ماجرای تخریب دانشکده ادبیات دانشگاه تهران چیست؟

بدون دیدگاه
 

مدیرکل طرح‌های عمرانی و پشتیبانی دانشگاه تهران به تشریح جزئیات عملیات مقاوم‌سازی ساختمان دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران پرداخت و گفت: عملیات احیای ساختمان فرسوده دانشکده ادبیات، کاملاً بر اساس اصول علمی در حال انجام است.

رضا قاسمی در واکنش به آنچه که در برخی سایت‌های خبری تحت عنوان عملیات عمرانی بدون مجوز در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران نامیده شده است، گفت: در تمام دنیا موضوع مرمت میراث فرهنگی رایج است و روش‌های متفاوتی برای حفظ آثار فرهنگی وجود دارد. یکی از این روش‌ها، باززنده‌سازی و احیای آثار فرهنگی است.

وی درباره قدمت ساختمان دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و ضرورت مقاوم‌سازی بنای این دانشکده، گفت: ساختمان این دانشکده از سال ۱۳۱۳ به بهره‌برداری رسیده و بنای آن به دلیل گذر زمان دچار فرسودگی شده است.

او گفت: کل بناهای واقع در پردیس مرکزی دانشگاه تهران به عنوان اثر ثبت شده فرهنگی شناخته می‌شوند؛ بنابراین وظیفه داریم فضاها و ساختارهای موجود را حفظ کنیم. البته رسالت حفظ بناهای ثبت شده فرهنگی، نافی مقاوم‌سازی آن ها نیست؛ چه این که عملیات مقاوم‌سازی در راستای همین رسالت و جلوگیری از تخریب و ویرانی آثار فرهنگی انجام می‌شود.

مدیرکل طرح‌های عمرانی و پشتیبانی دانشگاه تهران درباره جزئیات عملیات مقام‌سازی ساختمان دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، گفت: پس از انجام محاسبات کامل، برای طراحی مدل مقاوم‌سازی این بنای ارزشمند فرهنگی اقدام شده است. بر اساس محاسبات، این ساختمان فرسوده است و باید مقاومت آن در برابر بحران‌های مختلف نظیر زلزله افزایش پیدا کند.

او گفت: ساختمان دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران نیز دچار فرسودگی ناشی از زمان بود که مقاوم‌سازی آن در سال ۱۳۹۶ پایان یافت. بنابراین ساختمان دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دومین ساختمان در پردیس مرکزی دانشگاه تهران است که مقاوم‌سازی می‌شود.

قاسمی گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با درک اهمیت موضوع بهسازی ساختمان‌های قدیمی، اقدام به تعریف و راهبری «طرح مقاوم‌سازی ساختمان‌های مراکز آموزش عالی» کرده و با تخصیص اعتبار جهت مقاوم‌سازی ساختمان‌های اولویت‌دار, دانشگاه‌ها و مراکز تابعه خود را در این زمینه هدایت و حمایت کرده است./ باشگاه خبرنگاران

اخبارجامعه
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید