تقدم برنامه بر بودجه یک واقعیت است/ دولت تخلف کرده و باید به حرف مجلس گوش کند/ قبل از بودجه باید برنامه هفتم را بیاورند

بدون دیدگاه
 

تقدم برنامه بر بودجه یک واقعیت است/ دولت تخلف کرده و باید به حرف مجلس گوش کند/ قبل از بودجه باید برنامه هفتم را بیاورند

جبار کوچکی‌نژاد عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در رابطه عدم ارائه برنامه هفتم از سوی دولت و تاکید رئیس مجلس بر تقدم ارائه برنامه هفتم بر بودجه سال ۱۴۰۲، گفت: ببینید با توجه به اینکه قانون بودجه سالانه یک برش از قانون برنامه است و اساسا بودجه تحت تاثیر قانون برنامه ۵ ساله به‌عنوان سند بالادستی نوشته می‌شود؛ از آنجا که الان برنامه ششم ۵ ساله به اتمام رسیده و تمدیده و زمان تمدید آن هم به پایان رسیده یک بحثی در مجلس وجود دارد مبنی بر «تقدم برنامه بر بودجه» و این یک واقعیت است.

وی ادامه داد: علت آن هم این است که وقتی در حال حاضر برنامه‌ جدید نوشته نشده، زمانی که دولت لایحه بودجه را بیاورد مشخص نیست که جهت‌گیری این بودجه براساس چه برنامه‌ای است.

نماینده مردم رشت در مجلس تصریح کرد: با توجه به مشکلاتی که ما در کشور داریم و از سوی دیگر با کمبود منابع و در عین حال با هدر رفت منابع مواجه هستیم؛ به اعتقاد من این برنامه است که می‌تواند به بودجه سر و سامان بدهد و آن را به هدف بنشاند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به سپری شدن بیش از ۱۵ ماه از عمر دولت، اظهار داشت: در حال حاضر یک اختلاف نظر میان دولت و مجلس به‌وجود آمده و معتقدم که دولت با توجه به اینکه تخلف کرده و علیرغم استقرار قریب به یک سال و نیمه‌اش برنامه هفتم توسعه را نیاورده، باید در این مساله به حرف مجلس گوش بدهد.

وی افزود: دولت می‌توانست در این فرصتی که داشت برنامه را نوشته و به مجلس بیاورد تا مجلس هم در فرصت قانونی تعیین شده به آن رسیدگی و آن را تصویب کند؛ چون دولت خود کم کاری و کوتاهی کرده باید در این مساله تابع مجلس باشد. نباید این مساله موجب اختلاف شود.

کوچکی‌نژاد خاطرنشان کرد: در جلسه سران قوا این مساله و توافق شده بود که اول برنامه بیاید بعد بودجه اما الان دولت حرف دیگری می‌زند و این کم‌لطفی به مجلس است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به این سوال که «اگر دولت بودجه را زودتر ارسال کند، مجلس باید چه واکنشی داشته باشد؟»، ابراز داشت: به عقیده من در چنین شرایطی راهکار عاقلانه این است که مجلس بودجه را نگه دارد و سه دوازدهم برای سه ماه اول سال ۱۴۰۲ تصویب کند تا دولت برنامه را بیاورد و ابتدا روی برنامه کنند و پس از تصویب برنامه به بررسی بودجه بپردازند.

انتهای پیام/

سیاسی
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید