جزئیات نامه پادشاه عربستان به رئیسی

بدون دیدگاه
 

به گزارش خبرجو24؛ همشهری آنلاین: کارشناس سیاست خارجی گفت: عربستان به‌شدت از رفتارهای تحقیرآمیز دولت آمریکا دلخور است و به همین دلیل به سمت ایران متمایل شدند و سعی می‌کنند سیاست‌های خود را در راستای همکاری با ایران تغییر دهند.

جمشیدی، معاون سیاسی رئیس‌جمهور کشورمان اعلام کرد، سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان در نامه‌ای به آیت الله رئیسی علاوه بر استقبال از توافق دو کشور برادر، از وی برای سفر رسمی به ریاض دعوت کرد و خواستار تقویت همکاری‌های اقتصادی و منطقه‌ای شد.

رئیس جمهور کشورمان نیز با استقبال از دعوت رسمی سعودی‌ها، بر آمادگی ایران برای تقویت همکاری‌ها تأکید کرد.

بر این اساس حسن هانی‌زاده، کارشناس سیاست خارجی درباره دعوت رسمی سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان از آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهور کشورمان برای سفر به ریاض و تقویت همکاری‌های ایران و عربستان به «راهبرد معاصر» گفت: آنچه به عنوان توافقنامه ایران و عربستان در پکن اتفاق افتاد را می‌توان ناشی از تنش‌های هفت ساله منطقه دانست که نه تنها برای سعودی‌ها دستاوردی نداشت، بلکه به از بین رفتن و هدر دادن منابع مالی و بنیه‌ای این کشور و از دست رفتن بخش مهمی از ظرفیت‌های عربستان سعودی منجر شد.

وی افزود: سعودی‌ها به دلیل رفتارهای تهاجمی ای که در چند سال گذشته در منطقه پیش گرفته بودند، بسیار زیان کردند و به دلیل آسیب‌های زیاد وارد شده راهی جز ازسرگیری رابطه با کشورهای بزرگ و قدرتمند منطقه مانند ایران نداشتند. عربستان نیازمند همکاری‌های اقتصادی با کشورهای آسیایی و منطقه‌ای ازجمله چین و ایران است، به همین دلیل اصلاحات گسترده در سیاست‌های منطقه‌ای عربستان رخ داد.

کارشناس سیاست خارجی عنوان کرد: جنگ یمن ۳۵۰ میلیارد دلار زیان به عربستان سعودی تحمیل کرد، ضمن اینکه عربستان برای سرنگونی دولت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در سال‌های گذشته ده‌ها میلیارد دلار هزینه کرده بود. همچنین دخالت دولت عربستان در موضوعات عراق و لبنان هزینه‌های سیاسی، انسانی و مالی بالایی برای عربستان داشته است، به همین دلیل تقویت اقتصاد این کشور وابسته به اصلاح سیاست‌های منطقه‌ای و همکاری با کشورهای تأثیرگذار مانند ایران است.

هانی‌زاده معتقد است: از آنجایی که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان قرار است طرح اقتصادی بسیار بلندپروازانه ۲۰۳۰ خود را اجرایی کند، تحقق آن نیازمند ایجاد حاشیه امن است. در صورت تداوم جنگ یمن قطعاً عربستان بیش از پیش زیر فشار قرار می‌گرفت، به همین دلیل طرح توسعه‌ای بن سلمان متوقف می‌شد.

وی توضیح داد: عربستان به شدت از رفتارهای تحقیرآمیز دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا دلخور است و دیگر تاب و توان تحمل هزینه‌کردهای سنگینی که تاکنون برای دخالت در منطقه داشت، ندارد به همین دلیل سعودی‌ها به سمت ایران متمایل شدند و سعی می کنند سیاست های خود را در راستای همکاری با ایران تغییر دهند.

کارشناس سیاست خارجی تأکید کرد: توافقنامه‌ پکن برای عربستان آورده‌های بسیار بالایی به لحاظ سیاسی، امنیتی، اقتصادی و امنیتی خواهد داشت؛ نخست، اینکه جنگ یمن پایان می‌یابد و در اردیبهشت ماه سال آینده با باز شدن سفارتخانه های ایران و عربستان میان انصارالله و یمنی ها با عربستان ارتباطات بهتری رقم می خورد که درنهایت به پایان جنگ عربستان و یمن منجر می شود که این موضوع در افزایش سطح امنیت منطقه تأثیرگذار است.

هانی‌زاده گفت: دیدار بشار اسد از امارات متحده عربی و عمان نیز نشان دهنده گسترش امنیت منطقه و پایان بحران سوریه است، موضوعی که ایران در سال های گذشته برای آن بسیار تلاش و سعی کرد جنگ یمن و سوریه به سرعت پایان یابد.

کارشناس سیاست خارجی عنوان کرد: امضای توافقنامه همکاری ایران و عراق در راستای افزایش همکاری‌های امنیتی برای حفظ مرزها و جلوگیری از نفوذ گروه‌های تجزیه‌طلب نیز نشان‌دهنده باز شدن افق جدیدی در سپهر سیاست منطقه‌ای است؛ موضوعی که به کاهش نفوذ آمریکا در منطقه منجر می‌شود و به انزوای هر چه بیشتر رژیم صهیونیستی کمک می‌کند.

هانی‌زاده تصریح کرد: به دلایل عنوان شده به‌تازگی پادشاه عربستان برای ابراز حسن نیت خود به ایران در نامه‌ای رسمی از آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهور ایران اسلامی برای سفر به عربستان سعودی دعوت کرد که به نظر می‌آید این سفر در اردیبهشت ماه هم‌زمان یا بعد از بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور انجام شود.

کارشناس سیاست خارجی عنوان کرد: سفر احتمالی رئیس‌جمهور کشورمان به عربستان حرکت جدیدی است و وضعیت متفاوتی را برای منطقه در راستای نیل به صلح و آرامش رقم خواهد زد. ضمن اینکه سفر دریابان شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی از امارات متحده نشان می دهد شرایط به گونه دیگری در سال آینده برای منطقه رقم خواهد خورد که منافع همه کشورها ازجمله ایران را حفظ می‌کند.

اخبارسیاسی
پربازدید
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید