سود ثبت نام در پیش فروش خودروهای وارداتی چقدر است؟ / ابهام جدید در عرضه محصولات خارجی!

بدون دیدگاه
 

به گزارش خبرجو24؛ سود ثبت نام در پیش فروش خودروهای وارداتی چقدر است؟ / ابهام جدید در عرضه محصولات خارجی!

پیش فروش خودروهای وارداتی همچنان با ابهامات زیادی همراه است. علاوه بر این که وزارت صمت از اعلام تعداد، قیمت و حتی مدل خودروها خودداری می‌کند، به صورت دقیق مشخص نکرده که 500 میلیون تومانی که خریداران برای ثبت‌نام باید در حساب خود داشته باشند، تا چه زمانی بلوکه می‌ماند؟

وزارت صمت اطلاعات خرید خودروهای وارداتی را محرمانه دانسته و پشت درهای بسته و با تعدادی محدودی از رسانه‌ها به صورت گزینشی جزئیات این پیش‌فروش را در حد زمان پیش‌فروش در میان گذاشت.

امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، در توضیح این که چرا اطلاعات پیش فروش خودروهای وارداتی مشخص نشده است؟ گفت: به دلیل مقتضیات تحریم‌ها نمی‌توان همه اطلاعات را به صورت شفاف اطلاع‌رسانی کرد. اما متقاضیان اطمینان داشته باشند که در زمان ثبت‌نام اصلی همه اطلاعات در اختیارشان قرار خواهد گرفت. ضمن این که اکنون عرضه دو مدل خودرو چانگان قطعی شده است.

حال که انتقادات زیادی از سوی رسانه‌ها و کارشناسان بر این شیوه از فروش خودروهای وارداتی وارد شده است، وزارت صمت به جای توضیح بیشتر در این رابطه، مساله و ابهام دیگری را به وجود آورده و اعلام می‌کند که به حساب بلوکه‌شده 500 میلیون تومانی متقاضیان سود تعلق می‌گیرد.

سود مردم از مبالغ بلوکه‌شده چقدر است؟

گرچه این مساله همچنان مطرح است که چرا باید بلوکه‌شدن 500 میلیون تومان باید جزو شروط ثبت‌نام قرار بگیرد؟ اما حال این سوال به وجود می‌آید که متقاضیان خرید خودروهای وارداتی از این بلوکه شدن سودی می‌برند؟

در ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که وزارت صمت هنوز اعلام نکرده است که سود عایدی متقاضیان طرح پیش فروش خودروهای وارداتی چند درصد است.  اما اگر این افراد همان 500 میلیون تومان را در بانک به صورت سپرده‌گذاری کوتاه‌مدت در بانک نگه دارند، در طرح عادی که سود آن 10 درصد است، 25 میلیون تومان سود نصیب آن‌ها می‌شود.

حال باید این نکته را در نظر گرفت که طبق اعلام وزارت صمت، تحویل خودروهای وارداتی سه تا شش ماه طول می‌کشد. در نتیجه می‌توان سود سپرده‌گذاری سه ماهه، یعنی 12 درصد، و شش ماهه، یعنی 14 درصد، بانک‌ها را  نیز حساب کرد.

اگر مردم مبلغ 500 میلیون تومان خود را به مدت سه ماه در بانک‌ها سپرده‌گذاری کنند، 60 میلیون تومان سود کسب کرده و اگر همین مبلغ در مدت شش ماه سپرده‌گذاری شود، سود آن‌ها به 85 میلیون تومان می‌رسد.

البته باید در نظر داشت که احتمالاً در این میان سود بانک‌ها و وزارت صمت از این جریان بلوکه‌سازی پول‌های مردم بیشتر خواهد بود.

پیش‌فروش خودروهای ناموجود!

دریافت سود 15 تا 85 میلیون تومانی متقاضیان در پیش فروش خودروهای وارداتی در صورتی اتفاق می‌افتد که خودرویی در کشور برای تحویل به مشتریان وجود داشته باشد.

پیش فروش خودروهای وارداتی در حالی برگزار شده است که هنوز محموله‌ای با تعداد بالا خودرو وارد کشور نشده است.

سازمان تعزیرات وارد بحث پیش فروش خودروهای وارداتی شده و معتقدند این روش فروش مشکلات قانونی دارد. سید احد یوزباشی، مدیرکل حقوقی سازمان تعزیرات حکومتی در گفتگوی خبری گفت: قرارداد خرید خودروهای وارداتی دارای مشکل حقوقی است. در ابتدا باید قیمت قطعی خودروهای وارداتی از قبل مشخص باشد و معلوم شود چه خودرویی و با چه کیفیتی قرار است به مردم فروخته شود.

حق مردم است که بدانند قرار است چه خودرویی را قرار است خریداری کنند. در نتیجه انتظار می‌رود که وزارت صمت اطلاعات دقیق پیش فروش خودروهای وارداتی را مانند هر طرح پیش فروش خودرویی که در کشور برگزار می‌شود منتشر کند و از تحریم‌ها به عنوان بهانه‌ای برای کم‌وکاستی‌های خود استفاده نکند.

اخباراقتصادخودرو
پربازدیدفروش خودروهای وارداتی
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید