مهسا جاور: پول قرارداد ما اندازه حقوق یک سال کارگران هم نیست

بدون دیدگاه
 

به گزارش ساناپرس، بانوی ملی پوش قایقرانی گفت:در این شرایط اقتصادی که خانم های ورزشکار با مشکلات مالی زیادی دست و پنجه نرم می کنند تنها منبع درآمد آنها مدال هایشان است و جوایزی که پرداخت می شود.

منیبان؛ کسب تنها سهمیه قایقرانی ایران در المپیک ریو، کسب مدال برنز در مسابقات آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون و مدال برنز قهرمانی آسیا در سال ۲۰۱۶ گوشه ای از مهم ترین مدال ها و افتخارات مهسا جاور است. مهسا جاور که چهار سال از ورزش قهرمانی فاصله گرفت، بار دیگر بازگشت قدرتمندی به قایقرانی داشت و در مسابقات آسیایی سال گذشته شرکت کرد و مدال طلا را بر گردن خود انداخت. جاور در مسابقات قهرمانی روئینگ جهان در بخش D قهرمان شد و همچنین موفق شد قهرمان روئینگ تک نفره سنگین وزن زنان ایران شود تا نشان دهد در این ۴ سال از ورزش فاصله جدی نگرفته است. مهسا جاور این روزها بیشتر از همیشه نگاه هدف مندی به آینده دارد و قصد دارد حضور درخشانی در المپیک پاریس داشته باشد. جاور در سالیان گذشته طعم شیرین مادری هم را هم چشیده و می گوید انگیز و قدرت زیادی از دختر کوچک و دوست داشتنی اش می گیرد. خبرنگار منیبان در گفتگویی که با مهسا جاور داشته، از ۴ سال غیبت او، برگشت اش و نگاهی که به آینده خود دارد پرسیده که این گفتگو را در ادامه می خوانید.

*بازگشت دوباره به قایقرانی؟

یک سری اتفاقات و دلایل شخصی و اردویی بود که هر دو با هم باعث شد که من یک چهار سالی را از ورزش قهرمانی فاصله گرفتم. دلیل خاص دیگری نداشت. اکنون یک و نیم سال است که برگشتم و در حال تمرین هستم، موفق شدم در قهرمانی آسیا مدال طلا کسب کنم. الان دارم خودم را برای مسابقات آسیایی آماده می کنم و انشالله بعد از آن برنامه خیلی خوبی برای المپیک داریم. انشالله این فرصت پیش بی آید که دوباره در المپیک حضور پیدا کنم و این بار نتیجه بهتری بگیرم. در زمانی که نبودم مشغول تمرینات خودم بودم.

*امکانات مناسب در رشته روئینگ؟

امکانات و شرایط که نسبت به گذشته تغییر نکرده و بهتر هم نشده است. در سالهای گذشته همواره جوایز مدال آوران پرداخت نمی شد یا اینکه آنقدر دیر پرداخت می شد که از ارزش آن کاسته می شد. در این شرایط اقتصادی که خانم های ورزشکار با مشکلات مالی زیادی دست و پنجه نرم می کنند تنها منبع درآمد آنها مدال هایشان است و جوایزی که پرداخت می شود. وقتی این جوایز پرداخت نمی شود مشکل ایجاد می شود و ورزشکاران در پرداخت هزینه های خود با مشکل مواجه می شوند.

*قهرمانی در لیگ بانوان ایران؟

ما الان ۲ سال است که این مسابقات را در ایران برگزار می کنیم، این دومین سال بود که برگزار شد. می شود گفت که شروعش خیلی خوب است. همین که شروع شده راضی کننده است. به هر حال این منبع درآمدی برای ورزشکاران می شود و تنها راه درآمد ورزشکار است. البته متاسفانه قرارداد های ما هنوز بسیار پایین است. یعنی آن امکانات و پتانسیل واقعی به همین دلیل دیده نمی شود. اسپانسرها بسیار کم شده اند، بودجه ای که برای قایقرانی می آید بسیار ناچیز و پایین است. امیدوار هستیم که این روند کمی تغییر کند و قایقرانی جزو رشته هایی باشد که بچه هایش حداقل یک درآمد متوسطی داشته باشند. قراردادهای سال گذشته هنوز هم واریز نشد. شاید باورتان نشود ولی مبلغ قرارداد یک سال ما از دستمزد سالانه یک کارمند هم کمتر است و حتی هزینه مکمل ها هم نمی شود. با اینکه رشته ما المپیکی است و بچه ها رزومه و کارنامه قوی دارند اما متاسفانه قراردادها بسیار پایین است. یکی از دلایل اینکه اسپانسرها جذب رشته ما نمی شوند این است که از نظر رسانه ای بسیار ضعیف هستیم.واقعا هر کسی الان به صورت حرفه ای دارد در قایقرانی فعالیت می کند از جیب هزینه می کند چون درآمد ما همانطور که گفتم حتی هزینه مکمل هایمان را هم نمی دهد به خاظر همین گاهی مجبور می شویم در مصرف مکمل ها هم صرفه جویی کنیم. در سال های اخیر نفرات بااستعدادی در قایقرانی بودند که چون از پس هزینه ها برنمی آمدند مجبور شدند این رشته را کنار بگذارند.

*مقایسه با سایر رشته ها؟

بحث فوتبال جدا است اما وقتی با دوستانم در رشته هایی مثل والیبال، بسکتبال و کبدی صحبت می کنم می بینم که چقدر بین قراردادهای ما با سایر رشته ها فاصله است. البته ما مساله تجهیزات نداریم چون قایق و پارو و همه از طرف فدراسیون است. شخص خودش هزینه زیادی نمی کند و برای همین جزو رشته هایی است که خیلی هزینه بر نیست اما بالاخره باید زندگی ورزشکار تامین شود.

*نگاه مادی به ورزش؟

اصلا اینطور نیست. شخص من اگر قرار بود نگاه مادی به روئینگ داشته باشم باید سالها پیش این رشته را رها می کردم.هرکسی الان در رشته روئینگ فعالیت می کند عاشق این رشته است و علاقه زیادی دارد وگرنه فعالیت حرفه ای در این رشته از نظر مالی نفعی ندارد. درواقع ما برای پول مسابقه نمی دهیم اما الان وضعیت به گونه ای است که شرایط بد مالی می تواند همه چیز را تحت تاثیر قر ار دهد. همین الان ما روئینگی ها آنقدر آماده هستیم که تغییر رشته هم بدهیم و در ورزش دیگری مشغول شویم. رشته روئینگ رشته ای مدال آور است و پتانسیل آن را دارد که 10-15 مدال در مسابقات آسیایی بیاورد. امیدوارم توجه بیشتری به رشته ما بشود تا بتوانیم با تمرکز بیشتری تمرین کنیم.

*آرزو برای خودتان و مردم ایران؟

امیدوارم بتوانم در مسابقات آسیایی مدال بیاورم و تیم هم به مسابقات جهانی اعزام شود. برای مردم ایران هم که شرایط سختی دارند و حال دلهایشان خوب نیست امیدوارم روزهای خوب فرا برسد و هر روز با یک خبر خوب از خواب بیدار شویم.

اخبارورزش
پربازدید
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید