ادویه ماکارونی چیست ؟ / بهترین ادویه ها + طرز تهیه

بدون دیدگاه
 

به گزارش خبرجو24؛ ادویه ماکارونی چیست ؟ / بهترین ادویه ها + طرز تهیه

ماکارونی غذایی اصلی برای بسیاری از خانواده‌ها در دنیاست و نکته جالب در مورد این غذای اصالتا ایتالیایی این است که در جای‌جای دنیا آن را به روش‌های مختلف تهیه و با ادویه‌ها و سس‌های مختلف همراه می‌کنند تا غذاهایی لذیذ و خوش‌طعم درست کنند. به طور کلی برای انتخاب ادویه تا سس‌های کلاسیک مثل سس گوجه‌فرنگی گرفته تا سس مدرن پستو برای ماکارونی نکات و جزییات زیادی وجود دارد، برخی از مهترین ادویه‌ها، چاشنی‌ها تا سس‌های ماکارونی را بررسی خواهیم کرد.

ادویه ماکارونی چیست ؟

ادویه‌های مختلفی برای تزیین و افزایش طعم غذاها به کار می‌رود. یکی از این ادویه‌ها، ادویه ماکارونی است. این ادویه به عنوان یکی از پرکاربردترین ادویه‌های خانگی برای تهیه ماکارونی، در سراسر جهان شناخته شده است.

ادویه ماکارونی معمولا ترکیباتی از جمله فلفل قرمز، سیر، بابونه، ادویه‌جات خشک، برگ بو، فلفل سیاه و سایر ادویه‌های مختلف دارد. هر کدام از این ادویه‌ها دارای طعم و عطر متفاوتی هستند و با ترکیب آن‌ها با هم می‌توانید طعم و حس خود را در غذا تغییر دهید.

از این ادویه می‌توانید در تهیه انواع غذاها از جمله پیتزا، پاستا، سس‌های گوشت و سبزیجات و غیره استفاده کنید. این ادویه می‌تواند طعمی فوق‌العاده و خاص به غذای شما ببخشد و باعث شود تا غذای شما بیشتر موردپسند خانواده و میهمانان‌تان قرار بگیرد. همچنین، چاشنی ماکارونی می‌تواند به عنوان یکی از ادویه‌هایی باشد که در کنار همه غذاهای خود استفاده کنید تا غذاهای خود را متنوع‌تر کنید.

ادویه های اصلی ماکارونی

ادویه یک ترکیب ایرانی است که معمولا در غذاهای برنجی، خورش‌ها و سوپ‌ها استفاده می‌شود. به طور معمول چاشنی ماکارونی اصلی که برای تمام غذاها قابل استفاده باشد، شامل دارچین، هل، زیره، جوز هندی و حتی گلبرگ‌های گل رز است. این ادویه‌ها را می‌توان به عنوان چاشنی انواع ماکارونی و پاستا مانند طرز تهیه ماکارونی با گوشت یا حتی طرز تهیه ماکارونی با سویا استفاده کرد. اما در کل برای تهیه ماکارونی، هم می‌توانید از هر ادویه به صورت جدا و به میزان دلخواه خود استفاده کنید و هم ادویه مخصوص و مخلوط‌شده به کار ببرید.

ادویه مخصوص ماکارونی و طرز تهیه آن

ادویه‌ای که مخصوص ماکارونی باشد می‌تواند ترکیب‌های مختلفی داشته باشد از جمله بهترین و رایج‌ترین ادویه‌های مخصوص پاستا و ماکارونی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • دارچین
  • هل
  • تخم گشنیز
  • زنجبیل
  • فلفل قرمز و سیاه
  • میخک
  • زردچوبه
  • جوز هندی
  • گلپر
  • و حتی ادویه کاری

برای استفاده از این ادویه‌ها کافی است همه را به میزان یک قاشق غذاخوری با هم مخلوط کنید و در مخلوط‌کن بریزید تا خوب پودر شوند. آنگاه یک ادویه خوب و مناسب پخت انواع ماکارونی به خصوص برای استفاده در طرز تهیه ماکارونی با مرغ یا طرز تهیه سالاد ماکارونی و مرغ خواهید داشت.

یک نکته مهم این است که ادویه‌هایی مثل جوز هندی، میخک و پودر زنجبیل بهتر است در ترکیب ادویه‌ای باشد که می‌خواهید با آن ماکارونی خود را با گوشت مرغ یا انواع گوشت دیگر تهیه کنید. در غیر این‌صورت اگر از سویا استفاده می‌کنید یا ماکارونی‌تان کاملا گیاهی است بهتر است این ادویه‌ها را در ترکیب‌تان حذف کنید.

یکی دیگر از گزینه‌های مناسب برای استفاده به عنوان چاشنی پاستا یا ماکارونی به سبک ایتالیایی ترکیب زیر است:

  • دو قاشق غذاخوری ریحان خشک
  • یک قاشق غذاخوری پونه کوهی خشک
  • یک قاشق چایخوری برگ آویشن خشک
  • یک قاشق چایخوری پودر سیر

طرز تهیه ادویه مناسب پاستای ایتالیایی

بعد از این‌که ادویه‌های بالا را آماده کردید، همه را در مخلوط‌کن بریزید و اجازه دهید خوب با هم مخلوط شوند. این چاشنی ترکیبی را برای تهیه انواع پاستا و حتی در طرز تهیه سالاد ماکارونی استفاده کنید.

ادویه‌های مناسب پخت ماکارونی

همان‌طور که در بالا هم اشاره کردیم، چاشنی ماکارونی می‌تواند به صورت مجزا و برحسب ذائقه در ترکیب سس ماکارونی استفاده شود. اما به طور کلی ادویه‌های مناسب پخت ماکارونی شامل موارد زیر است:

  1. زعفران: زعفران یک ادویه با ارزش در آشپزی ایرانی است و برای طعم و رنگ دادن به بسیاری از غذاها از جمله برنج، خورش و سوپ استفاده می‌شود. همچنین می‌توان از آن برای چاشنی پاستا مانند تهیه پاستا زعفرانی در خانه استفاده کرد.
  2. زردچوبه: زردچوبه یک ادویه زرد روشن است که معمولا در غذاهای ایرانی استفاده می‌شود. طعم کمی تلخ و خاکی دارد و اغلب برای رنگ دادن به غذاها استفاده می‌شود. می توان از آن برای چاشنی انواع ماکارونی مانند طرز تهیه ماکارونی با مرغ استفاده کرد.
  3. دارچین: دارچین یک ادویه شیرین و معطر است که در اکثر غذاهای ایرانی استفاده می‌شود. می‌توان از آن برای طعم دادن به غذاهای برنجی، خورش و سوپ و همچنین غذاهایی که با ماکارونی درست می‌شود مثل طرز تهیه ماکارونی با سویا استفاده کرد. اگر ماکارونی با سویا درست می‌کنید حواستان باشد دارچین یکی از گزینه‌های خوب برای گرفتن طعم سویاست.
  4. نعناع: نعناع گیاهی با عطر عالی است که می‌توان از آن برای طعم دادن غذاهای مختلف به‌خصوص انواع پاستا ایتالیایی استفاده کنید.
  5. سیر: سیر یک ماده اصلی در بسیاری از غذاهایی است که با ماکارونی تهیه می‌شود و طعمی معطر و کمی شیرین به آن اضافه می‌کند. می‌توان آن را به صورت تازه یا خشک استفاده کرد و می‌توان آن را به سس اضافه کرد، با سبزیجات تفت داد یا با گوشت تفت داد. سیر هم یکی از ادویه‌های مناسب برای اضافه کردن به سویا برای از بین بردن طعم و بوی آن است. از سیر می‌توانید در طرز تهیه پاستا با سس پستو استفاده کنید.
  6. ریحان: ریحان گیاهی معطر است که معمولا در غذاهای ایتالیایی استفاده می‌شود. طعم کمی شیرین و فلفلی دارد و به خوبی با سس‌های مبتنی بر گوجه فرنگی جفت‌وجور می‌شود. ریحان تازه را می‌توان به عنوان چاشنی به غذاهای پاستایی اضافه کرد یا در طرز تهیه پستو از آن استفاده کرد.
  7. پونه کوهی: پونه کوهی گیاهی تند است که معمولا در غذاهای ایتالیایی و مدیترانه‌ای استفاده می‌شود. طعم کمی تلخ و خاکی دارد و به خوبی با سس‌های گوجه فرنگی ترکیب می‌شود. پونه کوهی خشک را می‌توان به سس انواع ماکارونی اضافه کرد یا روی غذاهای پاستایی مثل طرز تهیه پاستا ایتالیایی چیکن موزارلا با ادویه و سس پاشید.
  8. فلفل قرمز: تکه‌های فلفل قرمز طعمی تند به غذاهای که در آن ماکارونی دارد، می‌بخشد. فلفل قرمز را می‌توان در طرز تهیه پاستا بادمجان استفاده کرد.
  9. رزماری: رزماری یک گیاه معطر است که معمولا در غذاهای مدیترانه‌ای استفاده می‌شود و به خوبی با سس‌های گوشتی همراه می‌شود. رزماری تازه را می‌توان به سس‌ها اضافه کرد یا برای طعم دادن به سبزیجات برشته و یا طرز تهیه پاستا ایتالیایی چیکن موزارلا با ادویه و سس استفاده کرد.
  10. آویشن: آویشن گیاهی معطر است که معمولا در غذاهای فرانسوی و مدیترانه‌ای استفاده می‌شود. طعم کمی شیرین دارد و به خوبی با سس‌های که گوجه فرنگی دارند همراه می‌شود. آویشن تازه را می‌توان به سس ماکارونی و سالاد ماکارونی اضافه کرد یا برای طعم دادن به سبزیجات و در طرز تهیه سالاد ماکارونی با کالباس استفاده کرد.
  11. جعفری: جعفری گیاهی معتدل است که معمولا به عنوان چاشنی در غذاهای ماکارونی استفاده می‌شود. طعم کمی تلخ دارد و گزینه خوبی برای سس ماکارونی است. جعفری تازه را می‌توان خرد کرده و برای طعم بیشتر روی ظرف‌های پاستا بپاشید.

بهترین زمان اضافه کردن ادویه ماکارونی

بهترین زمان برای اضافه کردن ادویه به ماکارونی در هنگام پخت و آماده کردن سس ماکارونی است. مثلا ادویه‌هایی مثل فلفل قرمز، فلفل سیاه و سیر از آن دسته ترکیباتی هستند که ممکن است طعم تند و تیزی به غذا اضافه کنند، بنابراین بهترین زمان اضافه کردن آن‌ها حین آماده کردن سس ماکارونی است. اما برخی از ادویه‌ها مثل زعفران و پاپریکا را می‌ توانید زمانی که غذا را آماده سرو می‌شود به ماکارونی‌تان اضافه کنید.

فقط همیشه حواستان باشد علاوه بر دقت به زمان اضافه کردن ادویه باید حواستان باشد که بیش از حد استفاده نکنید چون با این کار طعم موادی که داخل ماکارونی یا پاستای‌تان به کار می‌برید از بین خواهد رفت.

انواع سس های مناسب برای ماکارونی

سوای چاشنی یا ادویه، قطعا سسی که برای تهیه انواع ماکارونی و پاستا هم استفاده می‌شود، می‌تواند در طعم و عطر این غذا موثر باشد. در ادامه بخشی از سس‌های مناسب برای ماکارونی را بررسی می‌کنیم.

سس گوجه فرنگی: سس گوجه فرنگی یک چاشنی کلاسیک برای پاستا و ماکارونی است و مورد علاقه بسیاری از مردم است. درست کردن آن آسان است و می‌توان آن را به دلخواه شخصی‌سازی کرد. برای تهیه سس گوجه فرنگی ساده، سیر و پیاز را در روغن زیتون تفت دهید، گوجه فرنگی‌های له شده را اضافه کنید و با نمک، فلفل و چاشنی مزه‌دار کنید. همچنین می‌توانید گوشت، سبزیجات یا پنیر را برای طعم بیشتر به سس اضافه کنید.

سس پستو: پستو یک چاشنی خوش‌طعم و همه‌کاره برای پاستا است. با ریحان تازه، سیر، پنیر پارمزان و روغن زیتون درست می‌شود. برای تهیه پستو، تمام مواد را در غذاساز مخلوط کنید تا یکدست شود. همچنین می‌توانید سبزیجات، آجیل یا پنیر دیگری را برای طعم دادن به پستو اضافه کنید.

سس آلفردو: سس آلفردو چاشنی غنی و خامه‌ای برای پاستا است. با کره، خامه غلیظ و پنیر پارمزان درست می‌شود. برای تهیه سس آلفردو، کره را در یک قابلمه آب کنید، خامه غلیظ را اضافه کنید و بجوشانید تا غلیظ شود. پنیر پارمزان را اضافه کنید و با نمک و فلفل مزه‌دار کنید. برای طعم بیشتر می‌توانید سیر یا سبزی را به سس اضافه کنید.

سس کاربونارا: سس کاربونارا (Carbonara) یک سس غنی برای پاستاست که با تخم مرغ، بیکن، پنیر پارمزان و فلفل سیاه درست می‌شود. برای تهیه سس کاربونارا، بیکن را بپزید تا ترد شود، تخم مرغ و پنیر پارمزان را با هم مخلوط کنید و روی پاستا پخته شده بریزید. فلفل سیاه و نمک را به دلخواه اضافه کنید.

در نتیجه، گزینه‌های مناسب زیادی به عنوان ادویه، چاشنی و سس‌های برای تهیه پاستا و ماکارونی از سس گوجه‌فرنگی کلاسیک و آویشن گرفته تا پستو و ادویه مخلوط مناسب وجود دارد.

اخبارآشپزی
پربازدید
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید