در بورس چه خبر است؟

بدون دیدگاه
 

به گزارش خبرجو24؛ در بورس چه خبر است؟

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: «نکته مهم این است که فعالانی که در این بازار حضور دارند و الان شاهد رفتار‌های هیجانی آن‌ها و به تبع آن افزایش فروش هستیم، تحت تاثیر کاهش نرخ دلار قرار گرفته‌اند. اما واقعیت این است که اصلا این موضوع نمی‌تواند تاثیری در بازار و سودآوری شرکت‌ها داشته باشد. زیرا شرکت‌های حاضر در بورس که صادرات محور و دارای درآمد ارزی هستند، عمدتا میانگین نرخ فروش ارز آن‌ها از حدود ۳۵ یا ۳۶ هزار تومان بالاتر نرفته است؛ لذا افت قیمت ارز تاثیری در سودآوری این شرکت‌ها ندارد.»

در خصوص افت شاخص‌های بورسی در چند روز گذشته عنوان کرد: «اتفاقات روز‌های اخیر که بعد از اخبار توافق ایران و عربستان در بازار سرمایه رخ داد، حداقل از نظر من به عنوان کارشناس این حوزه، دور از انتظار بود و اصلا طبیعی نبود. زیرا به هیچ عنوان به دلیل عوامل بنیادین این افت شاخص‌ها رخ نداد و عملا یک رویه هیجانی بود. واقعیت این است که توافق ایران و عربستان باید نتیجه عکس می‌داد. زیرا این موضوع به دو دلیل برای بازار سرمایه به طور کلی ایران، بسیار خوشایند است.»

وی تصریح کرد: «واقعیت این است مسائلی که منجر به افزایش تنش‌های میان دو کشور می‌شد، با این توافق رفع شدند. این تنش‌ها باعث می‌شدند که ریسک سرمایه‌گذاری در ایران بسیار بالا برود الان با این توافق می‌توان امیدوار بود که شرایط در این حوزه بسیار مناسب‌تر باشد. زیرا ترس بازار از آینده تداوم فعالیت شرکت‌ها و سودآوری آن‌ها که تحت تاثیر افزایش تنش‌ها بودند، بسیار کم شده است. البته کامل رفع نشده است، اما به هرحال به میزان قابل توجهی بازار را امیدوار کرده که قرار نیست از این به بعد خیلی نگران تنش‌های روز افزون باشند. زیرا این توافق همزمان با عدم صدور قطعنامه علیه یاران در شورای حکام صورت گرفت.»

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: «نکته مهم این است که فعالانی که در این بازار حضور دارند و الان شاهد رفتار‌های هیجانی آن‌ها و به تبع آن افزایش فروش هستیم، تحت تاثیر کاهش نرخ دلار قرار گرفته‌اند. اما واقعیت این است که اصلا این موضوع نمی‌تواند تاثیری در بازار و سودآوری شرکت‌ها داشته باشد. زیرا شرکت‌های حاضر در بورس که صادرات محور و دارای درآمد ارزی هستند، عمدتا میانگین نرخ فروش ارز آن‌ها از حدود ۳۵ یا ۳۶ هزار تومان بالاتر نرفته است؛ لذا افت قیمت ارز تاثیری در سودآوری این شرکت‌ها ندارد.»

او ادامه داد: «از سوی دیگر این کاهش نرخ ارز تاثیر مستقیم و محسوسی بر شرکت‌های وارداتی دارد. زیرا به هرحال کاهش نرخ ارز و توافقات جهانی و منطقه‌ای ایران می‌تواند اولا در هزینه‌های آن‌ها تاثیر مثبت بگذارد. دوم می‌تواند امکان دسترسی به بازار‌های مختلف داشته باشند، میزان مالیاتشان تغییر کند و با فروش بیشتر مواجه شوند. ضمن اینکه با کاهش نرخ ارز، تامین مالی نیز به شکل قابل توجهی برای آن‌ها تسهیل می‌شود. در مجموع منظورم از بیان نکات این است که کاهش نرخ ارز و توافق اخیر در شرکت‌های صادرات محور و وارداتی، باید تاثیر مثبتی از لحاظ عملی و ذهنی داشته باشد. زیرا این‌ها نشانه‌های بهبود اوضاع و اقدامات بزرگ‌تر و دستاورد‌های بیشتر است.»

میرمعینی در ادامه با اشاره به واکنش عجیب بازار سرمایه به اتفاقات اخیر که با یک افت شاخص محسوس مواجه شد، اظهار کرد: «به نظرم دو عامل اساسی در این موضوع تاثیر داشتند. یکی به هرحال نزدیک شدن به پایان سال و دیگری شناسایی سود توسط حقوقی‌ها و عرضه‌های شدید آن‌ها است؛ بنابراین من فکر می‌کنم هر چه بیشتر جلو برویم، این افت شاخص کمتر و در نهایت به مسیر درست خود برمی‌گردد. حتی به عقیده من سال آینده یک سال مناسب و پررونق برای بازار سرمایه است و با توجه به اتفاقات اخیر بسیار امیدوار هستم که شرایط به مراتب بهتر از امسال باشد. البته امیدوار هستم که حوزه سیاست هم کمی یاری کند و مذاکرات هسته‌ای را سر و سامان بدهد. در این صورت پیش بینی من این است که بازار سرمایه در سال آینده شرایط بهتری نسبت به باقی بازار‌ها خواهد داشت.»

اخباراقتصاد
بورسپربازدید
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید