صاعقه گیر چیست و کاربردهای آن چیست

بدون دیدگاه
 

صاعقه گیر چیست و کاربردهای آن چیست

صاعقه یک پدیده طبیعی است که به دلیل برخورد ابرهای مختلف دارای بار ناهمنام ایجاد می‌شود. واکنش‌های الکتریکی شدیدی که به صورت نور تولید می‌شود بسیار هیجان انگیز است. صاعقه‌های شدید بیشترین تخلیه الکتریکی را دارند از این رو برای بسیاری از ساختمان‌های بلند خطرآفرین هستند. در صورتی که ساختمان‌های بلند از تجهیزات ایمنی استفاده نکنند، ممکن است دچار حریق شوند. نصب صاعقه گیر یکی از راه‌های پیشگیری از آتش سوزی است. در این مقاله قصد داریم تا در مورد صاعقه گیر مطالب جالب توجهی را با شما در میان بگذاریم. در صورت تمایل پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

اثر صاعقه بر ساختمان و تجهیزات چیست

همان‌طور که بیان شد، صاعقه به عنوان تخلیه بار الکتریکی ابرها محسوب می‌شود که می‌تواند اثرات مستقیم و غیرمستقیمی بر روی ساختمان داشته باشد. از اثرات مستقیم صاعقه می‌توان به ایجاد جریان و ولتاژ بالای لحظه‌ای اشاره کرد که باعث شکستن شیشه‌ها خواهد شد. صاعقه اثرات غیر مستقیمی نیز بر روی ساختمان و تجهیزات دارد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به ایجاد پالس‌های گذرا بر روی شبکه برق، ایجاد خسارات بر تجهیزات الکتریکی و… اشاره کرد.

هر کدام از اثرات مستقیم و غیرمستقیم، می‌تواند باعث ایجاد صدمات جبران ناپذیر شود، از این رو استفاده از صاعقه گیر بسیار مهم است.

انواع صاعقه گیر کدام است

همان‌طور که می‌دانید، صاعقه گیر به دسته بندی مختلف تقسیم می‌شود که از مهم‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

صاعقه گیرهای غیر فعال

اولین روش برای جذب صاعقه‌های ایجاد شده، استفاده از صاعقه گیر غیر فعال است که توسط بنجامین فرانکلین پیشنهاد شده است. این صاعقه گیر، میله نوک تیز بوده که در بالاترین نقطه سازه‌ها نصب می‌شود. این وسیله می‌تواند جریان تولیدی را به زمین منتقل کند. سادگی در نصب این صاعقه گیر باعث محبوبیت آن در میان افراد شده است. صاعقه گیر غیر فعال به دسته بندی‌های مختلف تقسیم می‌شود که از مهم‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صاعقه گیر میله‌ای
  • صاعقه گیر با فواصل هوایی
  • صاعقه گیر لوله‌ای
  • صاعقه گیر با قوس طولانی
  • صاعقه گیر با مقاومت غیرخطی
  • کابل‌های معلق
  • قفس فارادی
  • سیستم ترمینال مش

صاعقه گیر میله‌ای

اولین و ساده‌ترین صاعقه گیر است که شامل یک میله نوک تیز ساده بوده که از جنس مس تولید شده است. استفاده از این صاعقه گیر به دلیل معایب زیادی که دارد، مورد توجه افراد قرار نگرفته است. از معایب صاعقه گیر میله‌ای می‌توان در ولتاژهای بالا اشاره کرد که می‌تواند در عملکرد صاعقه گیر ایجاد مشکل کند.

صاعقه گیر با فواصل هوایی

این محصول شامل دو الکترود یا دو شاخک است که با توجه به نوع ولتاژ در فاصله معین میان زمین و هادی قرار می‌گیرد. در صورت بروز ولتاژ در میان الکترودها، قوس الکتریکی برقرار شده که باعث اتصال کوتاه می‌شود.

صاعقه گیر میله‌ای

این وسیله شامل یک فاصله هوایی برای جرقه زدن در فضا است که درون یک محفظه قرار گرفته است. این صاعقه گیر به منظور کوتاه کردن زمان عبور جریان و جلوگیری از وقوع اتصال کوتاه کاربردی است.

صاعقه گیرهای فعال

صاعقه گیر‌های فعال، به واسطه انرژی دریافتی از منبع خارجی، به صورت خودکفا می‌تواند اطراف را یونیزه کند. این نوع از صاعقه گیرها نیز برای جلوگیری از آتش سوزی بسیار کاربردی است و به دو نوع صاعقه گیر وابسته و خودکفا تقسیم بندی می‌شود. از صاعقه گیرهای فعال می‌توان به نوع اتمی، پیزوالکتریک، خورشیدی و خازنی اشاره کرد.

صاعقه گیر اتمی

این وسیله برای انجام یونیزاسیون وابسته به تشعشعات اتمی کاربردی است. امروزه این دسته از صاعقه‌ گیرها منسوخ شده و به دلیل اثرات زیست محیطی شدید به علت تشعشعات یک عنصر اتمی تولید نمی‌شود. همچنین عدم وابستگی عملیات یونیزاسیون صاعقه گیر با الکترود زمین به عنوان یک عیب بزرگ صاعقه گیر اتمی است.

صاعقه گیر بادی (پیزوالکتریک)

این صاعقه گیر از یک محفظه خالی با مسیر ورود و خروج آیرودینامیک ساخته شده است که ورود و خروج هوا از آن طی یک سیکل صورت می‌گیرد. الکترود متصل به یک سلول پیزوالکتریک باعث ایجاد الکتریسیته ساکن درون سلول می‌شود که این انرژی ذخیره شده باعث تخلیه بار اضافی خواهد شد.

صاعقه گیر خورشیدی

صاعقه گیر از نوع خورشیدی، شامل تعداد باتری سلول خورشیدی است که دریافت کننده انرژی هستند. انرژی ذخیره شده در این محصولات با در لحظه مناسب، باعث تخلیه یونیزاسیون هوا شوند.

جمع بندی

با توجه به این که صاعقه گیر کاربردهای متعددی دارند و از انواع مختلف تشکیل شده‌اند، برای افراد و خریداران مهم است که بتوانند این محصولات را به بهترین شکل و با قیمت مناسب خریداری کنند. در این مقاله در مورد انواع صاعقه گیر مطالب جالب توجهی بیان شده است. در صورتی که به دنبال خرید صاعقه گیر هستید می‌توانید به فروشگاه تک ارت سر بزنید. فروشگاه تک ارت ارائه دهنده محصولات مرتبط با سیستم ارتینگ، صاعقه گیر و… است که با داشتن یک مجموعه موفق توانسته است خدمات قابل توجهی را به مشتریان ارائه دهد.

 

کسب و کار
خرید صاعقه گیرصاعقه گیرقیمت صاعقه گیر
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید