بسیج عمومی در روسیه ریشه در شکست‌های نظامی اخیر دارد/ انتهای دالان جنگ اوکراین صرفاً یک توافق معقول وجود خواهد داشت

بدون دیدگاه
 

بسیج عمومی در روسیه ریشه در شکست‌های نظامی اخیر دارد/ انتهای دالان جنگ اوکراین صرفاً یک توافق معقول وجود خواهد داشت

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: به‌رغم ثروت سرشار در روسیه، ادعای مسکو بیش از ظرفیت صنعتی این کشور است و ما را به یاد ببر کاغذی میندازد.

«فریدون مجلسی» کارشناس مسائل بین‌الملل در تشریح دلایل و ابعاد اعلام بسیج عمومی توسط رئیس جمهوری روسیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: قبل از هر چیز باید به این نکته اشاره کنم که نزاع فعلی میان اوکراین و روسیه یک تقابلی است که از ۳۰ سال پیش به تدریج شکل گرفته است. بدون شک در این نزاع ایالات متحده و شرکای اروپایی آن هم اعمال نفوذ خاص خود را داشته‌اند و به نظرم باید این تقابل را در ادامه جنگ سرد بدانیم. فارغ از این مسائل معتقدم که رفتار پوتین به این نزاع دامن زده است و او به بهانه‌های مختلف در حال به هم زدن اوضاع و احوال است. او به گونه‌ای رفتار می‌کند که ما اساساً یک سلطه‌گری را با اهداف گنگ و مبهم شاهد هستیم. در این میان باید توجه کرد که اوکراین عملاً یک کشور روس‌زبان با درون‌مایه‌های فرهنگی – اجتماعی روسی به حساب می‌آید و همین موضوع یک اشتباه فاحش رابرای کرملین رقم زد.

وی ادامه داد: واقعیت غیرقابل انکار این است که اشتراکات بسیار زیادی از همه حیث میان روسیه و اوکراین وجود داشته و دارد و این ریشه‌های مشترک به قبل از حیات سیاسی استالین و سال‌های دورتر از آن برمی‌گردد. توجه داشته باشید که بسیاری از مقام‌های ارشد روسیه عملاً زاده اوکراین بوده‌ و هستند. همین مسأله باعث می‌شود که مشترکات زیادی میان مسکو و کی‌یف وجود داشته باشد، اما مسأله این است که پوتین تمام این مؤلفه‌ها را نادیده گرفته است. نتیجه این اقدام رئیس‌جمهوری روسیه تا به اینجای کار به ضرر مسکو تمام شده است و عملاً جنگ به نفع اوکراین جلو رفته تا به نفع روسیه. بسیاری از اسناد به خوبی نشان می‌دهد که تاریخ روسیه و حیات این کشور از کی‌یف آغاز شده است و این دقیقاً همان مؤلفه مهمی بود که پوتین و تیم او در حمله به اوکراین نادیده گرفتند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: روس‌ها از همان روزهای اول جنگ اوکراین و حتی همین حالا به تبلیغات دوران شوروی کمونیستی تکیه کردند؛ چراکه کرملین فکر می‌کرد زیر گوشش در اوکراین هنوز این مدل تبلیغات و آرمان‌ها طرفدار دارد و حالا در این میان اسیر یک سناریویی شده که تاکنون هفت ماه از آن سپری شده است. معتقدم بر اساس آنچه که در جنگ اوکراین اتفاق افتاده و بر حسب آنچه که ملاحظه می‌کنیم، روسیه با مشکل جمعیتی و نیروی انسانی فعال برای ادامه جنگ و ثبت پیروزی در آن مواجه شده است. واقعیت این است که ادعای روسیه بیش از ظرفیت صنعتی این کشور است و ما را به یاد ببر کاغذی می‌اندازد. توجه داشته باشید که روسیه بزرگ‌ترین و پهناورترین کشور روی کره زمین است و همچنین به جهت منابعی که در بطن خود جای داده ثروتمندترین جغرافیای جهان به حساب می‌آید ولی تصمیم‌گیری‌هایی که در این کشور انجام شده مانع از پیشرفت این سرزمین و رسیدن به نقطه مطلوب شده است.

مجلسی گفت: با این حل منازعه در اوکراین یک سوی دیگر هم دارد که در آن نقطه ولودیمیر زلنسکی ایستاده که تماماً با غرب هماهنگ است. به اعتقاد من رئیس جمهوری اوکراین هم باید بداند که ادامه این جنگ به نفع کی‌یف و مردمانش نخواهد بود و بدون شک در انتهای دالان جنگ، آنچه وجود خواهد داشت یک توافق معقول میان طرفین است. به همین دلیل هر کدام از طرفین باید ماجراجویی‌های خاص خود را کنار بگذارند تا به نتیجه نهایی دست پیدا کنند. البته این در حالیست که غرب به رهبری ایالات متحده آمریکا هم سناریوی خاص خود را علیه مسکو جلو می‌برد و به نوعی حالا به دنبال تزریق عملیات روانی برای ضربه زدن به نیروهای نظامی روسیه است. کرملین هم در مقابل اعلام بسیج عمومی کرده و خواهان آماده‌باش نیروهایی شده که تجربه حضور در جنگ را دارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اینکه روسیه بسیج عمومی را علنی اعلام می‌کند و به دنبال آن است تا نیروهای کارآزموده را در حالت آماده‌باش نگه دارد، به نوعی ریشه در شکست اخیر نظامی این کشور در کی‌یف دارد. کاملاً واضح است که مسکو یک شکست مشخص را در کارنامه نظامی خود با محوریت جنگ اوکراین ثبت و ضبط کرده است. از منظر دیگر دولت روسیه که از فتح کی‌یف سخن می‌گفت حالا در یک برهه زمانی حساس قرار دارد و می‌خواهد با بسیج عمومی به نوعی جنگ روانی را دنبال کند و تا جایی که می‌تواند بحث تثبیت مناطق شرقی مانند لوهانسک و دونتسک را در مدار توجهات و سناریوهای خود قرار داده است تا بتواند اوضاع رابه نفع خود رقم بزند. بدون شک اگر هرگونه تحریم جدیدی هم از سوی غرب علیه مسکو اعمال شود، باز هم روس‌ها بحث تحریم صادرات انرژی به اروپا را پیش خواهند کشید.

انتهای پیام/

اخبارجهان
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید