۵۰ درصد خاویار کشور به صورت مسافری صادر می‌شود

بدون دیدگاه
 

۵۰ درصد خاویار کشور به صورت مسافری صادر می‌شود

مدیر دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیک آبزیان سازمان شیلات خاطر نشان کرد: گوشت خاویاری برای کشورهای آذربایجان، ارمنستان و روسیه صادر می‌شود چراکه این گوشت بیشتر در کشورهای پیرامونی و همسایه خزر خواهان دارد اما خاویار ایرانی سال‌هاست که سهمی هم از بازارهای اروپایی را به خود اختصاص داده است.

ناصر کرمی راد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با بیان اینکه چشم‌انداز تولید 100 تن خاویار در 1404 را ترسیم کردیم، گفت: خاویار با نام ایران عجین و به عبارتی شناسنامه ایرانیان شده است از این‎رو با جدیت طرح افزایش تولید ماهیان خاویاری را دنبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: طرحی که سازمان شیلات در سال 93 ارائه کرد هدف‌گذاری تولید 10 هزار تن گوشت و 100 تن خاویار پرورشی بوده است که هم اکنون این ظرفیت‌سازی در کشور ایجاد شده است.

مدیر دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیک آبزیان سازمان شیلات با اشاره به طولانی بودن پروسه تولید ماهیان خاویاری، تصریح کرد: پروانه تولید نزدیک به 8 هزار تن گوشت خاویاری و بیش از100 تن خاویار صادر شده است که این مزارع در سال‌های آینده به چرخه تولید خواهند پیوست.

به گفته این مقام مسئول؛ سال گذشته 10 الی 11 تن خاویار تولید کردیم و پیش‌بینی می‌شود میزان تولید خاویار در سال جاری به عدد 16 تن برسد و امیدواریم در سال آینده حجم تولید به بالای 20 تن برسد.

کرمی راد با اشاره به توقف11 ساله صید تجاری ماهیان خاویاری، اذعان کرد: صید ماهیان خاویاری قاچاق محسوب می‌شود و خاطیان در صورت دستگیری باید جریمه سنگین پرداخت کنند؛ از این‌رو پرورش ماهیان خاویاری در دستور کار سازمان شیلات قرار گرفت.

وی 35 کشور را خریدار گوشت ماهیان خاویاری ایران معرفی کرد و افزود: گوشت خاویار برای کشورهای آذربایجان، ارمنستان و روسیه صادر می‌شود چراکه گوشت خاویاری بیشتر در کشورهای پیرامونی و همسایه خزر خواهان دارد اما خاویار ایرانی سال‌هاست که سهمی از بازارهای اروپایی را به خود اختصاص داده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه هر کیلو خاویار 1200 یورو صادر می‌شود، تصریح کرد: حدود 5.5 تن خاویار صادر شده است این در حالیست که مطابق با آمار رسمی گمرک 3 تن 770 کیلو خاویار خارج شده است؛ همچنین هر فرد می‌تواند 125 گرم به صورت مسافری خاویار از کشور خارج کند.

بنا به اظهارات کرمی راد؛ 50 درصد خاویار تولیدی به صورت مسافری صادر شده است.

همچنین در این رابطه اسحاق اسلامی تولیدکننده ماهیان خاویاری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با بیان اینکه امکان تنفس برای تولیدکنندگان وجود ندارد، گفت: تولید گوشت ماهیان خاویاری در یک پروسه زمان‌بر محقق می‌شود حداقل 4 سال زمان لازم است که گوشت ماهیان خاویاری قابل برداشت شود.

وی با بیان اینکه نیاز به نقدینگی واحدهای تولیدی افزایش پیدا کرده است، خاطر نشان کرد: تولیدکنندگان برای پیشبرد روند تولید حتی تسهیلات 3 ماه نیز دریافت کردند این در حالیست که این تسهیلات نمی‌تواند در رفع موانع تولید و تنفسی برای تولیدکنندگان محسوب شود.

به گفته این فعال اقتصادی؛ هزینه تامین ماهیان خاویاری بالاست و برای پرورش 110 هزار قطعه ماهی خاویاری باید روزانه یک میلیارد تومان هزینه کرد.

انتهای پیام/

اخباراقتصاد
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید