چه نوع شخصیت هایی بیشتر قهر می کنند؟

بدون دیدگاه
 

چه نوع شخصیت هایی بیشتر قهر می کنند؟

ما انسان‌ها بطور کلی نیاز داریم مورد توجه قرار بگیریم، درک شویم و قدرمان دانسته شود. وقتی این نیاز‌ها جواب داده نشود، ممکن است ناراحت و عصبانی شویم و یا احساس تنهایی کنیم.

به گزارش عرشه آنلاین، در مواجهه با این احساسات منفی افراد مختلف واکنش‌های مختلفی از خودشان نشان می‌دهند که یکی از آن‌ها قهرکردن است.

برای برخورداری از دوره‌های مختلف مهارت‌های زندگی و یا دوره های غیرحضوری طلاق عاطفی، عزت نفس و کنترل خشم کلیک کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا با روش‌های برخورد تا با هم یادبگیریم چطور روابطمان را از مشکلی به نام قهرکردن نجات دهیم.

قهرکردن چیست؟

افراد در ارتباط با یکدیگر ممکن است به اختلافاتی برسند و یا حرف‌ها و کارهایی انجام دهند که برای طرف مقابل خوشایند نباشد. زمانی‌که فردی از رفتار یا عمل شخص دیگری دلخور می‌شود، قدم اول روبرو شدن با شخص موردنظر و بیان علت دلخوری،‌ ریشه‌یابی و حل و فصل آن است. اما این کار بدون شک نیازمند شجاعت و درک و رشد شخصیتی بالاییست که  هرکسی آن را دارا نیست.

درنتیجه عده‌ای از ما،‌ زمانی که از چیزی ناراحت می‌شویم یا حس می‌کنیم به ما توهین شده‌است، به جای روبرو شدن با مسائل شروع به تحلیل و بررسی غلط آن در ذهن خود می‌کنیم. در نتیجه این فرایند غلط و یک طرفه به قاضی رفتن، ممکن است عصبانی‌تر و ناراحت‌تر شویم، به فکر انتقام بیفتیم، رفتار پرخاشگرانه از خود نشان دهیم یا کناره‌گیری کنیم و ترجیح دهیم دیگران را از هم‌صحبتی خود محروم کنیم. تمامی این رفتار‌های منفعلانه قهرکردن است.

چرا بعضی‌ها مدام قهر می‌کنند؟

همانطور که گفتیم قهر نکردن و روبرو شدن با مسائل شجاعت و درک بالایی می‌طلبد. افرادی که نمی‌توانند علت دلخوریشان را به روش درستی نشان دهند متوسل به قهر کردن می‌شوند. 

قهرکردن می‌تواند علت‌های روانی زیادی داشته باشد. وجود احساسات آسیب‌پذیر در بعضی افراد سبب می‌شود سعی کنند به هر روشی شده از احساساتشان دفاع کنند. چرا که همواره حس می‌کنند دیگران قصد آسیب‌زدن یا توهین به آنان را دارند.

قهرکردن گاهی اوقات راهی برای قبول نکردن بار مسئولیت نیز هست. افرادی هستند که به دلیل فرار از سرزنش شدن یا مورد بازخواست قرارگرفتن و یا صرفا به این دلیل که نمی‌خواهند مسئولیت کارهای خود را بر عهده بگیرند، به قهر کردن متوسل می‌شوند. آن‌ها با این کار مسئولیت را از خود سلب کرده و با خیال راحت به سرزنش اطرافیان می‌پردازند تا خودشان مقصر جلوه نکنند.

افراد دیگری که زیاد قهر می‌کنند کسانی هستند که توانایی بیان مشکلات خود را ندارند. آن‌ها در موقعیت‌های مهم، می‌رنجند ولی حرفی نمی‌زنند و خودشان را عادی جلوه می‌دهند. این افراد بعد از مدتی با افزایش فشار روانی ناشی از رنجیدن و بروز ندادن، همچون کودکان قهر می‌کنند.

علاوه‌بر این افرادی هم هستند که از قهرکردن به عنوان حربه‌ای برای رسیدن به خواسته‌های خود استفاده می‌کنند. مثلا یک روز تمام از حرف‌زدن با شما خودداری می‌کنند و تا زمانی که به درخواست آن‌ها پاسخ مثبت ندهید دست از این کار نمی‌کشند.

نحوه صحیح برخورد با افرادی که مدام قهر می‌کنند چیست؟

افرادی که به هر دلیل کوچک یا بزرگی به قهرکردن متوسل می‌شوند، با وجود تمام نگرانی و آسیبی که برای شما و خودشان پدید می‌آورند پیش از هرچیزی خودشان را در معرض اضطراب و ناراحتی قرار می‌دهند و نیاز به کمک دارند.

پس نحوه صحیح برخورد با افرادی که زیاد قهر می‌کنند کمک کردن به آن‌هاست. این کمک هرگز نباید تن دادن به خواسته‌های آن‌ها باشد چرا که این شیوه به شخص می‌فهماند که روش قهرکردنش در حقیقت جواب می‌دهد و درنتیجه نه تنها از این رفتار دست نمی‌کشید بلکه بیشتر به کارش ادامه می‌دهد. راه‌کارها از فردی به فرد دیگر متفاوت است چرا که افراد همانطور که گفته شد به دلایل مختلف قهر می‌کنند. موارد زیر به شما کمک می‌کند در برخورد با افرادی که قهر می‌کنند مسیر درست را انتخاب کنید.

۱. سعی کنید تهدید‌هایشان را زیاد جدی نگیرید

افرادی که برای رسیدن به خواسته‌هایشان قهر می‌کنند سعی دارند مسئولیت بلوغ احساسی خود را به گردن دیگری بیندازند. در این مواقع سعی کنید زیاد حرف‌هایشان را جدی نگیرید چرا که این افراد وقتی ببینند شما خسته شدید و واکنش مدنظر آن‌ها را نشان می‌دهید به هدفشان می‌رسند و فکر می‌کنند می‌توانند با قهرکردن  به هر خواسته‌ای که دارند برسند. قهر کردن به ابزاری برای رسیدن به خواسته‌هایشان تبدیل می‌شود. پس زیاد جدی نگیرید تا خودشان از کارشان خسته شوند.

۲. لزومی ندارد هر رفتاری را تحمل کنید

اگر پا به پای کسی که قهر می‌کند حرکت کنید و هرگز تصمیمی بر خلاف خواسته او نگیرید کسی که در نهایت متضرر می‌شود خود شمایید. رفتار فریبکارانه در این افراد باعث می‌شد بعد از مدتی به کسی تبدیل شوید که همیشه در حال راضی نگه‌داشتن دیگری است.

به جای این کار به کسی که قهر می‌کند نشان دهید رفتاری که در پیش گرفته اشتباه است و اجازه ندارد با شما اینطور رفتار کند. به جای تحمل رفتارهای او به کارهای روزمره خود برسید ولی هرگز در جواب کسی که با شما قهر می‌کند به قهر کردن متقابل متوسل نشوید. شما باید با رفتارهای خود نشان دهید یک شخص بالغ برای رسیدن به خواسته‌هایش دست به قهر کردن نمی‌زند بلکه آن را به شیوه دیگری حل می‌کند.

۳. به او رفتار صحیح را یاد بدهید

قهرکردن در بعضی افراد جنیه ناخوداگاه دارد، این افراد راه دیگری برای رسیدن به خواسته‌های خود نمی‌بینند. شما به عنوان کسی که اشتباه بودن این روش آگاهید سعی کنید به او کمک کنید. اگر غلط بودن رفتارهایش را به او گوش‌زد می‌کنید راه درست و رفتار صحیح را هم به او بگویید. توضیح دهید که به عنوان دوست یا پارتنر نیاز دارید با شما چطور رفتار شود و عادت بد قهر کردن چطور می‌تواند به رابطه‌تان آسیب جدی وارد کند. بگویید که همانطور که شما با احترام با آن‌ها برخورد می‌کنید انتظار همچین رفتاری را هم دارید.

۴. ماندن در این رابطه آسیب‌زا نامش فداکاری نیست

ممکن است شما تمام تلاش خود را بکنید ولی شخص مقابل دست از رفتارهای غلط و قهرکردنش برندارد. اگر حس می‌کنید آرامش و زندگی شما مختل شده‌است دلیلی ندارد بیش از این خود را در معرض این رفتار مخرب قرار دهید.

این افراد حتی ممکن است هنگام جدایی با سرزنش کردن شما و سلب مسئولیت از خودشان، سعی در ایجاد احساس گناه در شما داشته باشند. در این مواقع بهتر است قوی باشید، آرامش خود را در اولویت قرا دهید و به این رابطه مخرب پایان دهید.

منبع: vidafallah

 

سبک زندگی
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید