زنان در سال چند مرتبه می‌توانند خون اهدا کنند؟

بدون دیدگاه
 

به گزارش خبرجو24؛ زنان در سال چند مرتبه می‌توانند خون اهدا کنند؟
ایسنا نوشت: مشاور مدیرعامل سازمان انتقال خون در امور خانواده و بانوان گفت: بانوان برای ترویج اهدای خون سالم در خانواده و جامعه می‌توانند نقش بسیار موثری داشته باشند، آنها به خاطر خودمراقبتی بیشتر، خون سالمی دارند و بیماران، نیازمند خون این عزیزان هستند.

دکتر آناهیتا حیدری افزود: یک خانم سالم که در گروه سنی ۱۸ تا ۶۵ سال قرار داشته باشد می‌تواند در سال حداکثر سه بار این عمل خدا پسندانه را انجام دهد.

حیدری تاکید کرد: سالیانه بیش از ۱۵۰ هزار مادر در سراسر دنیا با تزریق خون و فراورده‌های خونی از مرگ حتمی ناشی از عوارض بارداری و زایمان نجات پیدا می‌کنند.

وی در مورد تمایل نداشتن بانوان به اهدای خون گفت: اغلب آنان فکر می کنند کم خون هستند یا خون اهدا کردن به بدن آنان صدمه می زند اما واقعیت این است که در کشورهای توسعه یافته بانوان نیمی از اهدای خون را عهده‌دار می‌شوند و تنها در مواقع خاص، بانوان شرایط متفاوتی از آقایان دارند و قادر به اهدای خون نیستند.

حیدری در این مورد توضیح داد: بانوان در دوران حاملگی و تا شش هفته پس از زایمان قادر به اهدای خون نیستند. همچنین اگر سقط جنین داشته باشند، تا یک سال نمی‌توانند خون اهدا کنند.

وی ضمن تقدیر از مادران اهدا کننده خون که با احساس شیرین زندگی بخشی به یک نوزاد، عاشقانه داوطلب اهدای خون می‌شوند تا فرزندان دیگر هموطنان را نیز با اهدای خون نجات دهند، گفت: مادران در دوران شیردهی از اهدای خون معاف هستند، ولی بعد از قطع شیردهی به نوزادشان می‌توانند دوباره اهدا کننده خون باشند.

حیدری تاکید کرد: بانوانی که قاعدگی دردناک و شدیدی دارند نیز تا رفع علائم قادر به اهدای خون نخواهند بود. مصرف قرص ضد بارداری نیز منعی برای اهدای خون ایجاد نمی‌کند.

حیدری با اشاره به این نکته که پس از اهدای خون، معمولا مقدار کمی آهن از دست می‌دهید که در حالت عادی بدن این میزان آهن را با تغذیه به مرور زمان جبران می‌کند.

وی افزود: با رعایت شرایط لازم قرص‌های آهن برای تمامی بانوانی که در سنین باروری که خون اهدا می‌کنند، تجویز می‌شود و پزشک تنها فرد دارای صلاحیت برای تجویز قرص آهن برای بانوان اهداکننده عزیز است.

مشاور امور بانوان و خانواده سازمان انتقال خون افزود: هر بانویی که اهدای خون انجام دهد، ۳۰ عدد قرص آهن دریافت می‌کند که یک نوبت در روز به مدت ۳۰ روز یا سه نوبت در روز به مدت ۱۰ روز می‌تواند به جبران آهن از دست رفته کمک کند.

حیدری با اشاره به اهمیت تغذیه درست گفت: نوشیدن چای و قهوه، دوغ، شیر یا نوشابه یک ساعت قبل و دو ساعت بعد از مصرف قرص آهن یا مواد غذایی حاوی آهن سبب دفع این عنصر حیاتی از بدن می‌شود.

وی به اهدا کنندگان توصیه کرد که تا دو ساعت قبل از اهدای خون غذایی مختصر علاوه بر تغذیه معمول مصرف کنند و پیش از اهدای دو لیوان آب بنوشند. از فعالیت شدید قبل از اهدای خون و پس از آن پرهیز کنند و در طول روز مایعات بیشتری بنوشند و به توصیه‌های کارشناسان اهدای خون و پزشک اهدا عمل کنند.

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خودتان رو کاهش بدید، دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

اخبارسبک زندگیسلامت
پربازدید
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید