مستمری دختران مجرد اصلاح شد؟

بدون دیدگاه
 

دخترانِ مجرد مستمری را کامل می‌گیرند؟  سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح که  مخاطبان آن عموما از کارکنان سابق نیروهای مسلح هستند. در سال ۹۹ مبلغ مستمری دختران مجرد بیمه‌شدگان متوفی را کاهش داد.

از سال ۹۹ سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح به دختران مجردی که مستمری‌بگیر این صندوق بازنشستگی بودند، مبلغی کمتر از حق قانونی پرداخت می‌کرد. به نظر می‌رسد مجلس شورای اسلامی این رویه را تغییر داده است.

مطابق یک  رویه که در سه صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی، کشوری و بازنشستگی نیروهای مسلح جریان دارد، فرزندان دختری که مجرد باشند می‌توانند بعد از فوت بیمه شده اصلی، مستمری او را دریافت کنند. برابر مقررات، میزان این مستمری برای هر فرزند واجد شرایط، از حداقل ۲۵ درصد تا کل حقوق بازنشسته متفاوت است.

البته این موضوع با برجسته شدن پدیده طلاق‌های صوری، در سال‌های اخیر، به چالشی برای صندوق‌های بازنشستگی تبدیل شد. به صورت مشخص صحبت از آن گروه از فرزندان دختری است که برای دریافت مستمری متوفی به صورت صوری طلاق می‌گرفتند. این اقدام در عمل باعث شد تا دو صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی با احتیاط بیشتری به چنین درخواست‌هایی ترتیب اثر دهند.

در مقابل اما، سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح، آیین‌نامه‌ای را به تصویب رساند و به موجب آن برای جلوگیری از وقوع چنین اتفاقی، از میزان مستمری دختران مجرد بیمه شده متوفی کاست.

به نظر می‌رسد بعد از گذشت نزدیک به سه سال از این ماجرا، سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح از اجرای آیین‌نامه مورد نظر منصرف شده است. در نتیجه از خرداد امسال، مستمری دختران مجرد بدون کسورات پیشگیرانه پرداخت می‌شود.

به تازگی در همین رابطه خبر کوتاهی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌دهد این تغییر رویه و عقب. نشینی صندوق بازنشستگی لشگری با پیگیری‌های مجلس شورای اسلامی ارتباط دارد.

سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا) یکی از سه صندوق مطرح ارائه دهنده خدمات بیمه‌های اجتماعی در کشور محسوب می‌شود. مخاطبان این صندوق عموما از کارکنان سابق نیروهای مسلح هستند که در سالهای اخیر به کارکنان لشگری دولت نیز معروفند. مطابق اخبار رسمی منتشر شده آخرین بار تعداد این بازنشستگان حدود ۷۰۰ هزار نفر عنوان شده است.

 

اخباراقتصادجامعه
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید