ادعای روزنامه دولت: دلار به این نرخ می‌رسد؛ تا پایان سال صبر کنید

بدون دیدگاه
 
به گزارش خبرجو24؛ ایران نوشت:قیمت ارز در بازار آزاد با کاهش ۲ هزار و ۵۰۰ تومانی وارد کانال ۴۰ هزار تومان شد.

در جریان معاملات دیروز بازار ارز و سکه، قیمت دلار با کاهش ۲ هزار تومانی مواجه شد و اغلب افراد حاضر در بازار، فروشنده ارز بودند.‌ در لحظه تنظیم این گزارش، در بازار ارز پایتخت، دلار توافقی صرافی نیز با کاهش ۲ هزار و ۵۰۰ تومانی به قیمت ۴۹ هزار تومان هم معامله شده است.

در جریان معاملات دیروز بازار ارز و سکه، قیمت دلار با کاهش ۲ هزار تومانی مواجه شد و اغلب افراد حاضر در بازار، فروشنده ارز بودند.‌ در لحظه تنظیم این گزارش، در بازار ارز پایتخت، دلار توافقی صرافی نیز با کاهش ۱۳۵۰ تومانی به قیمت ۵۰ هزار و ۲۰۰ تومان هم معامله شده است ‌و میانگین قیمت دلار توافقی دیروز در صرافی‌ها ‌۵۰ هزار و ۹۴۰ تومان بود. همچنین ‌یورو در صرافی‌ها با متوسط قیمت توافقی ۵۳ هزار و ۴۴۰ تومان معامله شد.

ارز در کانال ۴۹ هزار تومان‌ هم خریدار ندارد

پس از بخشنامه بانک مرکزی در خصوص عرضه ارز پتروشیمی‌ها و صادراتی‌ها به صرافی‌های تضامنی، میزان عرضه دلار در بازار بشدت رشد داشته و همین مسأله نیز سبب ریزش ۲ هزار تومانی قیمت دلار شده است. در همین زمینه سخنگوی مرکز مبادلات ارزی گفت: صرافی‌های تضامنی امکان مبادله حواله‌های ارزی‌ پتروشیمی‌ها و صادراتی‌ها را در مرکز مبادلات ارزی پیدا کردند. از روز شنبه فعالیت صرافی‌های تضامنی در تالار حواله مرکز مبادلات ارز و طلای بانک مرکزی هم آزاد شده است. شرکت‌های صادر کننده در مورد ارز اسکناسی حاصل از صادرات خود موظف هستند این ارز را به صورت اسکناس فقط به بانک ملی یا صرافی بانک ملی برای رفع تعهدات ارزی ارائه کنند.

با اعلام این تصمیم از سوی بانک مرکزی، نرخ دلار در صرافی‌ها با کاهش ۲ هزار تومانی روبه‌رو شد. بررسی بازار نشان می‌دهد که تعدادی از دلالان ارز نیز حاضر به عرضه ارز خود به قیمت‌های توافقی صرافی هم بودند، اما خریداری برای آن وجود نداشته است. البته برخی از کارشناسان سفر روزهای گذشته گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در کاهش دلار بی‌تأثیر نمی‌دانند.

یکی از موضوعاتی که در مرکز مبادله ارز و طلا به‌تازگی شکل گرفته است، ‌مسأله رتبه‌بندی صرافی‌ها برای دریافت ارز پتروشیمی‌ها است که لازم است در این‌باره‌ هم شفافیت کامل وجود داشته باشد. برخی معتقد هستند این شیوه رتبه‌بندی ممکن است به توزیع‌ رانت برای برخی از صرافی‌ها منجر شود و باقی این شرکت‌های تضامنی نتوانند در این بازار حضور پیدا کنند.

قیمت انواع سکه و طلا

دیروز سکه طرح قدیم در بازار ۲۵ میلیون و ۷۲۲ هزار تومان داد و ستد شد، همچنین سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، به نرخ ۲۸ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان معامله شد. نیم سکه در بازار با قیمت ۱۶ میلیون و ۶۸۴ هزار تومان نرخ‌گذاری شد، ربع سکه نیز به نرخ ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان عرضه شد؛ همچنین هر سکه گرمی، ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار با کاهش قیمت ۱۳۸ هزار تومانی نسبت به روز شنبه، دو میلیون و ۳۸۰ هزار تومان نرخ‌گذاری شد، همچنین هر مثقال طلای ۱۸ عیار در بازار نیز با کاهش ۵۷۸ هزار تومانی، ۱۰ میلیون و ۳۱۳ هزار تومان نرخ‌گذاری شد.

دلار به ۴۵ هزار تومان می‌رسد

دلار در حالی دیروز وارد کانال ۵۲ هزار تومان شد که صرافی‌ها نیز دلار ۵۰ هزارتومانی به مردم‌ فروختند.

بازار ارز روی خوش به تصمیم اخیر بانک مرکزی نشان داد. براساس این تصمیم، خرید منابع حاصل از صادرات شرکت‌های پتروشیمی عضو انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی و همچنین شرکت‌های زیرمجموعه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در چهارچوب تالار حواله ارز (تالار دوم سامانه نیما) توسط صرافی‌های تضامنی (غیربانکی) مجاز اعلام شد و همین خبر کافی بود تا روزگذشته نرخ دلار با کاهش قابل توجه وارد کانال ۵۲ هزار تومان شود. کامران سلطانی‌زاده؛ دبیرکل کانون صرافان دراین‌باره به ایبنا گفت: تصمیم بانک مرکزی مبنی بر اینکه خرید ارز صادراتی پتروشیمی‌ها و معدنی‌ها از سوی صرافی‌های غیربانکی مجاز شد به‌تنهایی توانست روند قیمتی دلار را معکوس کند تا شاهد کاهش قیمت در بازار باشیم.

وی ادامه داد: این اتفاق در کنار افزایش اختیارات بانک مرکزی در مهار ارز می‌تواند نرخ دلار را بیشتر از این کاهش دهد و حتی شاهد ورود دلار به کانال ۴۵ هزار تومانی هم باشیم، اما نکته مهم اینجاست که نباید صرافی‌ها گلچین شوند و به تعداد محدودی صرافی مجوز معاملات بر بستر مرکز مبادله ایران در تالارهای اول و دوم داده شود.

سلطانی‌زاده تأکید کرد: اینکه کل شبکه صرافی‌ها وارد چرخه معاملات شوند به‌طور قطع تأثیر بسزایی در تعادل و آرامش بازار ارز و کاهش قیمت‌ها خواهد داشت. اگر تصمیمات غیرمنطقی در این حوزه اخذ نشود، دلار می‌تواند نرخ ۴۷ تا ۴۸ هزار تومانی را هم تا پایان سال تجربه کند.

اخباراقتصاد
پربازدیددلار و ارز
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید