ریزش دلار در بازار پرریسک و زیان سنگین تازه‌واردها

بدون دیدگاه
 

به گزارش خبرجو24، ریزش دلار در بازار پرریسک و زیان سنگین تازه‌واردها

بازار ارز بدون خریدار ماند؛ این حال و روز بازاری است که در ظرف چند ساعت نظاره‌گر سقوط دو هزار تومانی دلار است.رصد میدانی از بازار ارز تهران در محدوده خیابان فردوسی و سبزه میدان، بیان‌گر کاهش قابل توجه نرخ دلار و خروج خریداران است. به گونه‌ای که تا ساعت ۳۰ : ۱۵ امروز، بهای دلار در بازار غیررسمی در شرایطی که صبح امروز در کانال ۵۵ هزار تومان قرار داشت، در عرض چند ساعت با ریزش بیش از ۲ هزار تومان مواجه شده و به کانال ۵۳ هزار تومان کاهش یافته است؛ محدوده ای که بازهم خریداری ندارد.

اتفاقی که باعث شد تا دوباره شاهد تکرار سریال ضرر و زیان هنگفت روی دست کسانی باشیم که بدون توجه به هشدار‌های کارشناسان ارزی، تحت تاثیر جو روانی منفی قرار گرفته و وارد بازار می‌شوند. بازاری که به شدت پرریسک است و همواره در ماه‌های اخیر، نتیجه‌ای جز زیان برای افراد تازه کار نداشته است.

به عنوان نمونه اوایل اسفندماه سال گذشته قیمت دلار در کانال‌های تلگرامی تا ۶۰ هزار تومان بالا رفت، اما بعداز گذشت کمتراز ۱۰ روز تا ۴۸ هزار تومان نیز ریزش کرد و با سودجویی عده‌ای اندک، افراد زیادی متضرر شدند.

روند هیجانی در بازار غیررسمی و معاملات ارزی با حجم اندک در این بازار در شرایطی است که بررسی شاخص‌های اقتصادی و تجاری بیان‌گر قدرت بازارساز برای مدیریت بازار ارز و تامین نیاز‌های ارزی است. به گونه‌ای که در کنار کاهش نرخ رشد نقدینگی از ۴۰ به ۳۰ درصد در ماه‌های اخیر، در نه ماهه ۱۴۰۱ حساب جاری تراز پرداخت‌های خارجی کشور ۱۵.۸ میلیارد دلار مازاد داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۲.۶ درصد افزایش داشته است. همچنین در سالی که گذشت ارزش صادرات غیرنفتی به ۵۲.۶ میلیارد دلار رسید که نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۸.۶ درصد داشته است.

از سوی دیگر، با آغاز به کار معاملات ارزی در مرکز مبادله ایران در اوایل اسفندماه سال گذشته، به مرور شاهد نزدیک شدن نرخ ارز صرافی‌ها و مرکز مبادله ایران به یکدیگر هستیم. روندی که باعث شده تا نیاز‌های واقعی ارز در سرفصل مختلف بانک مرکزی به خوبی تامین و پاسخ داده شود؛ بنابراین در نتیجه‌ی این مسیر شکل گرفته، تقاضای ارزی بدون نیاز به بازار غیررسمی در حال تامین است و باعث کاهش تقاضا در بازار آزاد و افت نرخ ارز شده است.

اخباراقتصاد
پربازدید
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید