تاکید رئیس جمهور عراق بر لزوم احیای برجام و بهبود روابط ایران و عربستان

بدون دیدگاه
 

رییس جمهور عراق با مطرح کردن این که باید با راهکاری دیپماتیک بن‌بست موجود در زمینه مسئله هسته‌ای ایران را برطرف کرد، از احیای توافق هسته‌ای، همچنین بهبود روابط ایران و عربستان حمایت کرد.

به گزارش ایسنا برهم صالح، رییس جمهور عراق در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان، در پاسخ به این سوال که آیا جو بایدن، رییس جمهور آمریکا باید به دنبال احیای توافق هسته‌ای و برقراری دیپلماسی با ایران باشد یا نه، گفت: ایران یک بازیگر اصلی در این قسمت [خاورمیانه] از جهان است. ما مرزهایی طولانی و تعاملاتی اجتماعی و فرهنگی و منافع امنیتی مشترکی با ایران داریم. بنابراین، این مسئله پیامدهایی برای ما، برای منطقه و جهان خواهد داشت.

صالح ادامه داد: هیچ راهکاری نظامی‌ای برای این مسئله وجود ندارد. ما به یک پایان دیپلماتیک برای [رد شدن از] این بن بست و به تدبیری امنیتی در خاورمیانه نیاز داریم تا بتوانیم در بستر آن با تروریسم مبارزه کنیم که هنوز مشکل بزرگیست. ببینید سوریه در چه وضعیتی قرار دارد، به شمال سوریه نگاه کنید، شبه‌نظامیانی که آن‌جا وجود دارند و در سوریه استقرار پیدا می‌کنند که تهدیدی نه فقط علیه خاورمیانه بلکه علیه جهان ایجاد می‌کنند. آن را با افغانستان در سال ۲۰۰۱ مقایسه کنید، جایی که چند مرد در غارهای دورافتاده افغانستان بودند و توانستند آن حمله هولناک را در ۱۱ سپتامبر انجام دهند. حالا ما از هزاران هزار نیروی مجهز و دوره‌دیده در کشوری در دل خاورمیانه مدنی حرف می‌زنیم. این یک خطر به حساب می‌آید. ما باید با همسایگان به عنوان ساختاری مشترک برای مقابله با این عوامل گرد هم بیاییم.

او در این راستا ادامه داد: ما همچنین باید به چالش‌هایی اساسی که خاورمیانه با آن‌ها روبه‌روست بپردازیم، از جمله اشتغال، چالش‌های اقتصادی پیش رویمان، تغییرات آب‌وهوایی بسیار بدی که کل منطقه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

او در پاسخ به این که آیا با این تفاسیر، از احیای توافق هسته‌ای حمایت می‌کند، گفت: بله، البته.

رییس جمهور عراق با حمایت از بهبود روابط ایران و عربستان در این گفت‌وگو، مطرح کرد: عراق با تلاش برای میانجیگری بین سعودی‌های و ایرانی‌ها، نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کند. گفت‌وگوهایی میان ایران و دیگر همسایگان عرب در بغداد انجام شده و جو مهمی ایجاد شده است. در نهایت، ما باید سر یک میز بنشینیم و درباره مشکلاتی که دربردارنده پیامدهایی برای خودمان است، مذاکره کنیم. در نهایت، آمریکا اهمیت دارد،‌ جهان اهمیت دارد اما اولویت‌های خودمان در این بخشی از جهان که هستیم نیز حائز اهمیت است.

انتهای پیام

اخبارسیاسی
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید