از ظرفیت گردشگری پزشکی بیمارستان‌های تامین اجتماعی استفاده می‌کنیم

بدون دیدگاه
 

از ظرفیت گردشگری پزشکی بیمارستان‌های تامین اجتماعی استفاده می‌کنیم

علیرضا حسینی طباطبایی نوشت: ظرفیت‌های توسعه صنعت گردشگری در کشور به تاسیس هولدینگ گردشگری تامین اجتماعی(هگتا) در سال۱۳۹۴ انجامید.

به گزارش ایلنا، سید علیرضا حسینی طباطبایی (مدیرعامل شرکت گردشگری تامین-هگتا) از خدمات این مجموعه تابعه صندوق تامین اجتماعی در حوزه‌های مختلف خبر داد. وی در یادداشتی با اشاره به مشکلات مختلف صنعت گردشگری و سودآوری آن برای صندوق تامین اجتماعی نوشت: 

ظرفیت‌های بی‌مانند توسعه صنعت گردشگری در کشور از یک سو، کارکرد اقتصادی و بازدهی قابل توجه فعالیت در حوزه تامین زیرساخت‌های گردشگری از سوی دیگر و نیز رسالت سازمان تامین اجتماعی در صیانت از دارایی‌های متعلق به نیروی انسانی مولد کشور و ایجاد ارزش افزوده برای آن‌ها، بخشی از دلایلی است که به تاسیس هولدینگ گردشگری تامین اجتماعی (هگتا) در سال ۱۳۹۴ انجامید. 

امروزه توسعه صنعت گردشگری به عنوان یک اولویت مورد توجه تصمیم‌سازان دولتی در همه کشورها قرار دارد و شاید بتوان ادعا کرد هیچ کشوری نیست که به اهمیت این صنعت و اثر آن بر بهبود وضعیت اقتصادی پی نبرده باشد و در صدد یافتن راه‌هایی به منظور افزایش درآمدهای ارزی از این طریق نباشد. به طور کلی کشورهایی که به دلیل محدودیت منابع داخلی، روند توسعه اقتصادی به کندی پیش می‌رود، دو راه به منظور تامین مالی پروژه‌های زیرساختی پیش رو دارند؛ راه نخست جذب سرمایه‌گذار خارجی و راه دوم رونق بخشیدن به صنعت گردشگری و بهره‌مندی از مزایای اقتصادی و ارز آوری ناشی از آن است. 

از سوی دیگر نتایج مطالعات علمی در یک دهه گذشته اثر متقابل افزایش درآمد ناشی از گردشگری بر میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشورهای مختلف جهان را اثبات کرده است. به این ترتیب یک راه عبور از تنگناهای مالی در دولت‌ها تمرکز بر افزایش درآمد حاصل از صنعت گردشگری در کشور است تا به واسطه آن سرمایه گذاران خارجی نیز به اجرای پروژه‌های گوناگون در این حوزه ترغیب شوند. 

در این میان مجموعه «هگتا» به عنوان بزرگترین هولدینگ گردشگری کشور که با وجود ۶ شرکت بزرگ شامل گروه هتل‌های هما با پنج هتل پنج ستاره، شرکت حمل و نقل ریلی رجا با یکهزار و ۱۴۳ واگن در ۲۳ مسیر ریلی، شرکت سرمایه‌گذاری ایرانگردی و جهانگردی با بیش از ۶۵ هتل سه و چهار ستاره، شرکت مجتمع‌های توریستی آبادگران با مجموعه‌ای از واحدهای اقامتی و پذیرایی، شرکت دهکده ساحلی انزلی با مجموعه‌ای از واحدهای اقامتی و ویلاهای مسکونی و شرکت بین‌المللی خدمات مسافرتی و جهانگردی تامین در زیرمجموعه خود، نه تنها بازوی اجرایی مهمی در راستای تحقق اهداف اقتصادی سازمان تامین اجتماعی به شمار می‌آید، بلکه ظرفیت عظیمی به منظور پشتیبانی از توسعه گردشگری در ایران را در اختیار دارد که استفاده بهینه از آن می‌تواند به تحقق برنامه‌های دولت در حوزه درآمدزایی از صنعت تورسیم و افزایش نرخ سرمایه‌گذاری خارجی در کشور به دنبال توریست‌پذیر شدن ایران نیز کمک کند. 

از طرفی گردشگری یک صنعت رقابت‌پذیر است و کشورها برای کسب درآمد بیشتر ناگزیر به پایش مستمر وضعیت و نیز نوآوری در این صنعت هستند. کمبود زیرساخت به منظور ارائه خدمات اقامتی به گردشگران در برخی استان‌های ایران یکی از مشکلات اصلی کشورمان برای میزبانی از بازدیدکنندگان به شمار می‌آید که هگتا با توجه به عضویت گروه هتل‌های هما در خانواده خود، توسعه این هتل در شهرهای مختلف را دنبال و به عنوان یک فرصت سرمایه‌گذاری معرفی کرده است. به این ترتیب مبتنی بر نیاز شناسایی شده در ابرشهرها، ساخت هتل همای ۲ در تهران، مشهد، شیراز و اصفهان نیز در برنامه این مجموعه از دوران گذشته پیش‌بینی شده است. 

از سوی دیگر با توجه به ظرفیت‌های ایران در زمینه جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و مذهبی می‌توان از آن به عنوان یکی از ۱۰ کشور اول توریستی جهان و نیز پنجمین کشور تاریخی یاد کرد؛ اما میزان ورود گردشگران خارجی و سهم ایران در بازار گردشگری جهان در حال حاضر بسیار اندک است. حل این مشکل نیازمند تغییرات بنیادی در وضعیت زیرساخت‌های بازار گردشگری کشور است که برای این منظور، تعیین استعداد گردشگری مناطق مختلف و نیز تامین زیرساخت‌های اقامتی و خدماتی در آن یک ضرورت است؛ ضرورتی که بر عهده دستگاه‌های دولتی متولی امر است.

اما در عین حال هگتا به عنوان مجموعه‌ای که از دارایی‌های سازمان تامین اجتماعی تشکیل شده، با شناسایی این نیاز در کشور تلاش دارد ضمن ارزش‌آفرینی برای خانواده بزرگ این سازمان، با طراحی پاسخ درخور به نیاز فوری و اولویت‌دار این صنعت، زمینه تقویت صنعت گردشگری در کشور را نیز فراهم کند؛ ماموریتی که دنبال کردن آن بر عهده شرکت ایرانگردی و جهانگردی از خانواده شرکت‌های زیرمجموعه هگتا قرار گرفته است. از این رو برنامه «هتل‌سازی» به عنوان یکی از سرفصل‌های کلیدی فهرست اقدامات آتی هگتا تنها به توسعه هتل هما محدود نمی‌شود. اجرای طرح ساخت «هتل کویر بیرجند» یکی از برنامه‌هایی است که با هدف درآمدزایی برای تامین اجتماعی در اولویت قرار گرفته، اما نیم نگاهی به اهداف کلان کشور در حوزه رفع نیازهای زیرساختی به منظور گردشگرپذیر شدن شهرهای مختلف به ویژه در استان‌هایی که با فقر بیشتر فضاهای اقامتی متناسب با انواع سلایق گردشگران روبرو هستند نیز دارد. 

همچنین در این راستا بندر انزلی، جلفا، تخت جمشید، چابهار، شاهرود، کرمان، میگون، لاهیجان و چند نقطه دیگر از کشور، میزبان اجرای طرح‌های هتل‌سازی شرکت ایرانگردی و جهانگردی خواهند بود. 

اهمیت و ارزش ورود تامین اجتماعی به این حوزه زمانی مشخص می‌شود که بدانیم بر اساس بررسی‌های بین‌المللی، ورود هر شش گردشگر خارجی به کشور می‌تواند به ایجاد یک شغل منجر شود و به موازات آن درآمد ارزی معادل ۱۴۰۰ دلار برای کشورایجاد کند. بنابراین اثرات ثانویه حضور گردشگران در کشور بر اقتصاد ملی، ارزش فعالیت در این صنعت را به خوبی منعکس می‌کند. 

البته واقعیت این است که صنعت گردشگری هر از چند گاهی با شوک روبرو می‌شود و آخرین نمونه آن شوک ناشی از شیوع پاندمی کرونا در جهان بود. اما نکته قابل تامل که نشان دهنده ایده آل بودن این صنعت برای سرمایه‌گذاری پربازده است، رشد بی‌وقفه آن حتی پس از فراز و نشیب‌های مقطعی است که نشان از توان ارتجاعی و بازیابی این بخش اقتصادی دارد. 

اما علاوه بر دنبال کردن این ماموریت‌ها، هگتا به واسطه مسئولیت‌هایی که در قبال ارائه خدمت به اعضای خانواده بزرگ تامین اجتماعی دارد، در اجرای طرح‌هایی نظیر «کرامت رضوی» و «گردشگری پزشکی» نیز مشارکت می‌کند. در قالب طرح کرامت رضوی بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی به زیارت امام رضا (ع) اعزام می‌شوند و اجرای آن با مشارکت هگتا پس از سه سال وقفه به دلیل شیوع کرونا، از ابتدای تابستان امسال آغاز شده است. هگتا به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های بزرگ سازمان تامین اجتماعی خود را موظف می‌دارد از همه فرصت‌ها و امکانات در اختیار خود علاوه بر اهداف اقتصادی و دنبال کردن ارزش آفرینی مالی، در راستای خدمت به بازنشستگان نیز استفاده کند. به همین منظور ظرفیت شرکت حمل و نقل ریلی رجا و گروه هتل هما در خدمت این طرح قرار گرفته و سالانه حدود ۳۰ هزار نفر از خانواده تامین اجتماعی به این ترتیب به زیات حرم رضوی نائل می‌شوند. 

برای افزایش سود گردشگری از ظرفیت توریسم پزشکی بیمارستان‌های تامین اجتماعی استفاده می‌کنیم. به عبارت بهتر ما قالب طرح گردشگری پزشکی نیز قرار است هم‌افزایی بین خدمات مسافرتی و اقامتی زیرمجموعه هگتا به نمایندگی شرکت تأمین و امکانات درمانی سازمان تأمین اجتماعی (شامل ۷۰ بیمارستان و ۴۰۰ کلینیک) انجام شود و گردشگران پزشکی برای درمان به ایران سفر کنند. در طول سفر از ورود به مقصد ایران، شرکت تأمین بخش‌های ترانسفر، اقامت، بستری و اختصاص مترجم به بیماران را انجام و برای همراهان بیمار نیز تسهیلات گشت را ترتیب می‌دهد. بیماران نیز در طول دوران نقاهت خود می‌توانند در کنار همراهان به گشت و سفر بپردازند که پشتیبانی آن بر عهده آژانس مسافرتی و جهانگردی تامین است. 

از دیگر طرح‌هایی که هگتا به منظور ارائه خدمات به بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی در دستور کار قرار داده، راه‌اندازی قطارهای گردشگری در شرکت رجا با هدف معرفی گردشگری کم‌شتاب به عنوان یکی از انواع گونه‌های رایج گردشگری است که روی مباحث محیط زیستی و حمایت از جامعه محلی تأکید دارد. این قطارها در مسیرهای زیبای ریلی تهران- سوادکوه، تهران-شیرگاه، تهران- رشت، تهران- قزوین، تهران- زنجان و تهران- کاشان تور برگزار می‌کنند و گردشگران در طول مسیر می‌توانند با یکدیگر معاشرت کنند و آشنا شوند، همچنین، توقف‌هایی در طول مسیر برای برقراری ارتباط با جامعه محلی و خرید محصولات و خوراک محلی صورت می‌گیرد. حمل و نقل ریلی جزو وسایل نقلیه کم کربن به شمار می‌رود که کمترین میزان تولید گازهای گلخانه‌ای را ایجاد می‌کند و راه‌اندازی قطارهای گردشگری نمونه مناسبی از توجه هگتا و شرکت‌های تابعه آن به جوانب اجتماعی- فرهنگی و محیط زیستی است که در توسعه پایدار گردشگری هر منطقه نیز لحاظ می‌شود. 

به هر روی واقعیت غیر قابل انکار پیش چشم مدیران ارشد و تصمیم‌سازان کشور این است که گردشگری یکی از بزرگترین بخش‌های اقتصادی جهان به شمار می‌آید که با سرعتی اعجاب‌انگیز رو به رشد است. اکنون حدود هفت سال از زمانی که سازمان تامین اجتماعی ذیل ماموریتی که در زمینه تامین آتیه نیروی کار کشور با برنامه‌ریزی اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های پربازده به منظور حفظ ارزش ذخایر بیمه شدگان و نیز تامین منابع لازم به منظور ایفای تعهدات خود در قبال آن‌ها دارد، با تشخیص به موقع و حسن توجه به جایگاه صنعت گردشگری، اقدام به راه‌اندازی هگتا کرد، می‌گذرد و این شرکت در آغاز راهی است که برای دستیابی به افق‌های آرمانی، پیش روی خود ترسیم کرده و می‌پیماید؛ راهی که به نظر می‌رسد، پایانی ندارد.

انتهای پیام/

اخباراقتصادجامعه
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید