۱۸۰هزار پرنده در تالاب‌‎های چهارمحال و بختیاری زمستان‌گذرانی می‌کنند

بدون دیدگاه
 

مرتضی منصوری روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به افزایش چشمگیر حضور پرندگان مهاجر به خصوص پرندگان‌آبزی به تالاب‌های استان گفت: پارسال و همچنین در یک دهه گذشته رکورد حضور پرندگان مهاجر به تالاب‌های استان تا پایان فصل زمستان و زمستان‌گذرانی پرندگان به ۱۵۰هزار قطعه پرنده می‌رسید، که این تعداد درسالجاری تاکنون ثبت شده است.

وی بیشترین دلیل افزایش حضور پرندگان آبی و کنارآبزی به تالاب‌ها و زیستگاه‌های آبی استان را مناسب بودن وضعیت تالاب‌ها و زیستگاه‌های آبی استان عنوان کرد و گفت: وجود گونه‌های ریزآبزی و آبزیان کوچک و پوشش گیاهی مناسب اطراف تالاب، نبود آلودگی در تالاب و امنیت بالای این زیستگاه‌ها به عنوان مهمترین عوامل برای افزایش حضور پرندگان آبزی در استان است.

منصوری افزود: امسال بیشترین گونه پرندگانی که وارد استان شدند از خانواده مرغابی سانان، اردک، غازها و چنگرهاست و تاکنون هیچ موردی در خصوص شیوع آنفولانزا فوق حاد پرندگان در این تالاب‌ها زیستگاه‌های مشاهده نشده است.

رییس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان بروجن اظهار داشت:هم‌اکنون تالاب بین‌المللی گندمان و چغاخور با نصب دوربین مداربسته و مانیتورینگ به صورت لحظه‌ای پایش می‌شود و محیط‌بانان نیز به صورت شبانه‌روزی در این مناطق حضور دارند.

به گفته وی، شکار پرندگان در تالاب‌های استان ممنوع است و در صورت مشاهده شکار هرگونه پرنده مهاجر در منطقه، با افراد خاطی برخورد قانونی خواهد شد.

به گزارش ایرنا، تالاب بین‌المللی گندمان با ۹۸۰ هکتار وسعت به عنوان یکی از ۱۰ تالاب برتر پرنده‌نگری ایران است و در دفتر بین‌المللی تحقیقات پرندگان آبزی لندن ثبت شده است.

تالاب بین‌المللی چغاخور با مساحت یکهزار و ۵۰۰ هکتار و منطقه شکار ممنوع پیرامون این تالاب با یکهزار هکتار  در شهرستان بروجن واقع شده است.

شهرستان بروجن در ۶۰کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

مهاجرت
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید