خبر خوش برای مددجویان و معلولان سازمان بهزیستی

بدون دیدگاه
 

به گزارش خبرجو24؛ خبر خوش برای مددجویان و معلولان سازمان بهزیستی

براساس تفاهم‌نامه بین سازمان بهزیستی و بیمه سلامت، برای ۵۹ کد خدمتی ستاره‌دار، علاوه بر پوشش خدمات در بخش دولتی، پرداخت در بخش عمومی غیردولتی و خصوصی نیز در تعهد سازمان بیمه سلامت قرار گرفته است و بسترهای لازم برای بهره‌مندی مددجویان و معلولان بهزیستی از خدمات بیمه سلامت در حوزه کاردرمانی، گفتاردرمانی، شنوایی‌سنجی، بینایی‌سنجی، ارتوپدی و… فراهم شده است.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل گفت: غربالگری شنوایی نوزادان تازه متولدشده و غربالگری بینایی (آمبلیوپی) برای کودکان ۳ الی ۶ سال برای عموم شهروندان انجام می‌شود.

حامد رضایی، مدیرکل بهزیستی استان اردبیل اظهار کرد: بیش از ۷۳ هزار نفر تحت پوشش سازمان بهزیستی استان اردبیل قرار دارند که از این تعداد ۴۰ هزار و ۹۴ پرونده شامل مددجویان مستمری‌بگیر است.

رضایی بیان کرد: از ۴۰ هزار و ۹۴ پرونده، ۱۴ هزار و ۵۵۴ پرونده مربوط به حوزه امور اجتماعی و ۲۵ هزار و ۵۳۹ پرونده مربوط به امور توانبخشی است.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل با اشاره به فعالیت‌های سازمان بهزیستی استان گفت: بهزیستی در حوزه‌های مختلف و ابعاد مختلف از جمله پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی که با کمک‌های مردمی و همکاری انجمن‌ها و موسسات فعال در این زمینه انجام می‌شود که پیشگیری از معلولیت‌های مادرزادی و پیشگیری از معلولیت‌های دوران سالمندی جزو شاخه‌های اصلی فعالیت بهزیستی در این حوزه است.

رضایی تصریح کرد: در کنار انجام مشاوره‌های ژنتیک برای خانواده‌های تحت پوشش، غربالگری شنوایی نوزادان تازه متولد شده و غربالگری بینایی (آمبلیوپی) برای کودکان ۳ الی ۶ سال برای عموم شهروندان انجام می‌شود که در سال گذشته بیش از ۶۵ هزار نفر از خدمات غربالگری بینایی و بیش از ۱۵ هزار نفر نیز از خدمات غربالگری شنوایی استفاده کرده‌اند.

او ادامه داد: خدماتی که در حوزه امور پیشگیری توسط سازمان بهزیستی ارائه می‌شود برای استفاده عمومی شهروندان است؛ شهروندان عزیز می‌توانند با مراجعه به مراکز مختلف بهزیستی اعم از مشاوره ژنتیک و غربالگری و سایر مراکز فعال از خدمات آنها استفاده نمایند.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل با اشاره به طرح ملی مشارکت اجتماعی نوجوانان و بانوان بهزیستی (مانا) گفت: «هویت بخشی» و «اجتماع پذیری» نوجوانان مسئله مهم طرح مانا بود که مشارکت‌کنندگان در این طرح یاد گرفتند چگونه در جامعه حضور داشته باشند و با آسیب‌ها مقابله کنند.

رضایی اظهار کرد: در طرح مانا ۸۳ گروه نوجوانان با شرکت بیش از هزار و ۵۰۰ نفر و ۶۳ گروه بانوان با شرکت بیش از ۹۰۰ نفر مشارکت داشتند.

او به سایر طرح های بهزیستی نیز اشاره کرد و گفت: طرح های مختلفی در سازمان بهزیستی با اهداف مهم و موضوعی از جمله طرح پیشگیری از خودکشی؛ طرح مراقبت از دختران و زنان؛ طرح همیار مادر و کودک؛ طرح آگاه سازی دختران و زنان با تاکید بر خودمراقبتی؛ طرح مشارکت اجتماعی دختران و بانوان و سایر طرح‌هایی که در سطح محلات با همکاری پایگاه مقاومت بسیج محلات، روحانیون محلات، انجمن های مردمی و سمن‌ها انجام شده است که بازخوردهای مثبت زیادی از این طرح‌ها در سطح جامعه شاهد هستیم.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل گفت: کارگاه آموزشی سه روزه پیشگیری از اعتیاد زنان و کودکان، موسوم به طرح «پازک» با حضور استادان و کارشناسان بهزیستی استان‌های زنجان، قزوین، آذربایجان‌شرقی و اردبیل به منظور تربیت ۱۲۰ مربی با فعالیت محله محور به میزبانی استان اردبیل برگزار شد.

رضایی در رابطه با مشاوره تلفنی رایگان ۱۴۸۰ که از ۸ صبح تا ساعت ۲۴ در خدمت مردم عزیز است گفت: در یکسال گذشته بیش از ۲۴ هزار تماس با این مرکز گرفته شده است و همچنین هزار و ۴۰۰ نفر از خدمات مشاوره حضوری در مراکز داخلی سازمان بهزیستی استفاده کرده‌اند.

او در ارتباط با حمایت از خانواده‌های کم درآمد در حوزه مشاوره گفت: در مشاوره‌های حضوری غیردولتی از خانواده‌های کم درآمد حمایت‌های لازم صورت گرفته است که بیش از ۳۵ هزار نفر از خدمات مشاوره حضوری با دریافت یاری‌برگ از بهزیستی استفاده کرده‌اند.

رضایی با اشاره به همکاری دادگستری استان اردبیل در بحث طلاق گفت: با همکاری انجام یافته بین بهزیستی و دادگستری استان در خصوص کاهش طلاق های توافقی و با اقدامات انجام شده درصد سازش بین زوجین در طلاق های توافقی افزایش یافته و به ۴/۱۳ درصد رسیده است.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل ادامه داد: در خصوص کاهش طلاق های توافقی با همکاری دادگستری استان مشاوره های حقوقی، دینی و مذهبی، اعتقادی و روانشناسی به زوجین ارائه می‌شود.

رضایی با اشاره به برگزاری پویش «دوست فرزندت را بشناس» گفت: حوزه پیشگیری یکی از محوری‌ترین و حساس‌ترین حوزه‌های مردمی درزمینه آگاهی‌دهی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به‌ ویژه در زمینه اعتیاد می‌باشد و کارزار رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد با شعار«والد آگاه، فرزند ایمن» در راستای پیشگیری از اعتیاد در کلیه مراکز تحت پوشش سازمان بهزیستی (مراکز مثبت زندگی، مراکز مشاوره، ترک اعتیاد)، اماکن عمومی، مراکز بهداشتی و درمانی، بانک‌ها، دفترخانه‌ها، ادارات استان و… برگزار شد و تلاش داریم تا این پویش‌ها به یک گفتمان در سطح جامعه تبدیل شود.

به فعالیت‌های سازمان بهزیستی در حوزه امور اجتماعی نیز اشاره کرد و گفت: در حوزه امور اجتماعی به جنبه‌های مختلفی از جمله کودکان بدسرپرست و بی سرپرست که در حال حاضر ۲۰۰ کودک تحت پوشش بهزیستی قرار دارند که سرپرستی بخشی از این تعداد در مراکز بهزیستی و بخشی نیز با نظارت سازمان بهزیستی در خانواده های جایگزین (عمو، دایی و…) است.

رضایی به حمایت‌های سازمان بهزیستی از بانوان سرپرست خانوار اشاره کرد و گفت: در راستای حمایت از این قشر وام‌های اشتغالزایی تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان برای کمک به مشاغل بانوان اختصاص می‌یابد و در حال حاضر ۱۶ گروه همیار بانوان نیز در سطح استان جهت ارتقای وضعیت زندگی و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار فعال هستند.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل در ارتباط با تامین مالی خرد در روستاها بیان کرد: صندوق محلی توسط خود مردم و روستاییان ایجاد می‌شود و سازمان بهزیستی در رابطه با مباحث کارآفرینی، اشتغالزایی، راه‌اندازی کسب و کارها و … به مردم آموزش‌های لازم را ارائه می‌دهد و توانمندسازی اقتصادی خانوارها از اهداف اصلی در صندوق تامین مالی خرد روستا است.

او با اشاره به نقش حمایت‌های معنوی از افراد تحت پوشش بهزیستی گفت: یکی از رویکردهای سازمان بهزیستی، استفاده از ظرفیت‌های معنوی و دینی در راستای اثرگذاری مثبت بر اقشار تحت پوشش سازمان بهزیستی است که به عنوان مثال اعزام به عتبات عالیات یکی از گروه‌های تحت پوشش سازمان بهزیستی توانسته بود تاثیرات مثبت مشهود و قابل توجهی را ایجاد کند که سازمان بهزیستی را مصمم به ادامه این برنامه خواهد کرد.

رضایی در ارتباط با معولان گفت: ۲۸ صندق خرد محلی در رابطه با معلولان با مشارکت ۴۲۰ نفر در سطح استان فعال هستند.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل با اشاره به ماده ۶ قانون حمایت از حقوق معلولان که در آن وزارت بهداشت مکلف شد پوشش بیمه سلامت افراد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی را تامین کند، افزود: بر اساس این ماده قانون علاوه بر خدمات درمانی باید خدمات توانبخشی، جسمی و روانی معلولان نیز تامین شود که این وظیفه بر عهده اداره کل بیمه سلامت قرار گرفته است.

او ادامه داد: براساس تفاهم‌نامه بین سازمان بهزیستی و بیمه سلامت، برای ۵۹ کد خدمتی ستاره‌دار، علاوه بر پوشش خدمات در بخش دولتی، پرداخت در بخش عمومی غیردولتی و خصوصی نیز در تعهد سازمان بیمه سلامت قرار گرفته است و بسترهای لازم برای بهره‌مندی جامعه هدف بهزیستی از خدمات بیمه سلامت در حوزه کاردرمانی، گفتاردرمانی، شنوایی‌سنجی، بینایی‌سنجی، ارتوپدی و… فراهم شده است.

رضایی بیان کرد: بیمه سلامت صندوقی را نیز برای بیماران صعب العلاج تشکیل داده و سالانه تا سقف ۵۰ میلیون تومان حمایت می‌کند که کمک قابل تقدیری برای جامعه هدف سازمان بهزیستی است.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل از افزایش مراکز توانبخشی در سطح استان خبر داد و گفت: ۱۰ مرکز توانبخشی در سال گذشته در سطح استان اردبیل به مراکز موجود اضافه شد که ۳ مورد شروع به کار کردند و ۷ مورد نیز در حال افتتاح می‌باشند.

او تصریح کرد: در سال‌های قبل بسیاری از مددجویان که برای دریافت مستمری مراجعه می‌کردند، زمان نسبتاً زیادی را پشت نوبت می‌ماندند؛ در سال گذشته ۲ هزار و ۷۰۰ نفر پشت نوبت بودند که اکنون این رقم به صفر رسیده و هیچ مددجوی پشت نوبتی در حال حاضر نداریم. سازمان بهزیستی اردبیل تمام مددجویان در نوبت را با جذب اعتبارات و منابع مالی لازم به صفر رساند.

اخبارجامعه
پربازدید
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید