از گوشت به مرغ پناه بردیم؛ قیمت مرغ هم نجومی شد!

بدون دیدگاه
 

محمد یوسفی در مورد آخرین وضعیت بازار مرغ اظهار داشت: از یک ماه پیش تقاضای مرغ افزایش یافته است. البته باید توجه داشت که معمولا در ایام نوروزی قیمت‌ها هم افزایش می‌یابد که در سال جاری نباید از عامل کمبود نهاده غافل شد. در ضمن دولت ذخایر کافی مرغ دارد، بنابراین جای نگرانی بیشتر وجود ندارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر قیمت مرغ آماده برای طبخ، ۷۰ هزار تومان و مرغ زنده نیز ۴۵ هزار تومان است. عامل اصلی در قیمت مرغ، نهاده‌ها هستند که تحت کنترل دولت است یعنی مرغداران باید از سامانه بازارگاه نهاده‌ها را تهیه کنند، که اگر در زمان نیاز و به اندازه کافی باشد می‌توان در مورد تولید و قیمت پیش‌بینی کرد. اما هنوز امکانات درستی برای رساندن آذوقه وجود ندارد و مرغداران مجبور به تهیه نهاده‌ها از بازار آزاد هستند که قیمت آن نیز روزانه تغییر می‌کند.

وی افزود: برای نمونه قیمت سویا روزانه تغییر می‌کند، در این شرایط چگونه می‌توان قیمت را پیش‌بینی کرد. با همه شرایط و مشکلات کنونی، تولید مرغ ادامه دارد. باید توجه داشت که در حال حاضر مشکل اصلی سویا تامین ارز است، چون تقریباً ۹۹ درصد آن از واردات تامین می‌شود. این واردات به دو صورت کنجاله یا دانه وارد شده که بعداً روغن‌کشی صورت می‌گیرد، حتی افزایش اندک قیمت روغن نیز مربوط به کمبود دانه سویا است.

رییس هیات مدیره انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که با نرخ مصوب کنونی یعنی ۶۳ هزار تومانی مرغداران نمی‌توانند دوام بیاورند که در اینصورت روی به تعطیلی واحدهای تولیدی خواهند آورد. البته چون دوره پرورش مرغ گوشتی تقریبا ۵۰ روز است نمی‌توان در مورد ورود و خروج تولیدکنندگان اظهار صریح داشت.

وی در مورد میزان صادرات مرغ نیز گفت: صادرات ما ناچیز و به عراق، افغانستان و برخی از کشورهای آسیای مرکزی است. معمولا وقتی در داخل قیمت‌ها اندکی افزایش می‌یابد به سرعت بازار صادراتی را قربانی می‌کنند.

یوسفی خاطرنشان کرد: معمولاً در مناسبات مختلف مانند ایام نوروز و ماه مبارک رمضان، مصرف گوشت مرغ افزایش می‌یابد. در حال حاضر مصرف گوشت روزانه گوشت بطور متوسط ۶۵۰۰ تا ۷۰۰۰ تن است که اگر قیمت سایر پروتئین‌ها افزایش یابد قطعاً تقاضای آن نیز رشد خواهد کرد.

اقتصاد
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید