عامل گرانی در بازار اجاره مسکن مشخص شد

بدون دیدگاه
 

عامل گرانی در بازار اجاره مسکن مشخص شد
ادعای عجیب عضو اتحادیه مشاوران املاک / عامل گرانی در بازار اجاره مسکن مشخص شد
تسنیم نوشت:در حالی مشاوران املاک یک پای ثابت التهابات بازار مسکن هستند که یکی از اعضای این اتحادیه مدعی شد حمایت‌های دولت از مستأجران، بازار را ملتهب‌تر کرده است.

طبق روال سال‌های اخیر قرار است دولت بسته حمایتی برای حمایت از مستأجران را اجرایی کند. در همین راستا نیز بود که اواخر ماه گذشته رئیس‌جمهوری با اشاره به تصمیمات اخیر شورای‌ عالی مسکن و نزدیکی فصل جابجایی‌ها به وزیر راه و شهرسازی دستور داد با هماهنگی دستگاه‌های ذیربط، تدابیر لازم را برای تسهیل شرایط تامین مسکن مورد نیاز مستاجران در نظر گرفته شود.

طبق آمار اعلام شده از سوی وزارت راه و شهرسازی حدود ۹ میلیون خانوار ایرانی، مستأجر هستند که به دلیل نوسانات قیمت مسکن به خصوص طی ۵ سال اخیر با مشکلات فراوانی روبرو شده‌اند.

پرداخت وام ودیعه و تعیین سقف مجاز افزایش نرخ اجاره‌بها ۲ برنامه اجرا شده طی سال‌های اخیر از سوی دولت بوده است. اوایل خردادماه سال گذشته شورای پول و اعتبار با اعطای تسهیلات کمک‌ودیعه مسکن با نرخ سود مصوب این شورا (۱۸ درصد) دوره بازپرداخت حداکثر پنج سال، در سقف‌های ۱۰۰، ۷۰ و ۴۰ میلیون تومانی به‌ترتیب برای تهران، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت و سایر شهرها موافقت کرده بود.

زمزمه‌هایی در خصوص تمدید همین شرایط در سال جاری به گوش می‌رسد که نشان از عزم جدی دولت برای حمایت از اجاره‌نشین‌ها دارد. در این شرایط یکی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک مدعی شده سیاست‌های حمایتی دولت از مستأجران بازار را ملتهت‌تر کرده است!

سعید لطفی در این رابطه گفته است: تاکنون جزییاتی از بسته حمایتی دولت از مستاجران برای تابستان امسال اعلام نشده است. واقعیت آن است که بسته‌های سال‌های گذشته جوابگوی نیازهای مستاجران نبود و نتواست کمکی به رفع مشکل مستاجران کند.

وی مدعی شد: دخالت دولت در قالب بسته حمایتی نه تنها کمکی به مستاجران نکرد بلکه بازار را ملتهب‌تر کرد.

وی بیان کرد:‌ تعیین سقف ۲۵ درصدی افزایش اجاره‌بها عامل گرانی در بازار اجاره مسکن شد و این امکان را به مالکان داد تا ۲۵ درصد اجاره را گران کنند در حالی که برخی از موجران و مالکان قصد افزایش اجاره تا این سقف را نداشتند.

لطفی با بیان این‌که سقف ۲۵ درصدی رعایت نشد و دولت ضمانت اجرایی آن را نداشت، گفت: در بازار هم نظارتی نشد به طوریکه در برخی مناطق نرخ اجاره مسکن ۱۵۰ درصد افزایش یافته است. مالکی که قصد افزایش اجاره بها را دارد به ممنوعیت افزایش بیشتر از ۲۵ درصد توجهی نمی‌کند.

اظهارات و ادعای هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک در حالی است که این اتحادیه نقش انکارنشدنی در نابه‌سامانی بازار مسکن دارد. بسیاری از بنگاه‌های املاک به واسطه شاخص تعیین حق‌الزحمه قراردادهای بخش مسکن، به عاملی برای افزایش قیمت‌ها تبدیل شده‌اند.

بر اساس اعلام مسئولان وزارت راه و شهرسازی بیش از ۸۰هزار مشاور املاک بدون مجوز در سراسر کشور فعالیت دارند که بخشی از آنها در استان تهران واقع شده‌اند. این حجم از فعالیت غیرقانونی در یک صنف در نوع خود شگفت‌آور است؛ مسئله‌ای که به‌نظر می‌رسد برای اتحادیه مشاوران املاک تهران اهمیتی نداشته و به اظهارات فرافکنانه روی آورده است.

بیشتر بخوانید:

اقتصاداخبار
پربازدید
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید