روایتی از یک خبرI بحران مهاجران سرگردان و تیرگی روابط فرانسه و ایتالیا

بدون دیدگاه
 

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، دولت راست‌گرای جورجیا ملونی نخست وزیر جدید ایتالیا چندی پیش به مهاجرانی که توسط یک کشتی از غرق شدن در دریای مدیترانه نجات یافته‌بودند اجازه ورود به کشور را نداد. این کشتی نجات موسوم یه « وایکینگ اقیانوس» پس از روزها سرگردانی با بیش از ۲۰۰ مهاجر، سرانجام در بندر نظامی تولون فرانسه لنگر انداخت. اقدام دولت ایتالیا، خشم مقام های فرانسه را برانگیخت و روابط نه‌چندان خوب دو کشور را تیره‌تر از گذشته کرد.

پیشینه

وایکینگ اقیانوس نام یکی از معدود کشتی‌هایی است که در دریای مدیترانه بار نجات پناهجویان سرگردان در میان امواج را بردوش می‌کشد.

این کشتی که در سال ۱۹۸۶ ساخته شده، سال‌ها در یکی از دکل‌های نفتی نروژ مورد استفاده قرار می‌گرفته است. وایکینگ اقیانوس با سرعتی تا ۱۴ گره دریایی می‌تواند روی آب حرکت کند و با وجود بزرگی از قدرت مانور خوبی در دریا برخوردار است.

سازمان بین‌المللی امداد و کمک به پناهجویان موسوم به «اس‌ او اس مدیترانه»، به تازگی از این کشتی برای کمک به مهاجران در آب‌های ایتالیا و مالت استفاده می‌کند.

روایتی از یک خبرI بحران مهاجران سرگردان و تیرگی روابط فرانسه و ایتالیا

این کشتی در ماموریت اخیر خود بیش از ۲۰۰ مهاجر را نجات داد اما بر خلاف گذشته که نجات‌یافتگان به ایتالیا منتقل می‌شدند، با مخالفت دولت راستگرای جدید این کشور برای لنگر انداختن مواجه شد و در نهایت با پذیرش تعدادی از مهاجران موافقت کرد. سرگردانی طولانی سایر مهاجران در نهایت سه تن از آنان را به ستوه آورد و در این انتظار طولانی برای کناره گرفتن کشتی، خود را به آب انداختند.

سرانجام روز جمعه این کشتی مهاجران را برای نخستین بار در طول فعالیتش به فرانسه برد. این اقدام بی‌سابقه که فرانسه آن را «بشردوستانه» می‌خواند اما در عوض پذیرش بیش از سه‌هزار مهاجر دیگر را در ازای آن لغو کرده است، آغاز درگیری لفظی مقامات دو کشور شد.

اهمیت مساله

ژرال دارمنن وزیر کشور فرانسه با اعلام خبر پذیرش مهاجران سرگردان در فرانسه، آن را «وظیفه انسانی» خواند و افزود: قوانین دریایی مقرر می دارد که پذیرش این افراد باید در نزدیکی منطقه نجات بین لیبی و ایتالیا صورت گیرد.

وی همچنین  در اقدامی تلافی جویانه، از سوی پاریس اعلام کرد که پذیرش برنامه ریزی شده سه‌هزار و ۵۰۰ مهاجری را که در حال حاضر در ایتالیا هستند و قرار بود «فوری» در فرانسه پذیرفته شوند، به حالت تعلیق در می آورد.

اولیویه وران، سخنگوی دولت فرانسه دیروز (یکشنبه) اعلام کرد که فرانسه از «اروپا» خواسته است که «به سرعت درباره پیگیری های خود درمورد امتناع ایتالیا از پذیرش کشتی وایکینگ اقیانوس و ۲۳۰ مهاجرش در کشتی تصمیم بگیرد».

روایتی از یک خبرI بحران مهاجران سرگردان و تیرگی روابط فرانسه و ایتالیا

وی در مصاحبه با شبکه فرانسوی «ب. اف. ام» به اقدام ایتالیا در اتخاذ « تصمیمی یکجانبه و غیرقابل قبول (…) که مستلزم واکنش اروپاست»، انتقاد کرد.

وران افزود: پاسخ اول فرانسه پذیرش مهاجران در اقدامی انسان دوستانه بود اما پاسخ دوم یادآوری تعهدات ایتالیاست و اگر امتناعی صورت گیرد، تدابیر دیگری مدنظر قرار خواهد گرفت.

سخنگوی دولت فرانسه گفت: زمان آن است که فرانسه از اروپا بخواهد تا در مورد پیگیری‌های بعدی به سرعت تصمیم گیری کند در حالی که «ایتالیا از زیر بار مسئولیتی که بر گردن همسایگان و دوستان فرانسوی‌اش انداخته شانه خالی می‌کند».

ارزیابی

نخست وزیر ایتالیا واکنش «تهاجمی (…) و غیرقابل توجیه» فرانسه را محکوم و یادآوری کرد که کشورش از ابتدای سال جاری میلادی پذیرای نزدیک به ۹۰ هزار مهاجر بوده است. وی همچنین یادآوری می‌کند که چندین کشور از ماه ژوئن (خرداد/تیر) متعهد شده اند که هشت هزار مهاجر را بپذیرند اما تاکنون تنها ۱۱۷ نفر جابه‌جا شده اند.

این درحالی است که پاریس معتقد است از زمان توافق چهارسال پیش کشورهای اروپایی درمورد توزیع مهاجران، کشورها به تعهدات خود پایبند نبوده اند.

وزیر امورخارجه فرانسه اما با صدایی قاطع‌تر در تازه‌ترین مصاحبه خود درمورد ادامه یافتن رویکرد فعلی ایتالیا هشدار داد. کاترین کولونا روز شنبه به روزنامه «لوپاریزین» گفت: مکانیسم جابجایی مهاجران از ایتالیا را به حالت تعلیق درآورده‌ و کنترل‌ها را در مرزهای فرانسه و ایتالیا تقویت کرده‌ایم.

روایتی از یک خبرI بحران مهاجران سرگردان و تیرگی روابط فرانسه و ایتالیا

وی این اقدام فرانسه را «تذکر وظیفه انسانیت به رم» خواند و یادآوری کرد: ایتالیا قوانین بین‌المللی و حقوق دریا را در مورد (پذیرش نجات یافتگان) در نزدیک‌ترین بندر، رعایت نمی‌کند.

کولونا همچنین بیانیه نخست وزیر ایتالیا را که گفته بود فرانسه موظف به پذیرش مهاجران است، در تضاد کامل با تبادلات دو کشور خواند.

بر اساس گزارش سازمان بین‌المللی مهاجرت، از ابتدای سال جاری، یک‌هزار و ۸۹۱ نفر از مهاجرانی که تلاش کرده‌اند خود را به اروپا برسانند در دریای مدیترانه ناپدید شده‌اند. این درحالی است که کشورهای اروپایی به چارچوب برنامه ای با عنوان «سازوکار همبستگی اروپا» در مورد توزیع مهاجران متعهد شده اند اما حدود یک هشتم از مهاجران پیش‌بینی شده را از کشورهای موسوم به «خط مقدم» مهاجرت در خود جای داده اند؛ مساله‌ای که امروز در حال تبدیل شدن به موضوع اختلافات آشکار میان کشورهای اروپایی است و بحران بروز کرده در روابط میان فرانسه و ایتالیا یکی از موارد آن است که امروز با روی کار آمدن احزاب راستگرا با سیاست‌های ضدمهاجرتی، تکرار آن بیش از گذشته محتمل است.

مهاجرت
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید