سفر بایدن چیزی به روابط عربستان-رژیم صهیونیستی اضافه نکرد

بدون دیدگاه
 

یک کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه گشوده شدن حریم هوایی عربستان برای هواپیماهای رژیم صهیونیستی مساله جدیدی نیست تاکید کرد: عربستان و اسرائیل از مدت‌ها قبل با یکدیگر در ارتباط بودند و امروز تنها این روابط را علنی کرده اند.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در سفر روز جمعه خود به عربستان با اشاره به گشوده شدن حریم هوایی این کشور به روی پروازهای تمام شرکت های هوایی از جمله هوایپماهای اسرائیلی، ابراز امیداوری کرد که گشایش حریم هوایی عربستان گامی در جهت عادی سازی روابط با اسرائیل باشد. 

این در حالی است که بنا بر خبرهای درز کرده از روابط پنهان خاندان سعودی، عربستان و رژیم صهیونیستی سال هاست با یکدیگر به طور پنهانی در ارتباط هستند و امروز تنها این اتفاق به صورت علنی در سطح منطقه و جهان مطرح شده است.

عماد آبشناس کارشناس مسائل بین الملل در این زمینه در گفت وگو با ایسنا اظهار داشت: این جریانات پیش از این مساله خیانت برخی رهبران کشورهای عربی به خود جریان فلسطین و جریان جنگ اعراب با اسرائیل را ثابت کرده و نشان می دهد که این موضوعات از قبل نیز مطرح بوده و واقعیت داشته و سعودی ها از مدت ها قبل با اسرائیل در ارتباط بوده اند و امروز این روابط علنی شده است. 

وی تصریح کرد: حتی هواپیماهای اسرائیلی پیش از این نیز از فضای عربستان استفاده کرده‌اند اما بی سر و صدا، امروز سعودهای این فضا را به طور رسمی باز کرده اند در غیر این صورت نسبت به روابط گذشته این دو اتفاق خاصی نیفتاده است. 

این کارشناس مسائل بین الملل خاطرنشان کرد: در حال حاضر رسانه های وابسته به آمریکا درباره سفر بایدن به منطقه فضا سازی می کنند، از سوی دیگر رسانه های اسرائیلی نیز به دلیل شرایط داخلی بدی که دارند تلاش می کنند تا از این فضا بهره برداری کنند.

آبشناس درباره این که آیا اتحاد و یا ائتلاف عربستان و اسرائیل می تواند برای تحت فشار قرار دادن ایران در منطقه باشد؟ گفت: عربستان و رژیم صهیونیستی از قبل با هم متحد بودند و علیه ایران فعالیت می کردند، به عنوان مثال روزنامه واشنگتن پست رسما گزارشی را منتشر کرد مبنی بر این که در شرم الشیخ مقامات نظامی کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی با یکدیکر ملاقات داشته‌اند و لذا این همکاری ها از قبل وجود داشته و اگر این‌ها می توانستند اقدامی در قبال ایران انجام دهند، حتما این کار را می کردند. 

وی افزود: تا زمانی که ایران اقتدار دارد و از خودش دفاع می کند، طرف مقابل می داند در صورتی که بخواهد اقدامی علیه ایران انجام دهد برایش هزینه سنگینی خواهد داشت، در واقع بیش‌تر به دنبال هیاهوی تبلیغاتی هستند اما در صورتی که مطمئن شوند ایران نمی تواند از خودش دفاع کند یک ثانیه هم صبر نمی‌کنند از برخی کشورهای حوزه خلیج فارس گرفته تا رژیم صهیونیستی و آمریکا منتظر این هستند که ایران ضعیف شود تا وارد عمل شوند. همان اتفاقی که برای کشورهای دیگر منطقه از جمله عراق، سوریه و یا لیبی رخ داد. 

این کارشناس مسائل بین الملل اظهار داشت: کشورهای منطقه مخصوصا عرب‌ها توجه داشته باشند که چه اتفاقی در سطح بین المللی رخ داده، اروپایی ها در درگیری روسیه و آمریکا خود را دخالت دادند و دیدیم که چه بلایی سر آن‌ها و حتی اوکراین آمده است، 25 درصد از کل درآمد مردم اروپا با سقوط ارزش یورو برای اوکراین هزینه می شود و اوضاع وخیمی را از نظر اقتصادی شاهد هستند. 

آبشناس همچنین بیان کرد: عرب ها باید توجه داشته باشند خود را وسط درگیری دیگران نیاندازند، اختلافات آمریکا و اسرائیل از یک طرف و یا  ایران و اسرائیل از طرف دیگر مساله ای نیست که عرب ها بخواهند خود را وسط بیاندازند. 

انتهای پیام

اخبارسیاسی
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید