عامل فرار نقدینگی از بازار سهام، عدم برخورد مناسب با تخلفات است

بدون دیدگاه
 

عامل فرار نقدینگی از بازار سهام، عدم برخورد مناسب با تخلفات است

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: یکی از دلایل خروج پول بازار سرمایه به عدم اطمینان‌هایی باز می‌گردد که ناشی از عدم برخورد با متخلفان بازار سهام است و شاهد آن هستیم که این تخلفات همچنان ادامه دارد و همه اینها ناشی از نبودن قانون درست است.

محسن یگانه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره پیش نویس به روزرسانی قوانین بازار سرمایه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با توجه به عمر بازار سرمایه و همچنین گسترش بازار سهام، نیاز شدید به اصلاح قوانین بازار سرمایه داریم و قوانین فعلی مشکلاتی را برای بازار سهام ایجاد کرده است. تا زمانی که سازمان بورس به معنای واقعی خودانتظام نباشد، تغییر قوانین تاثیری بر تخلفات در بازار سرمایه نخواهد داشت.

وی با اشاره به جایگاه سازمان بورس برای برخود با تخلف‌ها تاکید کرد: سازمان بورس طبق قانون نهادی خودانتظام است و سازمانی که خودانتظام است خود به خود وظایف آن متفاوت خواهد شد. در حال حاضر تشکیلات سازمان بورس به معنای واقعی، خودانتظام نیست و سازمان بورس تحت تاثیر شرایطی قرار می‌گیرد که حتی بهترین قوانین هم کارایی لازم را نخواهد داشت، بنابراین مشکل اصلی در قانون گذاری بازار سرمایه این است که سازمان بورس به معنای واقعی خودانتظام نیست.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: تجربه نشان داده است که به علت ضعف قوانین بازار سرمایه، تخلف‌هایی که در حیطه سازمان بورس روی می‌داده است، بازدارنده نبوده است.

وی تاکید کرد: یکی از دلایل خروج پول بازار سرمایه به عدم اطمینان‌هایی باز می‌گردد که ناشی از عدم برخورد با متخلفان بازار سهام است و  شاهد آن هستیم که این تخلفات همچنان ادامه دارد و همه اینها ناشی از نبودن قانون درست است.

عضو کمیته بورس اتاق تهران با بیان اینکه با بروزرسانی قانون و حرکت بازار سهام به طرف خودانتظام‌تر و استقلال بیشتر، قوانین به نفع بازار سرمایه تغییر جهت می‌دهد، گفت: اگر بخواهیم  به معنای واقعی به توسعه اقتصادی دست یابیم، مجبوریم که بازار سرمایه مستقل و توسعه یافته را ایجاد و گسترش دهیم و این دو تفکیک شدنی نیست، چرا که هیچ کشوری توسعه یافته را نمی‌بینید که اقتصاد توسعه یافته داشته باشد، اما بازار سهام آن کشور عقب مانده باشد، بنابراین اولین قدم این است که مسئولان کلان کشور بپذیرند که باید بازار سرمایه توسعه‌ای داشته باشیم و مسئولان اجازه دهند و تلاش کنند که ارکان بازار سهام خود انتظام باشند، تا سازمان بورس خود قوانین لازم را به وجود آورد و در اجراء قوانین هم جدی باشد.

یگانه تاکید کرد: در کشورهای پیشرفته که بازار سرمایه قوی دارند، در کنار نهادهای مالی مانند سازمان بورس و بانک‌ها، نهاد مستقلی وجود دارد که برای شناسایی و برخود با تخلف‌ها در بازارهای مالی ایجاد شده‌اند، لازم است که در کشور ما هم این نهاد مستقل را ایجاد کنیم. این نهادها هر چه قدر که مستقل‌تر باشند، کارایی بیشتری خواهند داشت. به خصوص آن که در کشور ما سازمان بورس مستقل نداریم، جای خالی این نهاد مستقل قانون گذاری به شدت احساس می شود.

انتهای پیام/

اخباراقتصاد
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید