پیش‌بینی قیمت طلا و سکه در سال 1402 / رشد فلزات گرانبها ادامه می‌یابد؟

بدون دیدگاه
 

به گزارش خبرجو24؛ پیش‌بینی قیمت طلا و سکه در سال 1402 / رشد فلزات گرانبها ادامه می‌یابد؟

سال 1401؛ سالی پرنوسان برای قیمت طلا و سکه بود. این دو فلز گرانبها به‌ویژه از نیمه دوم سال در مسیری پر شیب قرار گرفتند تا آنجا که سکه در اتفاقی بی‌سابقه به سقف 37 میلیون تومان رسید و طلا هم از گرمی سه میلیون تومان برای مدت کوتاهی عبور کرد.

اما با توجه به شرایط فعلی و چشم‌انداز افزایشی تورم در سال 1402، برای این فلزات گرانبها چه مسیری در مقابل قرار دارد؟

تداوم صعود قیمت سکه و طلا؟

برزو حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی، در این زمینه به تجارت‌نیوز گفت: این روند به احتمال زیاد صعودی می‌ماند، زیرا تورم در کشور نهادینه شده است که شامل دلار و در نتیجه طلا و سکه هم می‌شود. دلار یکی از عوامل جهت‌دهی به طلا و سکه است و انس جهانی نیز یکی دیگر از این عوامل به شمار می‌آید. روند انس جهانی نیز اکنون صعودی شده است.

او ادامه داد: مقداری از اصلاح اخیری که قیمت سکه کرد باعث شده بیشتر از قیمت دلار به عقب بازگردد. اگر دلار و طلا را ملاک قرار دهیم که اصلاحی انجام داده‌اند با خبر توافق ایران و چین، طلا توانست این افت را بیشتر پوشش دهد که آن هم به دلیل انس جهانی است.

او در مورد روند انس جهانی نیز توضیح داد: برای سال آینده انس جهانی صعودی است و  در حال حاضر نیز در مسیری صعودی قرار دارد. بحرانی که در اقتصاد غرب به‌ویژه در بانک‌ها شکل گرفته باعث شده است طلا سرمایه‌‌ای امن محسوب شود و در نتیجه سرمایه‌گذاران به خرید آن راغب شوند.

این کارشناس درباره پیش‌بینی خود از وضعیت اقتصادی سال آینده توضیح داد: تورم قاعدتا در سال آینده وجود دارد، اما عواملی ممکن است اتفاق بیفتند که این عامل را کنترل و یا تشدید خواهند کرد. این عوامل ناشی از سیاست خارجی خواهند بود. باید دید در این زمینه گشایش واقعی حاصل می‌شود یا خیر. اکنون هر چه هست خبردرمانی است که سیگنال‌هایی منفی می‌دهند.

او ادامه داد: اگر در بحث سیاست خارجی به‌ویژه در زمینه واردات ارز اتفاق مثبتی بیفتد توافقی در این حوزه حاصل و شیب صعودی ملایم‌تر می‌شود، ولی اگر در این حوزه در سه ماهه اول سال گشایشی صورت نگیرد دوباره افزایش قیمت بسیار شدید رخ می‌دهد و صعودی شارپی را شاهد خواهیم بود.

در صندوق طلای بورسی سرمایه‌گذاری کنیم یا نه؟

حق‌شناس در مورد سرمایه‌گذاری در صندوق طلای بورسی یا خرید نماد سکه در بورس نیز گفت: این موارد ابزارهای خوبی هستند که در همه دنیا از آنها استفاده می‌شوند، ولی ایراداتی نیز دارند که باید بر طرف شوند، برای مثال اعتماد باید به سپرده‌گذاران برگردد و ساعات معاملات افزایش یابد، ولی به طور کلی من آن را توصیه می‌کنم زیرا امنیت بالایی دارند.

به طور کلی، کارشناسان متفق‌القول معتقدند وجود تورم در سال آینده قیمت دلار و در نتیجه طلا و سکه را در مسیری صعودی قرار خواهد داد، اما شیب این صعود به سیاست‌های خارجی ایران بستگی دارد.

باید در این بین توجه داشت که دیگر عنصر خبردرمانی نیز برای کنترل بازار قدرت خود را از دست داده است و حالا بازار در انتظار خبری واقعی از گشایش‌های ارزی است تا شیب مسیر خود را تعیین کند.

اخباراقتصاد
پربازدیدقیمت طلا و سکه
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید