بحران لندن، از اغتشاش در حزب مجافظه‌کار نشأت می‌گیرد/ پیروزی «ریشی سوناک» گذر از چارچوب‌های قدیمی بود/ اروپا در حال پوست‌اندازی است

بدون دیدگاه
 

بحران لندن، از اغتشاش در حزب مجافظه‌کار نشأت می‌گیرد/ پیروزی «ریشی سوناک» گذر از چارچوب‌های قدیمی بود/ اروپا در حال پوست‌اندازی است

کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل گفت: نخست‌وزیر مستعفی انگلیس شخصی است که زحمت شانه کردن موهایش را به خودش نمی‌داد اما وزیر دارایی سابق به دلیل تخصصش در اقتصاد بیشتر موردنظر خواهد بود.

«فریدون مجلسی» کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل در تشریح دلایل و پیامدهای پیروزی وزیر دارایی مستعفی بریتانیا در رقابت‌های داخلی حزب محافظه‌کاران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: پیروزی ریشی سوناک در دور اول انتخابات تعیین رهبری حزب محافظه‌کاران بریتانیا را باید از ابعاد گوناگون داخلی بررسی کرد. به نظرم این مسأله یک پیامد مهم برای جامعه سیاسی و ساختار بالادستی لندن دارد. توجه داشته باشید که او یک هندی‌الاصل به حساب می‌آید و در این میان تا چندی پیش به عنوان وزیر دارایی کابینه بوریس جانسون مشغول به کار بوده است. او یکی از وزرای باسواد بریتانیا به حساب می‌آید که در دانشگاه آکسفورد و استنفورد تحصیل کرده و تخصصش عموماً اقتصاد و مسائل تجاری است. ریشی سوناک در سال ۲۰۱۵ نماینده پارلمان عوام بود و سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ وزیر دارایی به حساب می‌آمد. سابقه او نشان می دهد که نگاه دست‌کم بخش مهمی از حزب محافظه‌کاران به شخصی خواهد بود که تخصصش اقتصاد و مسائل تجاری است.

وی ادامه داد: نکته دیگر این است که او اولین وزیری بود که چندی پیش از کابینه بوریس جانسون خارج‌ شد و استعفاء داد. استعفای او منجر به شکل‌گیری یک دومینوی سیاسی علیه جانسون شد و توانست در نهایت وی را کنار بزند. در این بین جانسون منتظر آن است که حزب محافظه‌کاران را به رهبر جدید آن تحویل دهد اما به هر ترتیب قیاس سوناک و جانسون با یکدیگر کار بسیار اشتباهی است. جانسون شخصی است که اجدادش از بزرگان بریتانیا به حساب می‌آمدند اما حتی به خود زحمت شانه کردن موهایش را هم نمی‌داد. در مقابل ریشی سوناک یک وزیر جوان و باسواد و با وقار است که وجهه و کارنامه خوبی از خود به جای گذاشته است. بر همین اساس معتقدم اگر اوضاع در همین مدار ادامه پیدا کند، ممکن است ریشی سوناک به عنوان نخست‌وزیر آینده بریتانیا انتخاب شود؛ چراکه لیز تراس وزیر خارجه بریتانیا هم نتوانست آنگونه که باید میزان قابل توجهی از آرا را به خود اختصاص بدهد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: این مسأله نشان‌دهنده آن است که حزب محافظه‌کاران در حال عبور از گزینه‌های قدیمی است و به دنبال یک شخص جدیدی می‌گردد که بتواند بیش از پیش بر اقتصاد و مسائل معیشتی و تجارت بین‌الملل اشراف داشته باشد. ما نه تنها در بریتانیا بلکه در سایر کشورهای اروپایی وضعیت جدیدی را شاهد هستیم که بخشی از آن به مسائل فرهنگی و بخشی دیگر به موضوعات اقتصادی مربوط بوده و تمامی این روند در حال تغییر است. این پوست‌اندازی ادامه دارد و با سرعت انجام می‌شود که بخشی از آن به تاثیرات اقتصادی کرونا بر میگردد و بخشی دیگر به فرا رسیدن جنگ اوکراین و تبعات اقتصادی – سیاسی آن مربوط می‌شود. معتقدم که اروپا این نه تنها از منظر اقتصادی در حال تغییر و روبرو شدن با مشکلات است، بلکه اعتقاد دارم که منابع خام در قاره سبز در حال کاهش است و تراز بهره‌مندی از صنعت انحصاری در اروپا هم در حال افول است.

مجلسی افزود: در مقابل ایالات متحده همچنان از اروپا تقاضا دارد که با واشنگتن در سناریوهای مختلف همکاری کند و بر همین اساس معتقدم که درون حزب محافظه‌کاران بریتانیا یک اغتشاش داخلی به وجود آمده است. اینکه حزب محافظه‌کار به یک گزینه غیربومی و هندی‌الاصل روی می‌آورد و می‌خواهد که او را درون خود داشته باشد، نشان می‌دهد آنها از برخی انحصارها عبور کردند و در مقابل، حزب کارگر هم ممکن است به این موضوع واکنش نشان دهد و حتی احتمال دارد برخی از آرای این حزب هم به ریشی سوناک تغییر جهت دهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اوضاع در بریتانیا به حدی از حیث سیاست داخلی به هم ریخته است که بسیاری معتقدند اگر بوریس جانسون کنار گذاشته شود، بدون شک احتمال دارد دولت جدید تا جایی پیش برود که لندن را مجدداً به اتحادیه اروپا بازگرداند که این روند چندان بعید نیست. واقعیت این است که ما با یک چند قطبی مشخص در دنیا رو‌به‌رو هستیم و همین مسائل بر سیاست داخلی دولت‌ها هم تاثیر گذاشته است و انگلیس هم یکی از همین کشورها خواهد بود. لذا فکر نمی‌کنم که ابقاء بوریس جانسون و ادامه کار توسط او به عنوان نخست‌وزیر موقت چندان اقدام درستی باشد و باید دید حزب محافظه‌کاران چه گزینه‌ای را برای رهبری این جناح انتخاب خواهند کرد.

انتهای پیام/

اخبارجهان
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید