این پارچه با گرم شدن تغییر رنگ می‌دهد+عکس

بدون دیدگاه
 

منسوجات جدید تولید شده در دانشگاه آلتو با گرم شدن تغییر شکل می دهند و طیف گسترده ای از گزینه های جدید را در اختیار طراحان قرار می دهند. آنها علاوه بر ارائه زیبایی قابل تنظیم می توانند به نظارت بر سلامت افراد، بهبود عایق حرارتی و ارائه ابزارهای جدید برای مدیریت آکوستیک اتاق و همچنین طراحی داخلی نیز کمک کنند. پارچه های جدید تکنولوژی قدیمی و رویکرد جدید را در هم می بافند. الاستومرهای کریستالی مایع (LCEs) در دهه ۱۹۸۰ توسعه یافتند. (LCE) ها یک ماده هوشمند هستند که می توانند به گرما، نور یا سایر محرک ها پاسخ دهند و به عنوان لایه های نازک در رباتیک نرم استفاده  شوند. اگرچه (LCE) ها به صورت الیاف ساخته شده اند اما تاکنون آنها را به پارچه تبدیل نکرده اند.

به تازگی با همکاری محققان دانشگاه کمبریج تیمی از گروه تحقیقاتی طراحی مواد چند منظوره در آلتو به رهبری پروفسور (Jaana Vapaavuori) اکنون از نخ‌های (LCE) برای ساخت پارچه‌های بافته شده با استفاده از تکنیک‌های معمولی ساخت پارچه استفاده کرده و نحوه رفتار پارچه را نیز آزمایش کرده‌اند. یافته‌ها نیز در مجله های معتبر منتشر شد. این تیم نخ‌های (LCE) را در طرح‌های مختلف بافتند تا پارچه‌های ساده، ساتن، جناغی و پارچه‌ای با پود  دنده‌ای  بسازند. آنها دو نسخه از هر الگو را با استفاده از نخ نرم یا سفت (LCE) ساختند و سپس نحوه واکنش پارچه های مختلف به گرمای یک لامپ مادون قرمز را آزمایش کردند.

تغییر شکل پارچه‌ها

تمام پارچه های (LCE) با گرم شدن منقبض شدند با این که پاسخ دقیق از یک الگو به الگوی دیگر متفاوت بود. تغییرات برگشت پذیر بودند و با کاهش دما الگوها به شکل اولیه خود باز می گشتند. در ابتدا، تاثیر استفاده از تکنیک‌های نساجی صنعتی با این نوع مواد جدید برای آنها روشن نبود. کشش دو نوع نخ (LCE) قابل مقایسه با اسپندکس یا حتی نرم‌تر از آن بود. این بدان معناست که درک این موضوع بسیار ضروری است. صنعت نساجی می‌تواند از این نخ‌ها استفاده کند و اینکه ترکیب آنها با نخ‌های معمولی بر حرکتشان  تأثیر می‌گذارد.

در مرحله بعد این تیم نخ های (LCE) را با کتان و نایلون در یک الگوی شعاعی ترکیب کردند تا دایره ای ببافند که وقتی گرم می شود خود را به صورت مخروطی بلند کند. گرم کردن الگو باعث انقباض نخ (LCE) شد و پارچه را به سمت بالا به صورت یک مخروط کشید. هنگامی که سرد شد مخروط به یک دایره صاف تبدیل شد. این کار مفهوم منسوجات هوشمند و واکنش آنها را یک قدم به واقعیت نزدیک‌تر کرد. از روز اول این پروژه، آنها چالش کار با متخصصان رشته های مختلف در دو موسسه را پذیرفتند. این تحقیق موفق و بسیار سود مند شد و اکنون نتایج آن به طور آشکار در دسترس همگان است.

فناوری
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید