برای تقویت مینای دندان چه کنیم؟

بدون دیدگاه
 
به گزارش خبرجو24؛ ایلنا نوشت: در تقویت مینای دندان عوامل مختلفی دخیل هستند. مثلا آیا از نقش کلاژن در سلامت دندان‌های خود اطلاع دارید؟ در این مطلب به مواردی اشاره می‌کنیم که احتمالا قبلا اصلا نشنیده‌اید؛ با ما همراه باشید.

وقتی که مینای دندان دچار فرسایش می‌شود، دوباره نمی‌تواند حالت قبل را پیدا کند. اما این امکان وجود دارد که مینای دندان را قبل از اینکه به طور کامل از بین برود، با تکنیک‌های خاص ترمیم کنید.

مینای دندان چیست؟

مینای دندان یک لایه محافظ است که تک تک دندان‌های شما را می‌پوشاند و یک ماده سخت در قسمت خارجی دندان به شمار می‌آید. هر بار که شما به دندان خود نگاه می‌کنید، مینای دندان خود را می‌بینید. سخت‌ترین ماده موجود در بدن مینای دندان است که حتی از استخوان‌های بدن شما هم محکم‌تر به حساب می‌آید. وقتی مینای دندان در معرض تجمع باکتری‌ها یا اسیدهای موجود در بدن قرار می‌گیرد، ممکن است دچار پوسیدگی شده و این پوسیدگی به خوبی روی دندان‌های شما دیده شود. به همین دلیل است که تقویت مینای دندان اهمیت دارد.

سلامت مینای دندان برای محافظت از دندان در برابر پوسیدگی و آسیب اهمیت بسیار دارد. اگر هنگام غذا خوردن احساس درد می‌کنید یا دندان‌هایتان به گرما و سرما حساس شده است، احتمالا مینای دندان دچار آسیب شده و باید به دندانپزشک مراجعه نمایید. مینای دندان از چندین ماده معدنی تشکیل شده که آن را تبدیل به سخت‌ترین قسمت بدن می‌کنند. ماده معدنی اصلی هیدروکسی آپاتیت است و سایر مواد معدنی موجود در مینای دندان عبارتند از: کربنات، فلوراید، منیزیم و سدیم. هیدروکسی آپاتیت نوعی فسفات کلسیم به حساب می‌آید. برای تقویت مینای دندان به سطوح مناسب کلسیم در بدن حتما باید توجه کنید.

عوامل موثر در آسیب رسیدن به مینای دندان

بسیاری از مواد غذایی می‌توانند به مینای دندان آسیب برسانند. اما غذاهای شیرین و مرکبات بیش از بقیه آسیب وارد می‌کنند. نوشیدنی‌های حاوی قند بالا دشمن مینای دندان هستند. در میان این نوشیدنی‌ها، نوشابه از همه بدتر است زیرا هم قند بالایی دارد و هم بسیار اسیدی است. آبنبات نیز خطر پوسیدگی مینای دندان را افزایش می‌دهد. متاسفانه مرکبات هم برای مینای دندان مناسب نیستند زیرا حالت اسیدی دارند. اما هرگز نباید قید آنها را زده و از رژیم غذایی حذفشان کنید. در عوض سعی کنید از آنها در حد تعادل استفاده نموده و مراقبت از دندان‌های خود را افزایش دهید.

راه های جلوگیری از فرسایش و تقویت مینای دندان

روش‌هایی که به تقویت مینای دندان کمک می‌کنند عبارتند از:

پرهیز از غذاهای مضر برای مینای دندان

یکی از اصلی‌ترین دشمنان مینای دندان اسید است. بعضی از مواد غذایی که خاصیت اسیدی بالایی دارند وقتی با باکتری‌هایی که به طور طبیعی در دهان یافت می‌شوند ترکیب شوند، مینای دندان را از بین می‌برند. اگر به فکر تقویت مینای دندان خود هستید، مواد غذایی که قند بالایی دارند و همچنین سیگار کشیدن را باید کنار بگذارید.

کمبود ویتامین‌ها و آسیب به مینای دندان

برای تقویت مینای دندان کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی را در بدن خود باید جبران کنید. بهترین راه، داشتن رژیم غذایی سالم است اما از مکمل‌ ها مثل مولتی ویتامین هم می‌توانید کمک بگیرید. کمبود مواد مغذی زیر، پوسیدگی دندان را به دنبال خواهد داشت:

ویتامین A

ویتامین D

ویتامین K۱ و K۲

ویتامین سی

منیزیم

سلنیوم

زینک (روی)

برای تقویت مینای دندان چه کنیم؟

آیا قطره آهن موجب پوسیدگی دندان نوزاد می شود ؟

کلاژن یکی از مهم‌ترین پروتئین‌های موجود در بدن است که نه تنها در ساختمان پوست، مو، ناخن و بافت‌های بدن نقش دارد بلکه در حفظ سلامت دندان‌ها هم موثر به حساب می‌آید. کلاژن انواع مختلفی دارد که نوع آن در مینای دندان یافت می‌شود. بنابراین اگر سطح کلاژن در بدن کاهش یابد، بعید نیست که به مینای دندان آسیب وارد شود. بعضی از مواد غذایی پروتئینی حاوی کلاژن هستند اما برای تقویت مینای دندان از قرص یا پودر کلاژن موجود در داروخانه نیز می‌توانید استفاده کنید.

رعایت بهداشت دهان و دندان

رعایت بهداشت دهان و دندان برای همه افراد در هر سن و سال ضروی است. اگر حس می‌کنید، مینای دندان شما در حال فرسایش است، دندان‌های شما به مراقبت بیشتری نیاز دارد. به منظور کمک به تقویت مینای دندان زدن مسواک روزانه ۲ بار توصیه می‌شود. همچنین حداقل یک بار در روز باید از نخ دندان و دهانشویه استفاده کنید. با رعایت این اصول افراد می‌توانند مطمئن باشند که در آینده دچار فرسایش مینای دندان نخواهند شد.

استفاده از فلوراید

فلوراید بهترین دوست مینای دندان است که به ترمیم و تقویت مینای دندان پس از آسیب و فرسایش کمک می‌کند. بهتر است از خمیر دندان و دهانشویه‌ای استفاده کنید که حاوی فلوراید باشد. البته دندانپزشکان فلوراید درمانی قوی‌تری را برای کمک به تقویت مینای دندان افرادی که دچار فرسایش مینا شده‌اند، توصیه می‌کنند. فلوراید تراپی یک درمان دندانپزشکی است که در آن دندانپزشک غلظت بالایی از فلوراید را به دندان‌ها می‌مالد تا سلامت مینای دندان بهبود یابد.

مراجعه به دندانپزشک

بیشتر راهکارها برای تقویت مینای دندان باید در منزل انجام شود اما مراجعه به دندانپزشک را هم نباید فراموش کنید. اگر جزء افرادی هستید که بهداشت دهان و دندان را به درستی رعایت می‌کنید، فقط سالیانه ۱ بار جهت چکاپ به دندانپزشک مراجعه کنید اما اگر فکر می‌کنید در معرض فرسایش مینای دندان یا پوسیدگی دندان هستید، حداقل ۲ بار در سال باید مراجعه به دندانپزشک داشته باشید.

آیا آسیب مینای دندان قابل ترمیم است؟

شما نمی‌توانید مینای دندان را بازسازی کنید با این حال می‌توانید جهت تقویت مینای دندان از راهکارهایی که دندانپزشکان ارائه می‌دهند، کمک بگیرید. فرسایش مینای دندان بخشی اجتناب ناپذیر از پیری است. بنابراین شما فقط می‌توانید از آنچه که از مینای دندان شما باقی مانده است، حفاظت کنید. هیچ سلول زنده‌ای در مینای دندان وجود ندارد. به همین دلیل هرگز نمی‌تواند به خودی خود رشد کند. بهترین راهکار این است که پوسیدگی دندان‌های خود را درمان کنید و روی بهداشت دندان‌های خود تمرکز داشته باشید که از مینای دندانتان در هر حالتی که هست، مراقبت شود.

از کجا بفهمیم که مینای دندان آسیب دیده است؟

ممکن است مدت زمانی طول بکشد تا متوجه شوید که مینای دندان شما در حال فرسایش است زیرا تغییرات بسیار ظریف هستند. ابتدا هنگام غذا خوردن احساس درد یا حساس شدن دندان‌ها را خواهید داشت. با پیشرفت پوسیدگی مینای دندان متوجه تغییر رنگ و زرد شدن دندان‌های خود خواهید شد. این رنگ زرد نشان دهنده ظاهر شدن عاج دندان است. همچنین ممکن است سطح دندان‌های شما زبرتر به نظر برسد.

آیا جرمگیری باعث آسیب به مینای دندان می‌شود؟

جرمگیری توسط یک دندانپزشک مجرب هیچ تاثیر مخربی در سلامت مینای دندان نخواهد داشت. آسیب مینای دندان بر اثر جرمگیری موضوعی است که به غلط در میان عموم رواج یافته است. جرمگیری رسوبات و پلاک روی دندان را پاک کرده و به مینای دندان کاری ندارد. بسیاری از دندانپزشکان جرمگیری را سالیانه یکبار به کلیه افراد پیشنهاد می‌دهند

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خودتان رو کاهش بدید، دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

اخبارسبک زندگیسلامت
پربازدید
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید