همه چیز درباره افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان در سال 1402 / افزایش 20 درصدی حقوق کارگران نهایی شد؟

بدون دیدگاه
 

به گزارش خبرجو24؛ همه چیز درباره افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان در سال 1402 / افزایش 20 درصدی حقوق کارگران نهایی شد؟

نمایندگان مجلس بررسی بودجه سال آینده را در آخرین روزهای سال به پایان بردند و حالا شمارش معکوس برای تایید این مصوبات در شورای نگهبان آغاز شده است. بر اساس تصمیمات اتحاذ شده میزان افزایش حقوق کارمندان دولت بیست درصد تعیین شده است.

این میزان افزایش قیمت در حالی به تصویب نمایندگن مجلس رسید که از همین حالا میزان رشد تورم در سال آینده بالاتر از چهل درصد برآورد می‌شود.

به این ترتیب با رشد بیست درصدی میزان حقوق و دستمزد کارکنان دولت در سال آینده حداقل حقوق به ۷ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان خواهد رسید.

سقف حقوق چقدر است؟

به موجب مصوبات مجلس سقف خالص پرداختی متوسط ماهانه در سال از محل حقوق و مزایای مستمر و غیرمستمر و سایر پرداختی‌ها از هر محل و تحت هر عنوان درسال ۱۴۰۲ در کلیه مناطق کشور برابر با پنجاه و پنج میلیون تومان خواهد بود. پرداخت مازاد بر این مبلغ تحت هر عنوان و از محل هر نوع اعتبار به کارکنان کشوری و لشکری اعم از کارمندان، اعضای هیأت‌علمی، قضات و بازنشستگان در وزارتخانه‌ها و شرکت‌های دولتی و همچنین شرکت‌ها و مؤسساتی که مدیران آن به هر طریق توسط دولت و یا نهادهای عمومی منصوب می‌شوند، ممنوع است.

مجلس مواردی را از این حکم مستثنی کرده است. بر این اساس کارانه گروه پزشکی، فوق‌العاده خاص پزشکان شاغل در سازمان پزشکی قانونی کشور، حق اشعه پرتوکاران سازمان انرژی اتمی، حق‌التحقیق، حق‌التألیف و حق داوری، راهنمایی و مشاوره پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها و حق‌التدریس اعضای هیأت‌علمی بالینی تمام وقت جغرافیایی، حق محرومیت از مطب (تمام وقت جغرافیائی)، اعضای هیأت علمی بالینی تمام وقت جغرافیایی و عیدی پایان سال و همچنین بیمه بازنشستگی ایثارگران و معافیت مالیاتی موضوع مواد (۳۷) و (۵۶) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران از حکم این جزء مستثنی است.

شرط افزایش سنوات بازنشستگی اعلام شد

نمایندگان مجلس همچنین تصویب کردند که سنوات خدمت بازنشستگی برای کسانی که تا پایان سال ۱۴۰۲ بازنشسته می‌شوند، در صورت تقاضای افراد به مدت دو سال افزایش پیدا کند. بر این اساس، حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های ‌اجرایی، به میزان بیست درصد نسبت به آخرین حکم حقوق سال ۱۴۰۱ افزایش می یابد.

با تصویب مجلس، پاداش پایان خدمت کارکنان دولت در ازای هر سال خدمت حداکثر تا سی‌سال و تا سقف ۵۲۰ میلیون تومان خواهد بود.

نحوه استخدام در دستگاه‌های اجرایی تغییر کرد

با تصویب مجلس، مجوز استخدام نیروی انسانی در تمام دستگاه‌های اجرائی با امضای مشترک روسای دو سازمان ‌برنامه‌وبودجه کشور و سازمان اداری و استخدامی کشور مذکور صادر می‌شود.

طبق این مصوبه، تمام اختیارات دستگاه‌های اجرائی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از جمله کلیه دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است و دستگاه‌های اجرائی که دارای مقررات خاص اداری و استخدامی می‌باشند درخصوص استخدام و نیروی انسانی در سال‌ ۱۴۰۲ موقوف‌الاجرا می‌شود.

هرگونه استخدام نیروی انسانی در تمام دستگاه‌های اجرائی، در کارگروه مشترک سازمان ‌برنامه‌وبودجه کشور و سازمان اداری و استخدامی کشور مطرح و مجوز استخدام تنها با امضای مشترک روسای دو سازمان مذکور صادر می‌گردد. همچنین استخدام نیروی انسانی برای وزارت اطلاعات با تأیید و تأمین اعتبار از سوی سازمان ‌برنامه‌وبودجه کشور خواهد بود.

اعلام حداقل و حداکثر حقوق سربازان در سال آینده

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه ای حداقل حقوق سربازان در سال آینده را ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین کردند.

طبق این مصوبه، حداقل دریافتی ماهانه سربازان وظیفه مجرد مشغول در مناطق غیرعملیاتی معادل شصت درصد حداقل دریافتی پایور چهار میلیون و هشتصد هزار تومان و حداقل دریافتی ماهانه سربازان وظیفه مجرد مشغول در مناطق عملیاتی معادل هفتاد و پنج درصد حداقل دریافتی پایور یعنی شش میلیون تومان و حداقل دریافتی ماهانه سربازان وظیفه متأهل بدون فرزند معادل نود درصد حداقل دریافتی پایور یعنی هفت میلیون و دویست هزار تومان است.

افزایش ۲۰ درصدی حقوق «کارگران دولت» نهایی شد؟

همچنین ایلنا در گفتگو با آیت اسدی (عضو کارگری شورایعالی کار) نوشت، تصویب افزایش ۲۰ درصدی حقوق در لایحه بودجه که علاوه بر کارمندان شاغل و بازنشسته‌ی زیرمجموعه‌ی دولت، کارگران شاغل در دستگاه‌های اجرایی و دولتی را نیز دربرمی‌گیرد به نگرانی‌ها و انتقادات دامن زده است؛ چرا ارقامی که نمایندگان دولت به کمیته دستمزدِ ذیل شورایعالی کار می‌آورند، تناسبی با اعداد و ارقام واقعیِ هزینه‌های زندگی ندارند؛ دولت در شورایعالی کار قرار است با چه پیشنهادی پشت میز مذاکره بیاید؟

مساله‌ی نگران‌کننده‌ی بعدی، افزایش ۲۰ درصدی حقوق در لایحه بودجه است که پانزدهم اسفند با تصویب در مجلس شورا، نهایی شد؛ ۲۰ درصد در قیاس با افزایش بیش از صد درصدی هزینه‌های زندگی عادلانه نیست. آیا دولت با پیشنهاد افزایش ۲۰ درصدی به نشست بعدی شورایعالی کار می‌آید؟

نماینده کارگران در مذاکرات مزدی با بیان اینکه «این ۲۰ درصدِ مصوب مربوط به کارمندان شاغل و بازنشسته و زیرمجموعه‌های دولت است و ربطی به کارگران ندارد» می‌گوید: کارمندان در طول سال، مشمول ترمیم حقوق می‌شوند و کلی مزایای مزدی دارند؛ همین سال جاری، در میانه سال، بیش از یک بار حقوق و دریافتی‌شان ترمیم شد. این در حالیست که افزایش حقوق کارگران مشمول قانون کار فقط سالی یکبار است و کارگران از همه‌ی مزایای مزدی محرومند. میانگین دریافتی‌شان نیز به نسبت کارمندان بسیار پایین‌تر است.

او اضافه می‌کند: البته تصویب افزایش ۲۰ درصدی برای کارگران دولت، کاملاً غیرقانونی‌ست؛ دولت و مجلس نمی‌توانند برای دستمزد کارگران تعیین تکلیف کنند؛ متاسفانه دوباره مثل سال قبل، این رویه‌ی غیرقانونی تکرار شده است. ما از نمایندگان مجلس و به طور مشخص فراکسیون کارگری در عجیبم که چرا این‌چنین تصمیم گرفته‌اند؛ با نمایندگان در این رابطه، صحبت و رایزنی شده بود و ما انتظار نداشتیم مجلس اشتباه سال قبل خود را تکرار کند.

آیا افزایش مزد ۱۴۰۲ قبل از پایان سال تعیین تکلیف می شود؛ اسدی در پاسخ می‌گوید: قطعاً؛ طبق قانون باید تکلیف افزایش مزد قبل از پایان سال روشن شود؛ نباید کار را بیش از این به تاخیر بیندازند.

اخباراقتصاد
افزایش حقوقپربازدید
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید