان- واشنگتن و پکن را در افکار عمومی زنده می کند، قصه‌ای که واشنگتن، تایوان را مستقل می شمارد و از طرف دیگر پکن به هیچ وجه حاضر به پذیرش تایوان به عنوان کشور مستقل نیست و آن را بخشی از خاک چین می داند. از این جهت باید گفت آمریکایی ها در پی گسترش ناامنی از خاورمیانه به شرق آسیا هستند.

انتهای پیام 

اخبارسیاسی
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید