۲۰ درصد از مطالبات گندمکاران پرداخت نشده است/ مصرف گندم به عنوان خوراک دام به دلیل افزایش قیمت نهاده‌ها

بدون دیدگاه
 

۲۰ درصد از مطالبات گندمکاران پرداخت نشده است/ مصرف گندم به عنوان خوراک دام به دلیل افزایش قیمت نهاده‌ها

رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: افزایش قیمت نهاده‌های دامی باعث شد حجمی از گندم تولیدشده برای مصارف خوراک دام مصرف شود

عطاالله هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، میزان خرید تضمینی گندم را حدود 4 میلیون و 900 هزار تن دانست و افزود: خرید گندم در سال جاری 500 هزار تن بیشتر از سال گذشته است؛ این در حالیست که پیش‌بینی تولید 8.5 تا 9 میلیون تن برآورد شده است.

وی با بیان اینکه دولت مطالبات گندمکاران را با تاخیر پرداخت کرد، خاطر نشان کرد: هزینه خرید 4 میلیون و 900 هزار تن گندم 57 هزار میلیارد تومان شده که دولت حدود 44 هزار میلیارد تومان را پرداخت کرده است.

به گفته هاشمی؛ 20 درصد از مطالبات گندمکاران از سوی دولت پرداخت نشده است.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران نمره 15 را به خرید تضمینی گندم در سال جاری داد و افزود: قرار بود که حداکثر مطالبات گندمکاران در عرض یک هفته پرداخت شود اما متاسفانه این مهم رخ نداد از این‌رو دولت در پرداخت‌ها بدقول شد.

هاشمی برآورد خرید گندم در سال جاری را حدود 6.5 میلیون تن دانست و خاطر نشان کرد: پیش‌بینی می‌شود اگر مطالبات گندمکاران به موقع پرداخت شود انگیزه کشاورزان برای فروش گندم به دولت افزایش پیدا می‌کند در نتیجه می‌توان از 6 میلیون تن بیشتر خریداری کند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا دلال‌ها برای خرید گندم از کشاورزان ورود کردند؟ گفت: در روزهای گذشته تاخیر در پرداخت مطالبات گندمکاران باعث شد که دلال‌ها ورود کنند اما دولت در هفته‌ گذشته جدیت بیشتری در پرداخت‌ها به خرج داد در نتیجه نقش دلال‌ها در خرید گندم کم رنگ‌تر شد.

هاشمی با بیان اینکه آمار رسمی از حجم گندم خریداری شده از سوی دلال‌ها وجود ندارد، تصریح کرد: دلال‌ها کمتر از نرخ دولتی گندم را از کشاورزان خریداری نمی‌کنند؛ خواسته بنیاد ملی گندمکاران این است که واسطه‌گران سامان‌دهی شوند به این معنا که درنهایت خریدشان را به دولت بفروشند؛ چرا که دولت به ازای هر کیلو گندمی که نمی‌تواند خریداری کند باید وارد کند که این مسئله در نهایت به نفع دولت تمام نمی‌شود.

بنا به اظهارات رئیس بنیاد ملی گندمکاران؛ افزایش قیمت نهاده‌های دامی باعث شد حجمی از گندم تولیدشده برای مصارف خوراک دام مصرف شود.

وی با بیان اینکه با واردات 2.5 تا 3 میلیون تن گندم نیاز کشور تامین می‌شود، تصریح کرد: سالیانه حدود 2.5 میلیون تن گندم ذخیره می‌شود از آنجایی‌که گندم ماندگار نیست از این‌رو به‌تدریج گندم ذخیره شده در بازار عرضه می‌شود تا کیفیت آن از بین نرود. بحران جهانی در خرید غلات باعث شده است که حجم مصرف گندم از ذخایر استراتژیک نسبت به سال‌های گذشته افزایش پیدا کند.

هاشمی در پاسخ به این پرسش که خشکسالی‌ها در میزان تولید گندم تاثیر گذاشت؟ افزود: سال گذشته بیش از 85 درصد از دیم‌زارهای کشور از بین رفت. اما در سال جاری میزان تولید گندم در دیم‌زارها افزایش پیدا کرده است به عنوان مثال میزان تولید گندم در اراضی دیم در استان‌های اردبیل، کرمانشاه، آذربایجان غربی و شرقی و کردستان قابل توجه است. به نظر می‌رسد اگر میزان پراکنش باران قابل توجه بود امسال نیازی به واردات گندم نداشتیم.

انتهای پیام/

اخباراقتصاد
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید