هدف مهم وزارت صمت برای واردات خودرو

بدون دیدگاه
 

«محمدرضا نجفی‌منش» افزود: در این زمینه و همچنین تولید خودروهای اقتصادی از سوی خودروسازان، هرچند ازسوی مسوولان مواردی اعلام شده، اما تاکنون برنامه‌ای به قطعه‌سازان واصل نشده است.

به گزارش ایرنا، پیش‌تر وزیر صمت اعلام کرد:‌ یکی از خلأهای صنعت خودروسازی ما نبود محصولات اقتصادی است، در این زمینه ایران خودرو از اواخر سال گذشته به دنبال تولید محصولی اقتصادی برای عرضه به بازار است.

«سید رضا فاطمی‌امین» تاکید کرد: ما در وزارت صنعت نیز مشوق‌های ویژه‌ای برای واردات خودروهای اقتصادی پیش‌بینی کرده‌ایم و همچنین از خودروسازان برای تولید این خودروها برنامه خواسته‌ایم.

 

لزوم تامین نقدینگی موردنیاز قطعه‌سازان

رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور در ادامه اظهار داشت: با وجود بدهی ۴۶ هزار میلیارد تومانی خودروسازان به زنجیره تامین قطعه‌سازی، اما تاکنون قطعه سازان همراهی خوبی در برنامه‌های تولید خودرو و رسانیدن قطعه به خطوط تولید داشته‌اند.

وی افزود: تا اردیبهشت‌ماه شاهد پرداختی‌هایی به این صنعت بودیم، اما پس از آن متوقف شد؛ با این حال، توان قطعه‌سازان نیز محدود است و باید به رفع مشکل تامین نقدینگی و پرداخت مطالبات آنها پرداخت تا روند تولید و دستیابی به هدف افزایش ۵۰ درصدی تولید دچار خدشه نشود.

 

ارزش ۲ میلیارد دلاری لوازم‌یدکی قاچاق

نجفی‌منش خاطرنشان کرد: طرح مبارزه با قاچاق لوازم یدکی که از ۱۵ فروردین‌ماه کلید خورده، طرح بسیار خوبی است که به نفع تولید است، اما در مقام اجرا نیازمند همکاری‌های بیشتری است.

وی بیان داشت: از آنجایی که کار تازه‌ای در این حوزه شکل گرفته، طبیعی است که در بدو امر با اشکالات و ایراداتی همراه باشد؛ با این حال باید با صبر و حوصله و همچنین تعامل و هم‌افزایی به رفع مشکلات پرداخت تا همگان از مواهب مقابله با قاچاق برخوردار شوند.

این مقام صنفی اضافه کرد: مطابق آمارهایی که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرده، ارزش لوازم‌یدکی قاچاق و تقلبی در بازار دست‌کم ۲ میلیارد دلار است، با این حال امیدواریم فشار از واحدهای تولید که عمدتاً شناسنامه‌دار هستند، برداشته‌شده و فشار را بر شبکه توزیع لوازم یدکی بیشتر کنند تا راه‌های ورود کالای قاچاق شناسایی شود.

 

نقد سازنده به‌جای خودتحقیری

وی در ادامه با تاکید بر اینکه نقد سازنده صنعت خودرو به‌طور قطع چاره‌ساز است، تصریح کرد: باید از «خودتحقیری» دست برداریم. برخی سعی دارند هر حرکتی در صنعت خودروی کشور انجام می‌شود را بکوبند.

نجفی‌منش گفت: هرچند منکر نقص در این صنعت نیستیم، اما هیچ کاری در بدو امر کامل نیست و بهتر است به‌جای سرکوب، نقد سازنده و منصفانه کنیم.

وی در این باره نقدی به وزارت صمت کرد و ادامه داد: اگر دولت به نقش رگلاتوری و هدایت‌کنندگی صنعت خودرو پرداخته و مانع از قیمت‌گذاری دستوری شود، ۹۰ درصد مشکلات صنعت خودرو حل می‌شود.

اخباراقتصادخودرو
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید