قدردانی بایدن از نقش عراق در برقراری گفت‌وگوهای ریاض و تهران

بدون دیدگاه
 

قدردانی بایدن از نقش عراق در برقراری گفت‌وگوهای ریاض و تهران

نخست وزیر عراق و رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار در جده روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای و همکاری دو کشور در بخش‌های گوناگون را بررسی کردند.

به گزارش ایلنا به نقل از میدل‌ایست، بر اساس بیانیه رسمی دفتر نخست‌وزیر عراق، «مصطفی الکاظمی» در حاشیه نشست سران کشورهای شورای همکاری و مصر و اردن و عراق در جده با «جو بایدن»، رئیس‌جمهوری آمریکا دیدار کرد.

طرفین در این دیدار بر پایبندی متقابل به شراکت دوجانبه عراق و امریکا به موجب توافق‌نامه چارچوب راهبردی و تضمین عدم جلوگیری از بازگشت دوباره داعش تأکید و برخی مسائل منطقه‌ای را بررسی کردند.

آنان توافق کردند که روابط عراق و آمریکا مبتنی بر منافع مشترک و تقویت حاکمیت ارضی عراق و امنیت و ثبات این کشور است.

طرفین همچنین بر اهمیت تشکیل دولت جدید عراق که اراده ملت عراق را تحقق بخشد و به دموکراسی و استقلال عراق احترام بگذارد، تأکید کردند و در این راستا بایدن بر اهمیت ثبات و یکپارچگی و شکوفایی و حاکمیت ارضی عراق و از جمله اقلیم کردستان عراق تأکید کرد.

آنان همچنین بر پایبندی به چارچوب راهبردی به عنوان سنگ‌بنای روابط دوستانه و همکاری‌های عراق و آمریکا و تنظیم روابط در عرصه فرهنگی و اقتصادی و امنیتی دو کشور تأکید کردند.

بایدن و الکاظمی بر اهمیت تقویت نهادهای دموکراتیک عراق به نحوی که نیروهای امنیتی کشور بتوانند امنیت و ثبات کشور را تأمین کنند، تأکید کردند.

بایدن همچنین از تلاش‌های دولت عراق برای بازگرداندن آوارگان عراقی از سوریه و محاکمه تروریست‌های داعش قدردانی کرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا و نخست‌وزیر عراق همچنین بر اهمیت نقش عراق در منطقه و تسهیل ارتباط و اعتمادسازی میان کشورهای منطقه تأکید کردند و بایدن از نقش نخست‌وزیر عراق در تقویت روابط کشورهای منطقه قدردانی کرد.

بایدن همچنین بر اهتمام آمریکا به تقویت اقتصاد عراق و مرتبط کردن اقتصاد عراق با اقتصاد منطقه و جهان و نیز ضرورت مبارزه با فساد و بازگرداندن اعتماد به نهادهای رسمی و تحکیم توسعه اقتصادی تأکید کرد.

بایدن و الکاظمی همچنین تلاش‌های مشترک برای توسعه پایدار در منطقه و مواجهه با پیامدهای تغییرات اقلیمی و کم‌آبی و افزایش همکاری‌های دو کشور در توسعه بخش انرژی و اصلاحات اقتصادی را بررسی کردند.

بایدن همچنین از طرح نخست‌وزیر عراق درباره مذاکرات تهران و ریاض در بغداد استقبال و برگزاری نشست بغداد و روابط ویژه عراق با مصر و اردن را شایسته تقدیر دانست و بر آمادگی بر حمایت از آن تأکید کرد.

الکاظمی نیز بر پایبندی‌اش به ادامه طرح‌ها برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها میان کشورهای منطقه تأکید کرد.

انتهای پیام/

اخبارجهان
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید