شورای نگهبان از آغاز به دنبال انجام وظیفه بوده است

بدون دیدگاه
 

عضو فقهای شورای نگهبان گفت: من شهادت می‌دهم که شورای نگهبان از آغاز تا کنون به دنبال انجام وظایف محوله خود بوده است و حتی برای شنیدن و بررسی نقدها و انتقادات، سینه فراخ و سعه صدر دارد.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، آیت الله سید احمد خاتمی عضو فقهای شورای نگهبان و امام جمعه موقت تهران با اشاره به سالروز تاسیس شورای نگهبان گفت: نهاد شورای نگهبان از نهادهای اصیل و کلیدی نظام اسلامی است، امام راحل عظیم الشأن فرمودند: ” تمام مقصد ما، مکتب ماست ” بر این اساس نهادی که از اسلامیت نظام مراقبت کرده و ستون فقرات نظام به حساب بیاید، نهاد شورای نگهبان است.

وی ادامه داد: بر اساس اصل چهارم قانون اساسی، تمام قوانین باید بر مبنای اسلام باشد و شورای نگهبان وظیفه دارد از اسلامیت نظام و قوانین مراقبت کند.

عضو فقهای شورای نگهبان تصریح کرد: قانون اساسی دو وظیفه دیگر را نیز برعهده شورای نگهبان گذاشته است؛ یکی نظارت بر انتخابات و همه‌پرسی‌هاست که در اصل ۹۹ ذکر شده و شورای نگهبان موظف است بر انتخابات‌های خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و همه پرسی، نظارت داشته باشد.

خاتمی ادامه داد: وظیفه دیگر شورای نگهبان تفسیر قانون اساسی است که در اصل ۹۸ قید شده که این کار، با نظر سه چهارم اعضای شورای نگهبان انجام می‌شود.

وی با اشاره به اصل ۹۹ قانون اساسی در مورد نظارت شورای نگهبان بر انتخابات گفت: نظارت این شورا به صورت استصوابی است که در این نوع نظارت، ناظر باید اختیارات کافی را داشته و در هر مرحله از انتخابات که فرایند قانونی از سیر خود خارج شده باشد، ناظر انتخابات که همان شورای نگهبان است، می‌تواند براساس قانون از بروز تخلف جلوگیری کند.

عضو فقهای شورای نگهبان خاطر نشان کرد: این نهاد از آغاز تاسیس تاکنون، پیوسته به ویژه در ایام انتخابات شاهد شدیدترین هجمه‌هایی بوده است که معمولاً از ناحیه کسانی که صلاحیت‌شان مورد قبول واقع نشده است.

وی در پایان اظهار داشت: من شهادت می‌دهم که شورای نگهبان از آغاز تا کنون به دنبال انجام وظایف محوله خود بوده است و حتی برای شنیدن و بررسی نقدها و انتقادات، سینه فراخ و سعه صدر دارد و در این عرصه تلاش می کند به صورت اسلامی عمل کند.

انتهای پیام

اخبارسیاسی
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید