رقم نهایی دستمزد کارگران مشخص شد

31 دیدگاه
 

به گزارش خبرجو24؛ ماراتن تعیین دستمزد بالاخره پس از گذشت حدود ۸ ساعت از جلسه شورای عالی کار پایان یافت و اعضای شورا، درباره افزایش ۲۷ درصدی حقوق کارگران به اجماع رسیدند.

مریم فکری: براساس تصمیم شورای عالی کار، پایه مزد ماهانه کارگران به پنج میلیون و ۳۰۸ هزار و ۳۳۰ تومان رسید. این در حالی است که در سال‌جاری حداقل دستمزد کارگران چهار میلیون و ۱۷۹ هزار تومان بود.

بر همین اساس، به دنبال افزایش ۲۷ درصدی حداقل دستمزد و با محاسبه مبلغ حق مسکن، بن خواربار و حق اولاد، حقوق کارگران به هشت میلیون و ۸۲ هزار و ۶۰ تومان افزایش پیدا کرد.

براساس تصمیم شورای عالی کار، مبلغ بن خواربار کارگران یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و حق مسکن ۹۰۰ هزار تومان تعیین شد. حق مسکن جهت اجرا باید به تصویب هیات دولت برسد.

میزان افزایش برای کارگران سایر سطوح مزدی نیز ۲۱ درصد به اضافه‌ مبلغ ۸۳ هزار و ۵۹۶ تومان روزانه تصویب شد. همچنین پایه سنوات ۲۱۰ هزار تومان تعیین شد.

این سومین جلسه شورای‌عالی کار برای تعیین دستمزد ۱۴۰۲ کارگران بود. دولت امسال در مذاکراتِ مزدی برای افزایشِ دستمزد مطابق با نرخ تورم و سبد معیشت مقاومت بسیاری کرد و در نهایت حاضر به افزایش متناسب دستمزد کارگران نشد.

روایت وزیر از دستمزد ۱۴۰۲ چه بود؟

در همین رابطه، سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جمع خبرنگاران با اشاره به جزییات حداقل دستمزد کارگران در سال آینده گفت: حداقل دریافتی کارگران با بعد خانوار ۳.۳ نفر از مبلغ ۶ میلیون ۴۳۳ هزار و ۱۱۷ تومان به ۸ میلیون و ۸۲ هزار و ۶۰ تومان با میانگین رشد ۲۷ درصد افزایش یافت.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: اقلام مصرفی کارگری و کمک هزینه مسکن به گونه‌ای افزایش یافت که حداقل دریافتی کارگران با افزایش یک میلیون و ۷۷۵ هزار و ۲۴۳ تومان تعیین شد.

مرتضوی یادآور شد: پس از مذاکرات صورت گرفته میان نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت، به اتفاق آرا و با اجماع میزان افزایش حقوق کارگران در سال جدید به میزان ۲۷ درصد رشد یافت و برای سایر سطوح ۲۱ درصد افزایش پیدا کرد.

وی افزود: حداقل دستمزد کارگران به ۸میلیون و ۲۱۲ هزار تومان افزایش یافت. من در اینجا از نمایندگان تشکل‌های کارگری و کارفرمایی و سه نفر که به نمایندگی از سایر تشکل‌ها در جلسه بودند، به همراه آقای خاندوزی و فاطمی امین وزیران اقتصاد و صمت تشکر می‌کنم.

مرتضوی تصریح کرد: ما امیدواریم در سال آینده با برنامه‌های دولت بتوانیم سال اقتصادی بهتری را آغاز کنیم. در کلیه مبالغ حق مسکن، عائله‌مندی و سایر افزایش‌ها نیز منظور شده است.

تورم ملاک تعیین دستمزد نبود

علی اصغر آهنی‌ها، نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار نیز درباره دستمزد سال آینده کارگران اظهار داشت: با فعالیت و تلاش بسیار خوب شرکای اجتماعی باتوجه به سیاست‌ها و برنامه‌های ضد تورمی دولت در سال آینده، تصمیم گرفته شد تا در سال آینده مزدی به کارگران پرداخت شود که تحریک کننده تورم نباشد.

علی خدایی، نماینده کارگران در شورای عالی کار هم تصریح کرد: پس از ساعت‌ها مذاکره طرف کارگری مذاکرات به رقم تصویب شده رضایت داد و این به معنای راضی بودن قلبی نمایندگان کارگران باتوجه به وضعیت معیشتی کارگران از مصوبه شورای‌عالی کار نبوده است.

وی تاکید کرد: در جریان جلسه تصویب حداقل مزد وعده‌هایی مبنی بر اجرای ماده ۱۴۹ قانون کار در راستای تامین مسکن کارگری از سوی وزیر کار مطرح شد که امیدواریم عملی شود.

خدایی با اشاره به اینکه تورم ملاک تعیین مزد در سال جاری نبوده است، گفت: ما عمیقا می‌خواهیم به اطلاع کارگران برسانیم که تمام تلاش گروه کارگری برای دفاع از کارگران انجام شد و کم‌فروشی در این حوزه صورت نگرفت.

پافشاری دولت به افزایش ناچیز حقوق

پیس از این، حمید حاج‌اسماعیلی، کارشناس بازار کار درباره جلسه اخیر شورای عالی کار در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین پیش‌بینی کرده بود: با توجه به نظرات دولت و اصرار آنها به توجیه و تحمیل رقم پایین برای افزایش دستمزد کارگران در جلسه قبل، احتمال این پافشاری با اندکی تغییر و افزایش ناچیز برای جلب رضایت نمایندگان کارگر در جلسه امروز را می‌توان پیش‌بینی کرد.

وی عنوان کرده بود: تصور می‌کنم تعیین و تصویب دستمزد با رای اکثریت باشد تا اجماع.

این کارشناس بازار کار تصریح کرده بود: عدم امضا و رای نمایندگان کارگری در صورت عدم پذیرش نظراتشان، راه را برای مطالبه‌گری کارگران باز خواهد گذاشت.

اخباراقتصاد
پربازدید
 

31 دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • امید
    22/03/2023 20:45

    سلام شیروزردچوبه برای ویروس کرونا خوب است و اینکه حالاکه به من ظلم کردن .نفرین میکنم آنها که حق من که کارگرم را 50درصد از نظر خدایی باید برای من زیاد میکردن ولی نکردن و اینکه برای افراد بی خانمان دولت باید در روستاها خانه های موقت بسازد .ایانمیدانید که خداوندمیبیند؟

    پاسخ
    • اصغر
      24/03/2023 10:40

      سلام.چطوردولت میتواندحقوق کارمندان رادرسال سه مرتبه اضافه کند.یک نمونش فوق العاده ی ویژه،چطورتورم ایجادنمیشدبااضافه کردن حقوق کارمندان .ولی درطول سال که یک مرتبه حقوق کارگران رامیخواهند اضافه کند،تورم بوجودمیاد.الهی دراین سال جدیدکه تقارون ان باقران شروع شد.الهی بحق پنج تن عبادتهاوسجدهایی که بدرگاه خداانجام میدیم.مورد تاییدخداوندقرابگیرد.الهی امین.یگ کارگربادوفرزند،یک دختردم بخت ویک پسردانشجوبایدامسال حقوقش بشد۸میلیون انشاالله نمازوروزهامون درست باشد.

      پاسخ
  • حمید۲
    22/03/2023 23:38

    عین بیگاری

    پاسخ
  • کوروش
    23/03/2023 02:19

    خدایاتوبدبختی به سرمیبرم خودت شاهدی هرکس که باعث شده مابه این روز بیفتیم با۳ تابچه نه خونه دادن نه تونستیم وام برداریم عیدسیاهمون بودامسال خداانشاالله بچه هاشونو توکفن بکنه مادلمون خنک بشه به اسم انقلاب ماروبه خاک سیاه نشوندن من الان با۳تابچه خونه ام نمیدن آقای رئیسی وعده میدادی به بچه ی سوم خونه میدیم کو تازه دم عیدی بیکارم شدیم بچه هام ازگرسنگی دارن ازبین میرن انشاالله اهم بگیره بچه هاتو نوه هاتون جلوی چشمتون کفن پیچ کنن هرکس که این بلارو سرما من اوردالهی امین ازاین به بعدفقط بچه هاشون نفرین میکنم بانوه هاشون

    پاسخ
  • کوروش
    23/03/2023 02:21

    هرکس که باعث شد۳تابچه ی من گرسنه بمونن بچه هاشون توکفن بزارن بانوه هاشون

    پاسخ
  • زحمت کشیدید بعد از 500ساعت جلسه با توجه به تورم کنونی مملکت و وضعیت معیشت کارگری. ای رقم تعیین کردید دست مریزاد دمتون گرم

    پاسخ
  • اسماعیل
    23/03/2023 08:54

    من نمیدونم واقعا نماینده کارگران با چه هدفی به این مبلغ افزایش حقوق رضایت دادن؟!!!

    پاسخ
  • قاسم
    23/03/2023 09:27

    نمیگم مرگ برکسی ولی میگم درود براون کشورهایی که قدرکارگرومعلم رومیدونن این دوقشربایدحمایت بشه اگه بخواهیدکه جامعه ی خوب وسالم داشته باشیم همینو نفهمیدن مسعولین حکومت اسلامی

    پاسخ
  • محمد
    23/03/2023 11:43

    واقعا این افزایش حقوق ظلم در حق کارگران زحمتکش می باشد

    پاسخ
  • سلام و خسته نباشید این حقوق را باید سال گذشته به کارگر ها پرداخت میکردن امسال حقوق سی میلیون تومن هم کفاف نیاز های مردم نیست اونهایی که ابن قانون را وضع کردن خودشون مشمول ضمه ی کارگران هستن و کارخونه داران و صاحبان قدرت هر روز ثروتمند تر میشن

    پاسخ
  • امیر
    23/03/2023 13:11

    خجالتمان دادید

    پاسخ
  • امیر
    23/03/2023 13:12

    چگونه از شما نمایندگانتان میتوان تشکر کرد

    پاسخ
  • کریمی
    23/03/2023 15:06

    باسلام.اقایان تحریک تورم رو در کارگر بدبخت میدانن.ایا بااین وضعیت میشه زندگی کردبابا هیچ کس فکر مردم نیست.امسال بدتراز پارسال میشه…چون کسانی روی کارهستند.که لایق ومدیرواستاد نیست…یاعلی

    پاسخ
  • یارمحمدی
    23/03/2023 15:07

    باسلام.اقایان تحریک تورم رو در کارگر بدبخت میدانن.ایا بااین وضعیت میشه زندگی کردبابا هیچ کس فکر مردم نیست.امسال بدتراز پارسال میشه…چون کسانی روی کارهستند.که لایق ومدیرواستاد نیست…یاعلی

    پاسخ
  • آریا
    23/03/2023 19:39

    خداازتون نگذره نماینده کارگران هم بااوناست ی ذره نماینده کارگری ازحق مادفاع نکردالهی به حق فاطمه زهرابه روزی بیفتیدکه واسه نون شبتون محتاج بشین باعث تورم حقوق کارگره؟کدوم آدم بی عقلی این فکروکرده؟ایشالاه به روزسیاه بیفتیدکه کارگربایدیکماه زحمت بکشه بازاززن وبچه هاش خجالت بکشه از آه کارگران مظلوم بترسیدخدالعنتتون کنه ننگ برشما

    پاسخ
  • طاهر محمدی
    23/03/2023 19:51

    باسلام .آقایان و مسوولانی که حقوق کارگر را تصویب می‌کنند. نمی‌دانند تورم چقدره. خودشون را به کوچه علی چب زده اند .تو هرکشوری اگر یک هفته کارگر کار نکند .اون کشور فلج می‌شود. سوال این است که خودشون با این حقوق کارگری میتونند امرار معاش کنند .که کارگر هم بتواند امرارمعاش بکند . پس بیایید عادلانه تصمیم بگیرید

    پاسخ
  • تامین اجتماعی
    23/03/2023 19:59

    اقایان کارفرما واقای وزیرشرم برتوبادکه یک میلیون وپانصدهزارتومان اضاف حقوق راتورم زا حساب میکنیدولی دلار۲۷ هزارتومانی که ۶۰ هزارشدپرایدکه تابوت مرگ سیصدمیلیون شدایناتورم زانیستن تولیدکننده وکارفرما درسال چندین مرتبه اجناس راباقیمت دلخواه بالامیبرن ولی حقوق ثابت یه کارگربدبخت که همیشه شرمنده عیالشه تورم زاست واقعاخیلی پستین خدانابودتان کنه

    پاسخ
  • سپهری
    23/03/2023 20:11

    فقط مو را می بینید ولی پیچشی که بعد از افزایش حقوق و تورم بعد از آن را که کمر طبقه کارگر را خرد می کند را نادیده و منکر میشوید .طبقه کارگر محرومترین و شکننده ترین و پر شمارترین قشر جامعه هستند . منتها کارگران که در استخدام ارگان ها و شرکتی دولتی و خصوصی هستند شرایطش بهتر است و با افزایش حقوق شرایطش بهتر میشود ولی کارگران و مشاغل آزاد با افزایش حقوق به زحمت می افتند چون نه بن کارگری دارند و نه حق مسکن و اولاد و عائله مندی و غیره ؛ این قشر در بیمه و حق بیمه مورد اجحاف قرار میگیرند . پارسال حداقل حق بیمه یک میلیون و چهار صد هزار تومان بود که خیلی ها از بیمه انصراف دادند ، با احتساب همین افزایش حقوق امسال باید دو ملیون و چهارصد بیمه پرداخت شود که برای یک کارگر آزاد و مشاغل آزاد فاجعه است و به معنی خداحافظی با بیمه و رفاه اجتماعی است . کاش مسئولان منصفانه و با وجدان بیدار به مشکلات و معضلات کارگران توجه کنند . نباید بیمه اختیاری و اجباری را با یک فرمول محاسبه کرد چون اجباری تحت حمایت دولت است ولی اختیاری روی پای خودش است و هر آن امکان افتادنش هست .

    پاسخ
  • اصغر
    23/03/2023 22:34

    سلام ممنون لطفا کارفرماهایی هستندکه برخلاف قانون کار عمل می‌کنند کمتر از مصوبه دولت‌ حقوق می‌دهند متاسفانه اداره کار هم رسیدگی نمی کندلطفا رسیدگی کنید

    پاسخ
  • عباس
    23/03/2023 23:33

    خدای شما میتونید با ۸میلیون تو این شرایط زندگی کنید چرا گارگر همیشه باید تو بدبختی وفلاکت زندگی کنه بخدا کم اوردیم حقوق شما چقدر هست ماهی که واسه ما اینطوری تصمیم گرفتین

    پاسخ
  • فاطمه
    24/03/2023 00:19

    درحال حاضر حقوق پایه کارگرا چقدر شده ۸ میلیون خورده ای یا ۵تومن ؟
    پس کسانی که فرزند ندارند و مجرد هستن باید همون ۵ میلیون بگیرن؟ مجرداهم خرج دارن زندگی دارن

    پاسخ
  • پرسپولیس
    24/03/2023 02:23

    خیلی بدمحاسبه کردن

    پاسخ
  • پرسپولیس
    24/03/2023 02:24

    خیلی ناچیزه..کارگر گناه داره

    پاسخ
  • پرسپولیس
    24/03/2023 02:24

    لطفا بررسی شود

    پاسخ
  • و کارگران همان‌ها که جمهوری اسلامی را بنا کردند…

    پاسخ
  • شهرام
    24/03/2023 04:17

    کاش خودتون می‌توانستید با این دستمزد زندگی کنید،فقط یکبار جای یه کارگر باشید حتی کار نکنید فقط با این دستمزد زنده بمانید ، نفرین بر شما ظالمین

    پاسخ
  • خدا لعنت کند آنانی که حق کارگر را براحتی امسال خوردن و من از اینجا میگویم شماره معکوس شما شروع شده است

    پاسخ
  • محسن ش
    24/03/2023 10:20

    بالاخره ما نفهمیدیم 83596تومان روزانه یا 83596ریال؟؟؟

    پاسخ
  • جواد
    24/03/2023 11:22

    تا وقتی که این پیمانکاران هستند حقوق خیلی کمتر از این تصویب حقوق هست ، پیمانکار باید جمع بشه همه چی درست میشه

    پاسخ
  • امین
    24/03/2023 12:55

    خودتون میتونید با این حقوق های ناچیز زندگی کنید ؟
    چرا فکر میکنید شماها از بقیه سرترین ،شماها کاری جز بدتر کردن وضعیت معیشت و اقتصاد مردم تابحال انجام نداده آید ، باید حقوق امثال شماها نصف یه کارگر باش نه صد برابر

    پاسخ
  • عیسی طاهری نیه
    24/03/2023 14:26

    اگه ۵ ریال بیاد روی حقوق کارگر بدبخت ایرانی،تورم ایجاد میشود،و کلا تورم در ایران به خاطر حقوق کارگران است،و افزایش چند صد درصدی همه چیز برای همه هیچ تاثیری در تورم ندارد،بابا اینقد به کارگر بدید که نمیرد

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید