دلار و یورو ناخدا به زودی می آید

بدون دیدگاه
 

محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی در یک برنامه تلویزیونی، درباره وضعیت ارزی و روند احیای بازار ارز توضیح داد.

وی ضمن تاکید بر اینکه هیچ محدودیتی در عرضه ارز نداریم، گفت: امسال دو میلیارد و ۶۰ میلیون دلار اسکناس در بازار متشکل ارزی عرضه کردیم.

فرزین بار دیگر از راه اندازی بازار مبادله طلا و ارز تا دو هفته آینده خبر داد و گفت: در سامانه ناخدا که به زودی رونمایی می‌شود نیاز‌های ارزی مثل نیاز‌های درمانی و دانشجویانی کاملا تامین خواهد شد. در این بازار براساس مستندات به متقاضیان ارز خواهیم داد. در طی این مدت صرافی‌ها را آزاد کردیم تا به متقاضیان تا ۵ هزار یورو بفروشند.

وی با اشاره به بخشنامه ارزی اخیر بانک مرکزی خطاب به صرافی‌ها گفت: صرافی‌ها احساس کردند ما آن‌ها را محدود کردیم درحالی که به آن‌ها اجازه دادیم تا ارز بخرند و بفروشند؛ سقف ۳۰ هزار دلار به معنای محدودیت نیست بلکه اعلام کردیم پوزیشن مثبتی که می‌توانند حفظ کنند ۳۰ هزار دلار است یعنی اگر ۱۰۰ هزار دلار خرید باید ۷۰ هزار آن را بفروشد. به مردم نیز به جای ۲ هزار دلار می‌توانند ۵ هزار یورو بفروشند.

او در ادامه با تأکید براینکه فضای روانی ایجاد شده با واقعیت‌ها بسیار متفاوت است، تصریح کرد: آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد ما ۲۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بیشتر از وارداتمان صادرات داشته ایم.

وی تأکید کرد:‌ ذخایر ارزی کشور بیش از ۲۰ میلیارد دلار افزایش یافته و در خارج از کشور در دسترس ما قرار دارد پس هیچ مشکلی در تامین ارز نداریم. ضمن اینکه مقایسه تخصیص ارز در سامانه نیما با سال گذشته واقعیت‌ها را نشان می‌دهد.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی، مشکلی در اسکناس وجود ندارد و از ابتدای سال تا کنون ۲ میلیارد دلار با قیمت‌های حدود ۳۹ هزارتومان عرضه شده است.

وی در ادامه گفت: برای استمرار برنامه‌ها اول باید از ذخایر ارزی اطمینان پیدا می‌کردیم که سفر‌های من در همین زمینه بود. صادرات غیر نفتی امسال حدود ۳۳ میلیارد دلار بود و الان بسیاری از منابع ارزی ما آزاد شده است و در عمل دیده خواهد شد.

فرزین با اشاره به نرخ سازی در فضای مجازی گفت: در یک فضای محدود و مجازی عددسازی می‌کنند که دور از واقعیت است.

رئیس کل بانک مرکزی درباره بازار آزاد ارز هم اینطور توضیح داد که در بازار آزاد هم ورود خواهیم کرد و نرخ سازی می‌کنیم. ثبات ارزی را حتما گام به گام ایجاد خواهیم کرد.

اقتصاد
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید