خطرناک‌ترین ویروس‌های جهان را بشناسید

بدون دیدگاه
 

اگرچه کووید -۱۹ بسیار مسری محسوب می‌شود، اما میزان مرگ و میر آن در مقایسه با این ده ویروس نسبتا پایین است.

۱-ویروس ماربورگ

به گزارش فرارو به نقل از دویچه وله، خطرناک‌ترین ویروس، ویروس ماربورگ است. نام این ویروس برگرفته از نام یک شهر کوچک در رودخانه لان در آلمان است، اما ربطی به خود بیماری ندارد. ویروس ماربورگ یک ویروس تب خونریزی دهنده است. مانند ابولا، ویروس ماربورگ باعث تشنج و خونریزی غشا‌های مخاطی، پوست و اندام‌ها می‌شود. میزان مرگ و میر بر اثر ابتلا به آن ۹۰ درصد است.

۲-ابولا

پنج گونه از ویروس ابولا وجود دارد که هر کدام از کشور‌ها و مناطق آفریقا نامگذاری شده‌اند: زئیر، سودان، جنگل تای، بوندیبوگیو و رستون. ویروس ابولا زئیری با نرخ مرگ و میر ۹۰ درصد مرگبارترین ویروس ابولا است. این سویه‌ای است که در حال حاضر در گینه، سیرالئون و لیبریا و فراتر از آن گسترش می‌یابد. دانشمندان می‌گویند روباه‌های پرنده (نوعی خفاش) احتمالا ویروس ابولا زئیر را وارد شهر‌ها کرده اند.

۳-هانتا ویروس

هانتا ویروس انواع مختلفی از ویروس‌ها را توصیف می‌کند. این نام از رودخانه‌ای گرفته شده است که تصور می‌شد سربازان آمریکایی برای اولین بار در طول جنگ کره در سال ۱۹۵۰ میلادی به ویروس هانتا آلوده شده اند. علائم آن شامل بیماری ریوی، تب و نارسایی کلیه است.

۴- ویروس آنفولانزای پرندگان

گونه‌های مختلف آنفولانزای پرندگان به طور مرتب باعث وحشت می‌شود که شاید توجیه‌پذیر باشد، زیرا میزان مرگ و میر ۷۰ درصد است. با این وجود، در واقع خطر ابتلا به سویه H ۵ N ۱ یکی از شناخته شده‌ترین آن بسیار اندک است. شما تنها از طریق تماس مستقیم با طیور می‌توانید به این ویروس آلوده شوید. گفته می‌شود که این موضوع توضیح می‌دهد که چرا بیش‌تر موارد ابتلا به آن در آسیا ظاهر می‌شود جایی که مردم اغلب نزدیک به جوجه‌ها زندگی می‌کنند.

۵-ویروس لاسا

یک پرستار در نیجریه اولین فردی بود که به ویروس لاسا مبتلا شد. این ویروس توسط جوندگان منتقل می‌شود. موارد می‌توانند بومی باشند به این معنی که ویروس در یک منطقه خاص مانند غرب آفریقا رخ می‌دهد و می‌تواند در هر زمانی دوباره در آنجا تکرار شود. دانشمندان تصور می‌کنند که ۱۵ درصد از جوندگان در غرب آفریقا حامل این ویروس هستند.

۶-ویروس خونین (Junin)

ویروس خونین با تب هموراژیک آرژانتینی مرتبط است. افراد آلوده به این ویروس از التهاب بافتی، سپسیس (مسمومیت خونی) و خونریزی پوستی رنج می‌برند. مشکل این است که علائم آن به قدری رایج به نظر می‌رسد که بیماری در اولین مرحله به ندرت شناسایی می‌شود.

۷-تب کریمه کنگو

ویروس تب کریمه کنگو توسط کنه‌ها منتقل می‌شود. این بیماری از نظر روشی شبیه به ویروس ابولا و ماربورگ است. در روز‌های اول عفونت، مبتلایان با خونریزی‌هایی در صورت، دهان و حلق مواجه می‌شوند.

۸-ویروس ماچوپو

ویروس ماچوپو با تب خونریزی دهنده بولیوی که به عنوان تیفوس سیاه نیز شناخته می‌شود مرتبط است. عفونت باعث تب بالا و همراه با خونریزی شدید می‌شود و مشابه ویروس خونین پیشرفت می‌کند. این ویروس می‌تواند از انسان به انسان دیگر منتقل شود و اغلب جوندگان حامل آن هستند.

۹-ویروس جنگلی کیاسانور (KFD)

دانشمندان ویروس جنگلی کیاسانور را در جنگل‌های سواحل جنوب غربی هند در سال ۱۹۵۵ میلادی کشف کردند. این ویروس توسط کنه‌ها منتقل می‌شود، اما دانشمندان می‌گویند که تعیین ناقلان آن دشوار است. فرض بر این است که موش‌ها، پرندگان و گراز‌ها می‌توانند میزبان آن باشند. افراد آلوده به این ویروس از تب بالا، سردرد شدید و درد عضلانی رنج می‌برند که می‌تواند باعث خونریزی شود.

۱۰-تب دنگی

تب دنگی یک تهدید دائمی است. اگر در حال برنامه ریزی برای تعطیلات در مناطق گرمسیری هستید در مورد تب دنگی مطلع شوید. دنگی که توسط پشه‌ها منتقل می‌شود سالانه بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون نفر را در مقاصد محبوب تعطیلات مانند تایلند و هند تحت تاثیر قرار می‌دهد. با این وجود، این مشکل بیش‌تر برای ۲ میلیارد نفری است که در مناطقی زندگی می‌کنند که در معرض خطر تب دنگی هستند.

 

اخبارجامعه
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید