سفیر ایران در روسیه: در آینده شاهد اتفاقات بزرگی در روابط تهران – مسکو خواهیم بود

بدون دیدگاه
 

سفیر ایران در روسیه در گفت‌وگویی با یک خبرگزاری روسی با اشاره به زمینه‌های مختلف همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه ایران و روسیه، گفت که دو کشور مواضع نزدیکی دارند و در آینده، شاهد اتفاقات بزرگی در روابط دوجانبه آن‌ها خواهیم بود.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری تاس، کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه در گفت‌وگویی با خبرگزاری تاس، گفت تهران در حال آماده کردن مدارک لازم برای عضویت در سازمان همکاری شانگهای است.

جلالی بیان کرد: روند احراز عضویت دائمی در سازمان همکاری شانگهای شامل مراحل متعددی است که کشور داوطلب باید در یک بازه زمانی تعیین‌شده آن‌ها را طی کند.

او افزود: ایران در حال آماده کردن مدارک و طی کردن این مراحل است و سازمان همکاری شانگهای را مرتبا در جریان می‌گذارد.

سفیر ایران در مسکو در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره روابط دوجانبه ایران-روسیه گفت: دو کشور از ابتدای ۲۰۲۲ به طور گسترده‌ای در حال رد و بدل کردن هیات‌های سیاسی و اقتصادی بوده‌اند. در این مدت، روسای جمهور دو کشور  تماس‌های متعددی داشته‌اند، هم به شکل حضوری و هم تلفنی و به زودی دیدار و گفت‌وگو خواهند داشت. این نشان‌دهنده نزدیکی و جامع بودن روابط دو کشور است. ما در آینده شاهد اتفاقات بزرگی در روابط دوجانبه خواهیم بود.

طبق گفته جلالی، «ایران و روسیه در چارچوب‌های مختلفی همکاری جدی دارند. عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای  و مذاکرات آن با اتحادیه اقتصادی اوراسیا در زمینه امضای توافق‌های دائمی در زمینه تجارت آزاد و مشارکت رییس‌جمهور ایران در نشست بریکس نشان می‌دهد که دو کشور مواضعی نزدیک و حوزه‌های زیادی جهت همکاری دارند.

او در ادامه این گفت‌وگو درباره واردات غلات و نهاده‌های دامی و روغن گفت، ایران این که می‌تواند واردات این محصولات را [از روسیه] افزایش دهد، غیر محتمل نمی‌داند.

جلالی مطرح کرد: مذاکراتی میان دو کشور در سطح روسای جمهور انجام شده است و اگر شرایطش باشد، امکان افزایش واردات غلات، نهاده‌های دامی و روغن از روسیه به ایران وجود خواهد داشت.

این دیپلمات ایرانی همچنین اشاره کرد که روسیه در حال حاضر تامین‌کننده اصلی غلات و نهاده‌های دامی ایران است.

سفیر ایران در مسکو گفت: ایران در گذشته مقدار قابل‌توجهی از غلاتی را که نیاز داشت، از کشورهای آمریکای جنوبی و دیگر کشورها دریافت می‌کرد که روسیه منبع ثانویه بود.  از سال ۲۰۲۱، این رویه را تغییر دادیم و روسیه منبع اصلی تامین غلات و نهاده‌های دامی ایران شده است. ایران، در سال گذشته، بیش از ۸ میلیون تن غلات و نهاده‌های دامی از روسیه وارد کرده است.

او درباره سرمایه‌گذاری‌های روسیه در ایران گفت، اجرای پروژه‌ در زمینه صنعت نفت ایران توسط سرمایه‌گذاران روسیه مورد استقبال ایران است.

جلالی گفت: وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران برنامه دارد مبلغ ۱۴۵ میلیارد دلار  طی ۴ تا ۸ سال بعدی در زمینه توسعه تولید و پالایش نفت سرمایه‌گذاری کند. بنابراین، ما از سرمایه‌گذاران خارجی، به ویژه از کشورهای دوستی مانند روسیه برای اجرای پروژه‌های مرتبط استقبال می‌کنیم.

 به گفته جلالی، ایران همچنین از جذب سرمایه‌گذار و اجرای پروژه‌های مشترک با شرکت‌های روسی در زمینه صنایع پتروشیمی استقبال می‌کند.

انتهای پیام

اخبارسیاسی
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید