سامانه مودیان باید مرتب به‌روز شود

بدون دیدگاه
 

سامانه مودیان باید مرتب به‌روز شود

یک نماینده مجلس تاکید کرد: سامانه هوشمند مالیاتی یا همان مودیان سامانه تلاش می‌کند چرخه گردش پول را در کشور شفاف کند و جلوی پول شویی و فساد در چرخه اقتصادی کشور را بگیرد. سامانه مودیان مالیاتی اقدام بزرگی است، این سامانه به تمام ابزار های آماری موجود در کشور که در اختیار سایر دستگاه است باید متصل شود.

احمد راستینه در گفت‌وگو با ایلنا، درباره میزان جلوگیری از فساد با راه‌اندازی سامانه مودیان مالیاتی در کشور گفت: راه‌اندازی سامانه مودیان مالیاتی یکی از ضرورت‌های اقتصادی کشور است. سامانه هوشمند مالیاتی یا همان مودیان سامانه تلاش می‌کند چرخه گردش پول را در کشور شفاف کند و جلوی پولشویی و فساد در چرخه اقتصادی کشور را بگیرد.

وی ادامه داد: سامانه مودیان مالیاتی اقدام بزرگی است، این سامانه به تمام ابزارهای آماری موجود در کشور که در اختیار سایر دستگاه است، باید متصل شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه سامانه مودیان باید بتواند متناسب با ظرفیت‌های سایر سامانه، اقدام به شناخت دقیق مودیان مالیاتی و اخذ دقیق و شفاف مالیات کند، اظهار داشت: نگرانی ما در مجلس درخصوص این سامانه، عدم به‌روز رسانی آن است. علاوه بر این سامانه مودیان از سامانه‌های آماری دیگر موجود در کشور به درستی استفاده نمی‌کند و به آنها متصل نیست و سبب نارضایتی بخشی از مودیان مالیاتی شده است.

به گفته راستینه، برای رفع این مشکل ضرورت دارد که سازمان امور مالیاتی در تمام استان‌ها و سراسر کشور نسبت به رصد دقیق مودیان مالیاتی اقدام کند تا اجحافی در حق مردم در زمینه پرداخت مالیات صورت نگیرد.

وی با اشاره به ضرورت هوشمندسازی تصریح کرد: هر چقدر ما به سمت هوشمندسازی سامانه‌های مالیاتی حرکت کنیم و سامانه‌های الکترونیکی و هوشمند، نقش‌شان را به انسان بدهند، شاهد کاهش آسیب‌ها، هزینه‌ها و تخلفات مالیاتی می‌شویم.

این نماینده مجلس یازدهم درباره میزان کاهش خطای انسانی با راه‌اندازی این سامانه ابراز داشت: طبیعتاً در نظام مالیاتی در تمام دنیا انسان کمترین نقش را دارد و سامانه‌های هوشمند الکترونیکی یا همان سامانه‌های رصد و پایش گردش پول الکترونیکی و بدون دخالت انسان هستند. برای کاهش خطای انسانی باید سامانه مودیان مالیاتی را تقویت کنیم و همچنین این سامانه را به بانک‌های آماری متعدد متصل کنیم تا میزان نقش انسان و آسیب‌های ورود انسان را به این وسیله کاهش دهیم.

راستینه افزود: هرچه رابطه مودی مالیاتی را با ممیز مالیاتی کاهش دهیم و ممیزهای مالیاتی بتوانند متناسب با سامانه‌های الکترونیکی نقش خود را ایفا کنند، طبیعتاً به سمت شفافیت بهتر امور اقتصادی حرکت می‌کنیم.

وی درباره نقش و تاثیر راه‌اندازی سامانه مودیان مالیاتی برای ایجاد درآمد پایدار برای دولت بیان کرد: امروز نقش اصلی در اداره کشور را باید مالیات بازی کند اما این مالیات نباید سبب رکود و افزایش هزینه‌های بخش تولید شود. 

به گفته نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس، به میزانی که مالیات به رونق تولید و شفاف شدن چرخه پولی کشور کمک کند و همچنین مالیات بر سرمایه‌های غیر مولد را اخذ کند؛ شاهد افزایش درآمدهای دولت خواهیم بود و به همان نسبت وابستگی دولت به درآمدهای نفتی کاهش پیدا می‌کند.

راستینه با بیان اینکه مهمترین اقدامی که باید در فرایند اخذ مالیات اتفاق بیفتد این است که ما باید مالیات را از سرمایه‌های مولد به سمت مالیات بر سرمایه تغییر جهت دهیم، یادآور شد: سرمایه‌های غیرمولد شامل زمین سکه طلا و ارز هستند. این سرمایه‌های غیرمولد در چرخش پولی به تولید کمک نمی‌کنند اما حضور این جریان‌های رانتی و دلالی سبب ایجاد تورم و افزایش هزینه‌های خانوار در کشور می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه ما با اصلاح نظام مالیاتی یعنی تغییر جهت مالیات از سرمایه‌های مولد به سمت سرمایه‌های غیرمولد می‌توانیم درآمدهای دولت را افزایش دهیم، عنوان کرد: همچنین می‌توانیم هزینه‌های تولید را کاهش دهیم. در راستای کاهش هزینه‌های تولید و افزایش هزینه‌های سرمایه‌های غیر مولد می‌توانیم جامعه را خیلی بهتر و همراه با رونق اقتصادی اداره کنیم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه بین تولید ناخالص ملی و درآمد مالیاتی در کشور ما تعادل وجود ندارد، گفت: در حالی که در کشورهای توسعه‌یافته معمولاً ۷۰ تا ۸۰ درصد تولید ناخالص ملی آنها مبتنی بر درآمدهای مالیاتی است اما امروزه در کشور ما متاسفانه درصد قابل توجهی از درآمد ما از تولید ناخالص ملی مربوط به فروش نفت می‌شود که ما باید به سمت اصلاح این موضوع حرکت کنیم.

راستینه اضافه کرد: البته اصلاح نظام مالیاتی نباید منجر به فشار به مردم و هزینه‌ها برای آنها شود. در عین حال، نباید هزینه‌های خانوار یا هزینه‌های تولید را افزایش و منجر به رکود اقتصادی در کشور شود.

انتهای پیام/

اخباراقتصاد
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید