چاقی در کودکی باعث این بیماری در بزرگسالی می‌شود

بدون دیدگاه
 

به گزارش خبرجو24، سیناپرس نوشت: نتایج تحقیقات جدید دیابت نشان می دهد: چاقی دوران کودکی با افزایش خطر ابتلا به دیابت در بزرگسالان ارتباط مستقیم دارد.

این مطالعه توسط یوژیا وی (Yuxia Wei) و همکارانش از موسسه پزشکی محیطی در استکهلم سوئد، انجام شده است. به گفته محققان، پیشتر و در سال ۲۰۱۸، یک مطالعه پیشگام، پنج زیرگروه جدید دیابت بزرگسالان را شناسایی کرد که شامل دیابت خودایمنی شدید از جمله دیابت نوع ۱ و دیابت خودایمنی پنهان در بزرگسالان و چهار زیر گروه از دیابت نوع ۲ با کمبود شدید انسولین است که خود در بر گیرنده دیابت، دیابت شدید مقاوم به انسولین، دیابت مرتبط با چاقی خفیف و دیابت خفیف مرتبط با افزایش سن است. این زیرگروه های دیابت از نظر ویژگی های بالینی، عوارض و زمینه های ژنتیکی متفاوت هستند و مشخص نیست که آیا آنها در عوامل خطر قابل اصلاح نیز با هم تفاوت دارند یا خیر.

پژوهشگران توضیح می دهند:شیوع چاقی کودکان در سراسر جهان در حال افزایش است. چاقی دوران کودکی با چندین بیماری مزمن از جمله دیابت نوع ۱ و ۲ در کودکان مرتبط است. با این حال، هرگز در رابطه با زیرگروه های اخیر دیابت بزرگسالان مورد بررسی قرار نگرفته است. در این مطالعه، هدف پژوهشگران مقایسه اثرات اندازه بدن دوران کودکی بر خطر ابتلا به انواع مختلف دیابت در بزرگسالان بود.

برای این پژوهش، محققان آمار خلاصه ‌ای را از ژنوم ۴۵۳ هزار و ۱۶۹شرکت ‌کننده اروپایی استخراج کردند. این مطالعه بیش از ۲۰۰ جهش ژنتیکی را به عنوان شاخص اندازه بدن دوران کودکی ترکیب کرده و آنها را با انواع دیابت مرتبط کرد.

نتایج مطالعات نشان داد:سطوح بالاتر چاقی دوران کودکی با افزایش ۶۲ درصدی خطر ابتلا به دیابت پنهان در بزرگسالان مرتبط است که این موضوع خطر را برای ابتلا به دیابت دو برابر، دیابت شدید مقاوم به انسولین سه برابر و افزایش خطر دیابت مرتبط با چاقی خفیف را هفت برابر می کند.

چاقی در کودکی باعث این بیماری در بزرگسالی می‌شود

مطالعات قبلی نشان داده اند:اندازه بدن دوران کودکی با دو برابر شدن خطر ابتلا به دیابت نوع ۱ و ۲ ارتباط نزدیک دارد. پژوهشگران می گویند: ما این یافته ها را با نشان دادن اینکه چاقی دوران کودکی یک عامل خطر برای چهار مورد از پنج زیرگروه دیابت است، به دست آورده ایم.

محققان می گویند: مطالعه آنها مکانیسم های بالقوه متفاوتی را نشان می دهد که چاقی دوران کودکی را با زیرگروه های مختلف دیابت مرتبط می کند. با توجه به اثرات نامطلوب چاقی بر حساسیت به انسولین، ارتباط زیادی بین اندازه بدن دوران کودکی و دیابت شدید مقاوم به انسولین وجود دارد. جالب توجه است که کودکانی که سطح چاقی بالاتری داشتند، خطر بالاتری نسبت به ابتلا به دیابت خودایمنی پنهان در بزرگسالی داشتند که با کمبود انسولین مشخص می ‌شود. این پدیده را می توان با این واقعیت توضیح داد که اختلال در ترشح انسولین به طور مشترک تحت تأثیر چربی اضافی در اطراف پانکراس و مقاومت به انسولین قرار می گیرد.

پژوهشگران در پایان نتیجه ‌گیری می ‌کنند که به جز دیابت خفیف مرتبط با افزایش سن، به نظر می رسد چاقی دوران کودکی یک عامل خطر برای ابتلا به همه انواع دیابت در بزرگسالان باشد و این امر بر اهمیت پیشگیری از چاقی در کودکان تاکید می کند. شرح کامل این مطالعات و یافته های آن در مجله تخصصی Diabetologia منتشر شده است.

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خودتان رو کاهش بدید، دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

اخبارسبک زندگیسلامت
پربازدیدچاقی
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید