آغاز تبادلات بانکی ایران با صربستان

بدون دیدگاه
 

آغاز تبادلات بانکی ایران با صربستان

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت که در رأس هیأتی تجاری به بلگراد سفر کرده است، با وزیر دارایی صربستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایلنا، در این دیدار طرفین بر ایجاد پلتفرم مشترک گمرکی تاکید کرده و مقرر شد که روند ترخیص کالا و استانداردسازی روال ها و انطباق روال های فعلی با محوریت اتاق بازرگانی مشترک و کمیته مشترک تجاری اصلاح شود.

همچنین مقرر شد تا زمینه برقراری ارتباط میان بانک های منتخب دو کشور فراهم شود که وزیر دارایی صربستان در حین برگزاری جلسه دستورات لازم در این خصوص را به بانک های منتخب کشورش ابلاغ کرد.

موضوع دیگری که طرفین در مورد آن به گفتگو پرداختند، موضوع برقراری سیستم کارگزار بین صندوق های بیمه ای دو کشور بود که طرف ایرانی سازوکار طراحی شده را ارائه و طرف صرب نیز با استقبال از این سازوکار صندوق بیمه ای صادرات این کشور را موظف به برقراری ارتباط کارگزاری و صدور تضامین لازم کرد.

تهاتر دیگر موضوعی بود که طرفین در مورد ان به گفتگو پرداختند و با تفاهم بر فهرست کالایی مشخص، مقرر شد این اقدام در دستور کار کارگزاری های منتخب قرار گیرد.

همچنین طرفین بر سر تبادلات مالی به صورت رمز ارز توافق کردند و مقرر شد تا به صورت آزمایشی معاملات از این طریق صورت گیرد.

در حوزه سرمایه گذاری های مشترک نیز مقرر شد تا طرفین فرصت های سرمایه گذاری را در اختیار شرکت های یکدیگر قرار دهند.

همچنین جمهوری اسلامی ایران نیز ضمن آمادگی در خصوص صدور خدمات فنی و مهندسی به صربستان، از آمادگی خود برای صادرات در حوزه محصولات دانش بنیان، نانو، تجهیزات پزشکی و داروهای نوترکیب خبر داد که مورد استقبال ویژه طرف صرب قرار گرفت و خواستار انتقال این تکنولوژی ها به صربستان شد.

همچنین علیرضا پیمان پاک با زورنا میهایلوویچ، وزیر معدن و انرژی این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر معدن و انرژی صربستان در ابتدای این دیدار تاکید کرد که این جلسه با تاکیدات شخص رئیس جمهور این کشور و در حضور تمامی معاونان و قائم مقامان وزارت انرژی صربستان برگزار می شود و تمام موارد مطرح شده در این جلسه به سرعت پیگیری می شود.

در این دیدار طرفین در خصوص نحوه تامین محصولات پتروشیمی و مشتقات پایه نفتی مورد درخواست صربستان به گفت‌وگو پرداختند و طرف ایرانی پیشنهادات و سازوکار مدنظر خود را ارائه کرد که با استقبال وزیر انرژی صربستان و دستور وی، کارگروهی جهت انجام مذاکرات تکمیلی معرفی شد.

در ادامه وزیر انرژی صربستان که کشورش دارای منابع غنی مس است، از آمادگی این کشور برای سپردن موضوع فرآوری مس به جمهوری اسلامی خبر داد که با استقبال هیأت ایرانی قرار گرفت.

در انتها نیز طرفین در خصوص تامین انرژی های تجدید پذیر به گفتگو پرداختند که با توجه به وجود زنجیره کامل تامین انرژی خورشیدی در ایران، طرف ایرانی پیشنهادات خود را به طرف صرب اعلام کرد.

انتهای پیام/

اخباراقتصاد
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید