سلاجقه: در تلاش برای کنترل مهاجرت‌ محیط زیستی هستیم

بدون دیدگاه
 

به گزارش ایرنا از روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، علی سلاجقه روز پنجشنبه در دیدار جواد قناعت استاندار خراسان جنوبی در بیرجند ادامه داد: توجه به تغییر اقلیم‌ها و مهاجرت‌ها برای ما خیلی اهمیت دارد.

وی با اشاره به تغییرات اقلیمی و مهاجرت‌های ناشی از تغییر محیط زیست گفت: در دنیای امروز، کشوری پیشرفته است که محیط زیست سالم داشته باشد. 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به پیشینه استان خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: مردم این منطقه برای دستیابی به آب، قنات حفر می‌کردند که امروزه از آن به عنوان فناوری پیشرفته در مناطق خشک و نیمه‌خشک نام می‌برند.

وی با اشاره به شرایط اقلیمی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: محیط زیست استان، تلنگری است و با کوچکترین اتفاقی می‌شکند.

سلاجقه وجود گرد و غبارها را از مشکلات زیست‌محیطی این استان نام برد که به‌واسطه شکنندگی محیط زیست پدید آمده است.

وی گفت: محیط زیست شاخص‌هایی دارد و حتی بیش از ذخایر زیر زمین، حائز اهمیت است اما اشکال کار اینجاست که ما منابع محیط زیستی را قیمت‌گذاری نکرده‌ایم.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه محیط زیست به‌ویژه در پساکرونا از اولویت‌های دنیاست، گفت: بحث ایمنی زیستی برای ما خیلی مهم است.

وی با اشاره به جنگ‌های بیوتروریسم افزود: در این جنگ، تمامی گونه‌های منطقه‌ای دستخوش تغییر می‌شوند و حتی از بین می‌روند.

سلاجقه به نمونه‌هایی از این نبرد سخت اشاره کرد و گفت: جایگزین شدن برخی گونه‌ها در بعضی مناطق، حاصل این نبرد است.

وی با اشاره به اینکه مناطق حفاظت شده، تامین کننده نیازهای انسان است افزود: در تدوین ضوابط استقرار صنایع، به گونه‌ای اقدام می‌شود که سرمایه‌گذاران بتوانند راحت‌تر فعالیت کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به موقعیت خراسان جنوبی، ظرفیت‌های خدادادی فراوان و ویژگی‌های اهالی این استان گفت: به خراسان جنوبی، نگاه ویژه‌ای داریم و وابستگی مردم این استان به نظام، تکلیف ما را در پاسخگویی به مطالبات و رفع مشکلات، سنگین‌تر می‌کند.

وی با اشاره به سابقه شناختی خود از استاندار، حضور وی در استان را نویدبخش آینده‌ای روشن و رو به رشد برای خراسان جنوبی خواند و تصریح کرد: خراسان جنوبی جزو معدود استان‌هایی است که مدیران و نمایندگان در پیگیری مسایل با هم تعامل دارند.

لزوم توجه به شرایط استان‌ها در تدوین ملاحظات زیست‌محیطی

استاندار خراسان جنوبی هم در این نشست تاکید کرد: در تدوین ملاحظات زیست‌محیطی باید به شرایط استان‌ها توجه شود.

جواد قناعت به عقب‌ماندگی‌های استان در حوزه زیرساختی اشاره و تصریح کرد: پراکندگی و وسعت خراسان بزرگ و تمرکز مدیران در مرکز استان سبب شده بود، به دیگر مناطق از جمله جنوب خراسان توجه کمتری شود و خراسان جنوبی در رقابت با دیگر استان‌ها، عقب‌ماندگی‌ها و ضعف‌های فراوانی دارد.

وی با اشاره به ذخایر معدنی موجود در استان افزود: با وجود اینکه خراسان جنوبی بر معادن بسیار غنی خوابیده اما به لحاظ نرخ رشد اقتصادی در مقایسه با دیگر استان‌ها در پایین‌ترین رده قرار دارد و وضعیت مطلوب نیست.

استاندار خراسان جنوبی حفظ محیط زیست را وظیفه همگانی برشمرد و متذکر شد: ما می‌توانیم با رعایت ملاحظات زیست‌محیطی از ظرفیت‌های معدنی استان به‌خوبی استفاده کنیم.

وی با اشاره به دیدار اخیر خود با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در تهران گفت: در آن دیدار، مواردی درخصوص وضعیت استان مطرح شد که خوشبختانه با دستور شما در دستور کار قرار گرفت و نتایج خوبی به همراه داشته است.

قناعت افزود: سرعت بخشیدن به روند اجرای دستورات شما در پاسخ به درخواست‌های استان، مورد انتظار ماست.

وی با ارائه پیشنهاد بازنگری در محدوده مناطق حفاظت شده استان گفت: بازنگری حداقلی یا جابه‌جایی این مناطق، امکان بهره‌برداری از ذخایر را برای ما مقدور می‌سازد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری درخصوص رعایت الزامات زیست‌محیطی خاطرنشان کرد : معظم له طی سفری که سال ۱۳۷۸ به نهبندان داشتند، به این نکته تاکید فرمودند که جنوب خراسان، ذخایر معدنی غنی دارد که باید استفاده شود.

وی ضمن تشکر از تعاملات ارزنده حوزه محیط زیست اظهار داشت: توسعه این تعاملات به استفاده بهتر ما از ذخایر معدنی استان کمک خواهد کرد.

قناعت افزود: استفاده درست از فرصت‌های معدنی، فرآوری کانی‌ها و ایجاد صنایع معدنی می‌تواند به رونق اقتصادی منطقه و برون‌رفت استان از محرومیت کمک کند.

وی در ادامه اهالی خراسان جنوبی را مردمانی نجیب و بصیر نامید و از همراهی آنها با نظام گفت.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به پیشینه فرهنگی استان و قدمت دانشگاه بیرجند که منجر به پرورش نیروی انسانی خلاق و مستعد شده است، گفت: کمک به توسعه استان، کمترین کاری است که می‌توان برای مردم این منطقه انجام داد.

قوانین به نفع مردم تفسیر شود

نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی هم گفت: قوانین در خراسان جنوبی به نفع مردم تفسیر شود.

سلمان اسحاقی افزود: یکی از دغدغه‌های همیشگی مردم در خراسان جنوبی این است که قوانین برای اولین بار و به‌صورت پایلوت در اینجا اجرا می‌شود.

وی تصریح کرد: رفع خیلی از مشکلات استان، تغییر نگاه‌ها و تفسیر درست قوانین را می‌طلبد.

نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به شرایط اقلیمی خراسان جنوبی متذکر شد: کمبود آب، کشاورزی استان را تهدید می‌کند لذا باید از دیگر ظرفیت‌ها برای توسعه این منطقه بهره بگیریم.

وی گفت: سوء‌مدیریت‌ها سبب شده سومین استان پهناور کشور جمعیتی حدود ۸۰۰ هزار نفر داشته باشد، حال آن که با تغییر نگاه‌ها می توان به رونق خراسان جنوبی و بازگشت جمعیت کمک کرد.

اسحاقی افزود: خراسان جنوبی به همان شکلی که در اجرایی شدن مصوبات سفر رئیس جمهور، رتبه نخست را کسب کرده، می‌تواند به عنوان الگو به استان‌های دیگر معرفی شود.

مدیران کل صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز در ادامه به طرح برخی مطالبات استان در حوزه‌های مختلف پرداختند.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست امروز (پنجشنبه) با استقبال استاندار خراسان جنوبی وارد این استان شد و بدو ورود با حضور در گلزار شهدای بیرجند به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.

سلاجقه سپس با حضور در منزل شهید حسین یوسفی هریوند از شهدای تازه شناسایی شده در بیرجند، با خانواده این شهید والامقام دیدار و گفت و گو کرد.

همچنین با حضور وی در اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی پروژه هوشمندسازی حفاظت و پایش الکترونیکی مناطق تحت مدیریت (دوربین و پهپاد) افتتاح شد.

بازدید از مناطق حفاظت شده و دیدار با محیط بانان همچنین بازدید از کارخانه کویر تایر به عنوان اولین تولیدکننده تایر سبز و شرکت تایرسازی دانش‌بنیان در کشور از دیگر برنامه‌های این سفر یک روزه است.

هفت منطقه حفاظت شده، سه پناهگاه حیات وحش، ۶ منطقه شکار ممنوع و چهار منطقه شکار ممنوع مرزی در استان خراسان جنوبی وجود دارد که تحت مدیریت حفاظت محیط زیست است.

مهاجرت
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید