مجوز مجلس به بانک مرکزی برای فروش ارز و مالیات خانه‌های لوکس اخبار مهم مجلس

بدون دیدگاه
 

هفته گذشته بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ در دستورکار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفت، اما مهمترین خبر هفته گذشته همچنان به نابسامانی ها در بازار ارز اختصاص داشت و «مجوز مجلس به بانک مرکزی برای فروش ارز» در صدر خبرهای مجلس شورای اسلامی قرار داشت.

به گزارش ایسنا از ابتدای هفته گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بررسی جزئیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در سه شیفت پرداختند که در این گزارش مهمترین خبرهای مجلس در هفته گذشته را با توجه به در دستورکار بودن این موضوع مرور می کنیم.

با توجه به اینکه بررسی بودجه ۱۴۰۲ در دستورکار نماینگان مجلس قرار داشت، پربازدیدترین خبر هفته گذشته به مجوز مجلس به بانک مرکزی برای فروش ارز اختصاص داشت که مجتبی یوسفی نماینده اهواز پیشنهاد آن را مطرح کرد و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، بانک مرکزی را مجاز دانستند نسبت به فروش ارز به نرخ حداکثر دو درصد کمتر از میانگین نرخ ارز صادرات در سال ۱۴۰۲ اقدام کند.

مجوز مجلس به بانک مرکزی برای فروش ارز و مالیات خانه‌های لوکس اخبار مهم مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای دیگر مالکان واحدهای مسکونی تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی را از پرداخت حق بیمه انشعاب برق معاف کردند و بدین منظور بندهای (ه) و (و) تبصره ۶ در بخش درآمدی را تصویب کردند.

مصوبه دیگر مجلس، تعیین مالیات خودروهای لوکس بود که بر اساس مصوبه بند (خ) تبصره ۶ لایحه بودجه ۱۴۰۲، انواع خودروی سواری و وانت دو اتاق(کابین) دارای شماره انتظامی شخصی که قیمت روز خودروی آنها بیش از ۳ میلیارد تومان است نسبت به مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات سالانه خودرو به نرخ یک درصد شدند.

مجوز مجلس به بانک مرکزی برای فروش ارز و مالیات خانه‌های لوکس اخبار مهم مجلس

همچینن نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه ای، مالیات بر خانه های لوکس و باغ ویلاهای مجاز را تعیین کردند و تصویب کردند که زمین‌های فاقد اعیانی دارای کاربری مسکونی، اداری و تجاری، باغ‌ویلاهای مجاز (با احتساب عرصه و اعیان) و خانه های لوکس که ارزش آنها بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال باشد مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات به میزان دو در هزار می‌شوند.

مجوز مجلس به بانک مرکزی برای فروش ارز و مالیات خانه‌های لوکس اخبار مهم مجلس

در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در حالی که مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه معتقد بود که تاکنون مصوبات مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ باعث مغایرت ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی شده است، رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که چنین چیزی صحت ندارد.

در ادامه بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲، نمایندگان مجلس شورای اسلامی ساز وکار سقف معافیت مالیاتی و نرخ مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی را در سال ۱۴۰۲ تعیین کردند.

همچنین در جریان بررسی جزئیات بودجه ۱۴۰۲ نمایندگان مجلس شورای اسلامی با افزایش سقف معافیت مالیاتی سالانه کارمندان از ۸۴ میلیون به ۱۲۰ میلیون تومان در سال آینده موافقت کردند.

اولین جلسه علنی مجلس در روز شنبه هفته ای که سپری شد، با جلسه غیر علنی نمایندگان مجلس با  حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر اقتصاد و رئیس کل  بانک مرکزی برای هماهنگی جدی و قوی بین دولت و مجلس برای سامان دادن بازار ارز آغاز شد.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی هم بعد از این جلسه گفت که نیازمند یک هماهنگی جدی و قوی بین مجلس و دولت برای ساماندهی بازار ارز هستیم و به جمع بندی های خوبی در این جلسه رسیدیم. ان شاءالله با هماهنگی شکل گرفته و اقدامات و حرکت های دولت بر  این مشکل فائق خواهیم آمد.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین  در جلسه علنی نوبت صبح روز دوشنبه در پاسخ به تذکر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان در انتقاد از وضعیت ارزی کشور گفت که مجلس از ۴۰ روز قبل پیش بینی شرایط ارزی کشور را کرده بود و بسته پیشنهادی خود را به دولت و رئیس جمهور ارائه کرد، اکنون هم دولت هر همفکری بخواهد ما انجام می‌دهیم.

مجوز مجلس به بانک مرکزی برای فروش ارز و مالیات خانه‌های لوکس اخبار مهم مجلس

عبدالعلی رحیمی مظفری عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به جلسه غیر علنی روز شنبه مجلس پیرامون افزایش نرخ ارز، گفت: مجلس معتقد است قطعا قیمت ارز قابل کنترل بوده و حتی این قابلیت وجود دارد که به نرخ های پایین تر باز گردد. در این جلسه مصوب شد تا کمیته هماهنگی بین مجلس و دولت شکل بگیرد تا با دقت، مسائل و تحولات بازار ارز رصد شود و راهکارهای مناسبی با مشورت یکدیگر ارائه دهند.

وی با بیان اینکه آنچه که آمار و ارقام نشان می دهد کشور در شرایط کنونی مشکل ارزی ندارد، اظهار کرد: مشکل اصلی به مدیریت ارز باز می گردد.

همچنین محسن زنگنه نماینده تربت حیدریه با اشاره به جلسه غیر علنی مجلس برای بررسی نوسانات بازار ارز گفت: جمع بندی جلسه غیر علنی این بود که کارگروهی مشترک بین مجلس و دولت تشکیل شود. با توجه به اینکه این موضوع در رسانه‌ها مطرح شده هیات رئیسه هر چه سریعتر تصمیمات لازم را گرفته و اعلام کند که قرار است چه زمانی این کارگروه تشکیل شود.

قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی هم در پاسخ به تذکر نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس که بر لزوم تسریع در تشکیل کمیته مشترک دولت و مجلس درباره ارز تاکید داشت، گفت که دولت مسئول تشکیل کمیته هماهنگی ارز است.

مجوز مجلس به بانک مرکزی برای فروش ارز و مالیات خانه‌های لوکس اخبار مهم مجلس

هفته گذشته فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی یک جلسه ویژه داشت که برای بررسی علت تلف شدن «پیروز» توله یوزپلنگ ایرانی بود.

فراکسیون محیط ‌زیست مجلس شورای اسلامی در این نشست به بررسی علل و عوامل مربوطه و بررسی اقدامات صورت گرفته با حضور مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست و جمعی از دامپزشکان و کارشناسان پرداخت.

سیدسلمان ذاکر نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی هم ضمن قدردانی از حضور رئیس جمهور در استان آذربایجان غربی برای افتتاح پروژه انتقال آب به دریاچه ارومیه تاکید کرد که احیای دریاچه ارومیه باید با جدیت دنبال شود، چراکه انتقال آب به دریاچه ارومیه کار زیست محیطی بزرگی در غرب آسیاست.

علی اصغر باقرزاده نماینده مردم بابلسر در مجلس شورای اسلامی هم در تذکری شفاهی در جلسه علنی مجلس، خطاب به رئیس جمهور بیان کرد: بنده در مجلس در مورد عدم هماهنگی بین تیم اقتصادی به شما مطالبی را عرضه کردم اما هیچ اتفاقی نیفتاد. آقای رئیسی تیم اقتصادی شما بدون برنامه و ضعیف است؛ این موضوع را جدی بگیرید، تا کی مردم تاوان سوء مدیریت و ناکارآمدی مسئولان را بدهند.

این نماینده مجلس همچنین گفت: به علت واردات بیش از حد برنج و عدم اعمال تعرفه مناسب چند ماهی است که برنج در دست شالیکاران مظلوم مانده است و خریداری پیدا نمی‌شود.

احمد علیرضا بیگی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس با اشاره به ضرورت رفع فیلترینگ باتوجه به آرام شدن فضای کشور تاکید کرد: آیا اگر برخی افراد از فضای مجازی و اینترنت استفاده نادرست دارند ما باید کشور را از فضای مجازی و اینترنت محروم کنیم یا با آموزش های صحیح بستری مناسب ایجاد کرده و از تکنولوژی برای اثبات حقانیت خود استفاده کنیم؟

محمدرضا پورابراهمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هم گفت که هفته آینده پس از تکمیل نشست‌ها و توافقات با دولت بسته ارزی پیشنهادی مجلس به دولت ارائه می‌شود.

مالک شریعتی نیاسر سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز با انتشار متنی توضیحاتی پیرامون روند بررسی پیشنهاد کمیسیون انرژی در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ درباره تخصیص یارانه بنزین به خانوارهای فاقد خودرو ارائه کرد و گفت که پیشنهاد کمیسیون انرژی مبنی بر تخصیص یارانه بنزین به خانوارهای فاقد خودرو در جریان بررسی جزییات لایحه بودجه ۱۴۰۲ در صحن مجلس شورای اسلامی پیگیری خواهد شد.

انتهای پیام

سیاسی
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید