این دو نفر، غافلگیرکننده‌ترین رفاقت امسال را رقم زدند

بدون دیدگاه
 

به گزارش خبرجو24؛ این دو نفر، غافلگیرکننده‌ترین رفاقت امسال را رقم زدند

شاید اغراق نباشد اگر نوجوانی را جادویی‌ترین دوران زندگی آدم بخوانیم.

برترین‌ها: نوجوان‌ها با ذهن‌هایی آکنده از پرسش که انگار ناگهان با جهانی پر از پیچیدگی و چالش در تباین با دنیای ساده کودکی مواجه شده‌اند، احساسات متضاد و شدیدی را تجربه می‌کنند و تصمیماتی گاه ناگهانی می‌گیرند، همواره برای سینما و ادبیات هم شخصیت‌هایی جذاب و پر کشش بوده‌اند. اگر «چهارصد ضربه» تروفو هنوز تماشایی و «ناتور دشت» سلینجر همچنان خواندنی است، علاوه بر دوربین فرانسوا تروفوی فرانسوی و قلم جی. دی. سلینجر آمریکایی، این خود دنیای نوجوانان است که بستری برای ساخت آثاری به‌یادماندنی خلق کرده است. فیلم نزدیک ساخته لوکاس دونت یکی از جدیدترین این آثار، وامدار همین دنیای گرم و پر احساسی است که دوربین دونت، آن را به بهترین نحو ثبت کرده است.

این دو نفر، غافلگیرکننده‌ترین رفاقت امسال را رقم زدند

لوکاس دونت بلژیکی، نخستین فیلم خود را هنگامی که هنوز فاصله زیادی با نوجوانی نگرفته بود جلوی دوربین برد و با همان فیلم اول، یک شبه ره صد ساله را طی کرد. «دختر» که در سال ۲۰۱۸ و در حالی که دونت تنها بیست‌و‌نه سال داشت موفق به دریافت جایزه دوربین طلایی از جشنواره کن و نامزدی در بخش بهترین فیلم خارجی زبان در جوایز اسکار شد و مسیر دونت را برای ساخت دومین فیلمش «نزدیک» هموار کرد. «نزدیک» موفق به دریافت جایزه بزرگ جشنواره کن، که بعد از نخل طلا می‌توان آن را مهم‌ترین جایزه این جشنواره مهم قلمداد کرد شد و برای دومین بار لوکاس دونت را به‌عنوان نماینده کشور بلژیک، نامزد جایزه بهترین فیلم خارجی زبان در جوایز اسکار کرد. این را هم بگوییم که خواندن ادامه این مطلب می‌تواند داستان فیلم را افشا کند.

این دو نفر، غافلگیرکننده‌ترین رفاقت امسال را رقم زدند

معصومیت از دست رفته شاید بهترین عبارت برای توصیف موضوع فیلم نزدیک ۲۰۲۲ باشد. این فیلم داستان دو دوست بسیار صمیمی به‌نام‌های رمی و لئو را روایت می‌کند که در سن 13 سالگی با مشکلات شدیدی در رابطه دوستیشان روبرو می‌شوند. اصولا روابط دوران کودکی و نوجوانی بخاطر معصومیت و پاکی افراد خیلی عمیق و صمیمی هستند به حدی که کودکان به دوستان خودشان علاقه بیشتری از خواهران و برادرانشان نشان می‌دهند. ولی یک شکاف عاطفی یا شخصیتی باعث بهم خوردن این مدل روابط می‌شود. رمی و لئو تمام تابستان را با هم گذرانده‌اند و آن‌قدر به هم نزدیک هستند که پدر و مادر رمی، لئو را مثل فرزندشان می‌دانند. پسرها تقریبا تمام اوقاتشان را با هم می‌گذرانند و شب‌‌ها هم معمولا لئو در اتاق رمی و کنار او می‌خوابد. با پایان تابستان و شروع سال تحصیلی، سایر بچه‌ها در مدرسه لئو و رمی را متهم به داشتن رابطه‌ی عاشقانه می‌کنند و آن‌ها را مورد آزار قرار می‌دهند. بعد از یک دعوای فیزیکی، کم کم لئو از رمی فاصله می‌گیرد و می‌کوشد دوستان جدیدی پیدا کند. لئو به تیم هاکی مدرسه می‌پیوندد و رفتارهای مردانه‌ خود را تقویت می‌کند و کاملا از رمی دور می‌شود.

یک روز بعد از بازگشت از سفر تفریحی، خبر می‌رسد که رمی خودکشی کرده و حالا لئو خودش را مقصر این پیشامد می‌داند. با این وجود او می‌کوشد احساساتش را پنهان کند و خودش را با هاکی و کار در مزرعه خانوادگی سرگرم کند. لئو می‌کوشد ارتباطش را با مادر رمی حفظ کند اما همچنان از آنچه بین او و رمی گذشته چیزی بروز نمی‌دهد. او چند ماه بعد و هنگام شروع دوباره تابستان، به سراغ مادر رمی می‌رود و اعتراف می‌کند مقصر خودکشی رمی است. لئو و مادر رمی، حالا با داشتن این اندوه مشترک در آغوش یکدیگر می‌گریند و هنگامی که چند روز بعد، لئو دوباره به خانه رمی می‌رود متوجه می‌شود خانواده رمی از آنجا رفته و خانه را خالی گذاشته‌اند. لئو پا به خانه و خاطرات گذشته‌اش می‌گذارد و لوکاس دونت با اتکا بر یک فیلمنامه قوی و با استفاده از هنر کارگردانی خودش توانسته بازی بی‌نظیر و تحسین‌برانگیزی از دو بازیگر نوجوان خودش بگیرد.

این دو نفر، غافلگیرکننده‌ترین رفاقت امسال را رقم زدند

برای بررسی بهتر فیلم Close 2022 باید آن را به سه قسمت اصلی تقسیم کنیم. در قسمت ابتدایی کارگردان تلاش می‌کند عمق دوستی و صمیمیت لئو و رمی را در محیط مدرسه و خانواده به تصویر بکشد تا یک پیش‌زمینه و درک درست در مخاطب ایجاد کند. در قسمت بعدی کم کم شاهد بروز اختلافات و قهر و دعواهای رمی و لئو هستیم و در یک سوم پایانی ارتباط آن‌ها به لبه پرتگاه می‌رسد و سکانس‌های ناراحت‌کننده و احساسی را شاهد خواهیم بود و این فیلم شاید پیشنهادی برای داشتن نگاهی دیگر به فیلم‌های نوجوانان هم باشد. نگاهی که فارغ از جذابیت‌های سینمای قصه‌گوی کلاسیک، می‌کوشد هر چه بیشتر به خود نوجوان و دنیای منحصربه‌فرد او نزدیک شود و در حالی که سینمای هالیوود درگیر ساخت تعداد بیشماری فیلم‌های ابرقهرمانی است، کارگردان‌های سایر کشورها تلاش می‌کنند تا با ساخت فیلم‌های هنری، سینمای کشور خودشان را به مخاطبان بین‌المللی معرفی کنند. در همین راستا لوکاس دونت کارگردان بلژیکی توانسته با ساخت فیلم نزدیک ۲۰۲۲، توجهات را به سینمای کشورش معطوف کند. ما نیز در همین راستا تلاش کردیم در این مطلب به نحو احسنت این فیلم را به شما عزیزان معرفی کنیم. امیدواریم از تماشای این فیلم لذت ببرید.

اخباربازیگران و هنرمندان
بازیگرانپربازدید
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید