بهشتی‌پور: هر چه فعالیت‌های آژانس غیررسانه‌ای باشد، موفق‌تر است

بدون دیدگاه
 

یک کارشناس مسایل بین‌الملل با بیان اینکه به سفر مدیرکل آژانس به تهران در هفته آینده خوشبین هستم، گفت: معتقدم اگر بنا بود که این سفر نتیجه‌ای در بر نداشته باشد، ایران از رافائل گروسی دعوت نمی‌کرد، به نظر زمینه برای توافق و حل و فصل مسایل حاصل شده است که از ایشان دعوت کرده‌اند.

حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا درباره سفر هفته آینده رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران گفت: از آنجایی که آقای کمالوندی گفتند که آقای اسلامی از ایشان برای سفر به تهران که ظاهرا قرار است هفته آینده انجام شود، دعوت رسمی کردند نشان می دهد مذاکرات کارشناسی و فنی با معاون آقای گروسی به نتیجه رسیده است، اگر به نتیجه نرسیده بود، حتما در شرایط سیاسی فعلی امکان این سفر فراهم نمی‌شد.

وی ادامه داد: قرار بود سفر آقای گروسی به تهران در فوریه انجام شود و دلیل تاخیر در این سفر این بود که یک راهکار دقیق دو طرفه به دست نیامده بود ولی الان حدس می زنم که راهکار مشترک به دست آمده است.

این کارشناس مسایل بین‌الملل در پاسخ به اینکه قبلا هم توافقی میانی به دست آمده بود اما در دقیقه 90 از بین رفت و مسایل و ابهامات میان ایران و آژانس و متعاقب آن تشدید فضا علیه ایران در شورای حکام را شاهد بودیم؟ گفت: به نظرم الان جای امیدواری بیشتر وجود دارد؛ از صحبت‌های آقای گروسی و آقای امیرعبداللهیان این طور برمی‌آید که توافقی حداقل کلی درباره چگونگی پاسخ دادن به سوالات طوری که آژانس قانع شود، روی میز است.

وی درباره اهمیت رفع اختلاف میان ایران و آژانس بر سر مسایل باقی‌مانده گفت: اگر گشایش و امیدواری که آقای کمالوندی از آن صحبت کردند درست باشد و محقق شود، می‌تواند گشایشی در همکاری ایران و آژانس ایجاد شود، این مساله هم به نفع ایران و هم به نفع آژانس است. اگر این شبهات و سوالات که مطرح است، پاسخ داده شود ایران همکاری بیشتری با آژانس خواهد داشت و به طور کلی فضای همکاری میان دو طرف تسهیل می‌شود. از سویی الان نظارت و کنترل آژانس در چارچوب برجام محدود شده و در سطح پادمان این نظارت‌ها برقرار است که در صورت تسهیل شرایط می‌تواند راه جدیدی برای همکاری های بیشتر باز شود. این مساله هم‌چنین می تواند به نفع ایران هم باشد چرا که از طرح قطعنامه‌ درباره ایران در شورای حکام یا صدور بیانیه‌های سیاسی جلوگیری می‌کند.

بهشتی‌پور درباره تاثیر این مذاکرات و هرگونه توافق احتمالی میان ایران و آژانس بر مذاکرات احیای برجام، اظهار کرد: به نظر طرف‌های 1+5 یا 1+4 هم از هر گونه توافق یا به دست آمدن راه حل بین ایران و آژانس استقبال می‌کنند، چون موجب می شود همکاری ایران و آژانس بیشتر شود و این یعنی نظارت های بیشتر که 1+5 از ایران انتظار دارد.

وی ادامه داد: کشورهای اروپایی و آمریکا هم دنبال آن هستند که زمینه بازگشت به مذاکرات و احیای برجام فراهم شود البته قبلا هم در این باره طرف‌ها به نتایجی رسیده بودند اما با کارشکنی رژیم اسراییل اجازه این کار داده نشد.  آمریکایی‌ها خودشان بارها اعلام کردند و اخیرا دوباره اعلام کردند که ایران از 2003 دنبال سلاح هسته‌ای نبوده است، هر چند که این مسایل ادعای آنهاست اما مشخص است، خودشان هم این مساله را می‌دانند.

این کارشناس مسایل بین‌الملل تصریح کرد: به نظرم هم‌چنان باید امیدوار باشیم که سفر گروسی که چهارمین سفرش به ایران از زمان مدیرکلی‌اش است، متفاوت از سفر قبلی باشد. قرائن نشان می دهد این سفر و مذاکرات در پیش رو، می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد تا راه جدیدی دو طرف برای رفع ابهامات و اختلافات پیدا کنند.

بهشتی‌پور با اشاره به اظهارات اخیر مدیرکل آژانس تصریح کرد: گروسی می‌گوید سیاسی رفتار نمی کند اما معتقدم او خودش را به تجاهل می‌زند، در حالی که بر اساس اساسنامه آژانس باید بی طرف باشد و مستندات معتبر را در نظارت و بازرسی خود دخیل کند. موضوع غنی سازی بالای 83 درصدی یک اشکال فنی بوده است و این جور اتفاقات نادر اما طبیعی است، ولی محصول نهایی مهم است، بازرسان آژانس نباید در انتشار این موضوع عجله می‌کردند. انتشار این موضوعات کاملا فنی و محرمانه نوعی مانور سیاسی و غیر حقوقی است. بهتر است آژانس در این روند سکوت کند، هر چه قدر آژانس فعالیت‌هایش غیررسانه‌ای باشد، موفق‌تر است و کمتر وارد بازی‌های سیاسی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: رویکرد و رفتار آژانس در برخورد با ایران بر روی شروع دور جدید مذاکرات احیای برجام هم تاثیر خواهد داشت.

انتهای پیام

سیاسی
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید