سرانجام پالایشگاه‌سازی در داخل و خارج از کشور چه شد؟

بدون دیدگاه
 

سرانجام پالایشگاه‌سازی در داخل و خارج از کشور چه شد؟

مدیر عامل اسبق شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی گفت: به نظر می‌رسد ایران در آینده باید برای صادرات فراورده نسبت به ساخت پالایشگاه بیشتر اقدام کند، چراکه علاوه بر اهداف صادراتی رشد مصرف انرژی نیز همچنان در کشور بالا است و باید پاسخ داده شود.

عباس کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره ساخت پالایشگاه در دیگر کشورها اظهار داشت: اگر شرکت ملی نفت بتواند در خارج از کشور برای ساخت پالایشگاه سرمایه‌گذاری کرده و برای نفت‌خام تقاضا ایجاد کند، بسیار مثبت و مطلوب خواهد بود و بازار مطمئنی برای فروش نفت کشور پیدا می‌کنیم، ضمن اینکه پالایشگاه‌ها سودده هستند به لحاظ سیاسی هم منجر به مستحکم شدن روابط خواهد شد.

وی افزود: عربستان، کویت و امارات هم که در دیگر کشورها پالایشگاه سرمایه‌گذاری و احداث کرده‌اند به خاطر تضمین فروش نفت‌خام است، بعبارت دیگر وقتی در کشوری پالایشگاه ساخته می‌شود با این شرط است که نفت خام کشور سرمایه‌گذار به مدت طولانی به کشور مقصد صادر شود، یعنی ساخت پالایشگاه با همان مشخصات نفت کشور مبدا طراحی انجام می‌شود، در حقیقت کشورهای نفت‌خیز در کشورهای مصرف‌کننده نفت‌خام پالایشگاه احداث می‌کنند و شرط هم این است که نفت خام تامین شود و سرمایه‌گذار، بیمه و بانک‌ها هم از این رویه استقبال می‌کنند.

مدیر عامل اسبق شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی در ادامه درباره برنامه ایران برای ساخت پالایشگاه در دیگر کشورها تصریح کرد: قرار است با ونزوئلا برای تعمیرات اساسی پالایشگاه‌هایشان همکاری داشته باشیم. در سال 85 برای ساخت پالایشگاه در برزیل و مالزی مذاکرات مقدماتی انجام شد اما به نتیجه نهایی نرسید. 

وی تاکید کرد: برای ساخت پالایشگاه ابتدا باید سرمایه وجود داشته باشد و کشور مقصد هم این ماجرا را بپذیرد ایران به چند پالایشگاه مجوز داده که مشغول هستند که کارهایی انجام دهند اما بهرحال سرمایه‌گذاری حوزه پالایشگاهی در خارج و داخل کشور مقبول است و تعاملات اقتصادی را وسیع‌تر می‌کند.

کاظمی درباره ساخت پالایشگاه در داخل کشور نیز گفت: سال 98 مجلس مصوبه‌ای برای حمایت از صنایع پایین‌دستی نفت و ساخت پالایشگاه در کشور ارائه داد، بر این اساس 10 درصد تخفیف و یک سال تنفس خوراک در نظر گرفت و بر همین مبنا حدود 6 مجوز هم صادر کرد و سرمایه‌گذار بخش خصوصی روی آنها مهندسی پایه انجام داد که بیشتر هدف آنها صادرات محصولات است. 

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد ایران در آینده باید برای صادرات فراورده نسبت به ساخت پالایشگاه بیشتر اقدام کند، چراکه علاوه بر اهداف صادراتی رشد مصرف انرژی نیز همچنان در کشور بالا است و باید پاسخ داده شود.

مدیر عامل اسبق شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی در ادامه بیان داشت: فلسفه مصوبه سال 98 مجلس این بود که از خام‌فروشی نفت جلوگیری شود و به جای نفت‌خام؛ فراورده بفروشیم که هم ارزش افزوده بیشتری دارد و هم اینکه تکنولوژی را وارد کشور می‌کند، در حقیقت هدف مصوبه این بود تولید پالایشگاه‌ها حداکثری شود، اگر داخل نیاز بود، مصرف شود و در غیر این صورت هم صادر شود، البته تمرکز آن هم روی محصولات پتروشیمی و در واقع پتروریفاینری‌ها بوده است.

انتهای پیام/

اخباراقتصاد
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید