۹ جمله و عبارت که آدم‌های عاری از اعتماد به نفس مدام به کار می‌برند!

بدون دیدگاه
 

به گزارش خبرجو24؛ ۹ جمله و عبارت که آدم‌های عاری از اعتماد به نفس مدام به کار می‌برند!

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که کلمات چه اطلاعاتی در مورد آدم‌ها می‌دهد؟ اگر بدانید جملات و کلمات به خصوص وقتی صحبت از اعتماد به نفس است با شما چه می‌کنند، حتما با فکر بیشتری آن‌ها را انتخاب می‌کنید. خوب هنوز هم دیر نیست، ماهی را هر وقت از آب بگیریم تازه است. با خواندن این مطلب خواهید دانست که چه عبارتی نشان از عدم اعتماد به نفس آدم‌ها دارد و اگر نمی‌خواهید تصویر اشتباهی از خود در ذهن دیگران بسازید، باید از گفتن آن‌ها اجتناب کنید. به خواندن ادامه دهید.

“مطمئن نیستم، اما…”
وقتی مردم جملات‌شان را با «مطمئن نیستم، اما…» شروع می‌کنند، اغلب به این معنی است که آن‌ها به توانایی‌هایشان فکر می‌کنند و این شک و تردید به خود، فرصت موفقیت را حتی قبل از این که حرف‌شان را بیان کنند، از آن‌ها می‌گیرد. آن‌ها به جای اتخاذ یک موضع قوی یا با اطمینان صحبت کردن در مورد ایده‌های‌شان، زمینه را برای اختلاف نظر احتمالی دیگران فراهم می‌کنند و شانس شان را از بین می‌برند.

با این که آن‌ها سعی می‌کنند با کمی صادق بودن و زیر سوال بردن خودشان، میزان انتقاد از خود و کارشان را کاهش دهند، نمی‌دانند که به دیگران نشان می‌دهند که اعتماد به نفس ندارند. این عبارت نشانه آشکاری از عدم اعتماد به نفس است.

«متاسفم…»
استفاده بیش از حد از کلمه و عبارت «متاسفم…» می‌تواند نشان دهنده اعتماد به نفس پایین باشد. این طبیعی و مؤدبانه است که وقتی کار اشتباهی از ما سر می‌زند باید عذرخواهی کنیم. اما زمانی که در حال صحبت در مورد ایده‌هایمان هستیم یا می‌خواهیم صحبت کنیم، مدام می‌گویم متاسفم، نشان ترس عمیق از عدم تایید دیگران داریم.

افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند، اغلب به دیگران و افکار آنها در مورد خودشان فکر می‌کنند. چنین افرادی مدام نگرانند که مبادا برای کسی آزاردهنده یا سربار باشند. به همین دلیل همیشه در حال معذرت خواهی هستند. حتی اگر هیچ اشتباهی مرتکب نشده باشند.

“آیا این منطقی است؟”
این که با هم تیمی‌هایتان بر سر موضوعی صحبت می‌کنید و برای هم فکری به دنبال رضایت و موافقت آن‌ها هستید، کاملا منطقی است که با بیان ایده‌تان، یک راه حل مشترک پیدا کنید. اما این که مدام بگویید آیا عملی کردن ایده‌تان منطقی است یا خیر، نشان می‌دهد که از اعتماد به نفس پایینی برخوردار هستید. این طور صحبت کردن نشان می‌دهد که گوینده از اهمیت و ارزشمندی ایده‌هایش مطمئن نیست، و این یعنی مدام به دنبال تایید دیگران است تا بتواند کاری را انجام دهد.

“من فکر می‌کنم …”
شروع صحبت با “من فکر می‌کنم …” هرچند جمله پیچیده‌ای نیست و ممکن است استفاده از آن بی ضرر به نظر برسد، اما می‌تواند به این معنی باشد که گوینده از افکار و نظراتش نامطمئن است. انگار به دنبال تایید است. افراد قاطع و با اعتماد به نفس معمولاً افکارشان را مستقیم بیان می‌کنند، بدون این که نیازی به چنین عباراتی داشته باشند.

هنگامی که “من فکر می‌کنم …” بیش از حد استفاده شود، ممکن است نشان دهد که گوینده از جایگاه‌اش در گفتگو یا حقش برای داشتن و بیان نظر و ایده‌‌هایش مطمئن نیست.

“حالا، این فقط نظر من است…”
استفاده از «حالا، این فقط نظر من است…» قبل از بیان دیدگاه می‌تواند نشانه‌ای از شک و تردید به خود باشد. حتی اگر ایده و فکر فوق العاده عالی داشته باشید اما مداوم از این عبارت استفاده کنید، نشان می‌دهید که دیدگاه و نظرتان بی ارزش است.

کسانی که خیلی زیاد از این جمله استفاده می‌کنند، ممکن است احساس کنند که افکارشان نسبت به دیگران از اعتبار یا اهمیت کمتری برخوردار است. آن‌ها با نادیده گرفتن نظرشان، اقتدار شان را تضعیف می‌کنند و آشکارا نشان می‌دهند که به خود اطمینان ندارند.

“شاید یک سوال احمقانه باشد…”
شروع یک سوال با “شاید یک سوال احمقانه باشد…” می‌تواند نشان دهنده ترس از قضاوت باشد. در واقع چنین واکنشی یک مکانیسم دفاعی برای محافظت از گوینده در برابر انتقاد احتمالی طراحی شده است. فراموش نکنید که سوال پرسیدن بخش اساسی یادگیری و مشارکت است.

بنابراین وقتی کسی احساس می‌کند که باید قبل از پرسیدن عذرخواهی کند، می‌تواند نشان دهد که از اعتماد به نفس پایین برخوردار بوده و اعتقاد چندانی به کنجکاوی و مشارکت معنادار در گفتگوها ندارد.

“شاید اشتباه می‌کنم …”
«شاید اشتباه می‌کنم…» عبارت دیگری است که نشان دهنده اعتماد به نفس پایین است. وقتی افراد شکست یا عدم دقت‌شان را پیش‌بینی می‌کنند، ناخودآگاه شک و تردیدهایشان را آشکار می‌کنند. آن‌ها خودشان (و دیگران) را برای اشتباهی که به‌ عنوان اشتباه اجتناب‌ناپذیر به آن نگاه می‌کنند، آماده می‌کنند، بنابراین نشان می‌دهند که به دانش یا توانایی‌هایشان ایمان ندارند.

“امیدوارم مزاحم نشده باشم…”
افرادی که اغلب می‌گویند “امیدوارم مزاحم شما نباشم…” معمولاً با عدم اعتماد به نفس دست و پنجه نرم می‌کنند. آن‌ها بیش از حد نگران ایجاد مزاحمت برای دیگران هستند و نیازها یا درخواست‌هایشان را به طور بالقوه آزاردهنده می‌دانند. به جای این که به درک ارزش و حق‌شان برای آنچه خواهانش هستند، توجه کنند، پیشگیرانه عذرخواهی می‌کنند، با این تصور که ممکن است باعث ناراحتی دیگران شوند.

“من متخصص نیستم…”
زمانی که شخصی قبل از بیان نظر یا واقعیتی مکرراً از عبارت “من متخصص نیستم…” استفاده می‌کند، نشان می‌دهند که به دانش و تجربه‌شان اعتماد ندارند. آن‌ها با پایین آوردن جایگاه‌شان از همان ابتدا، راه فراری از انتقاد احتمالی ایجاد می‌کنند.

اگرچه فروتنی، شناخت و پذیرفتن محدودیت‌هایی که در دانش و مهارت تان دارید، خیلی مهم است، اما استفاده بیش از حد از این عبارت، نشان دهنده ترس شما از قضاوت است نه فروتنی.

همچنین نشان دهنده عدم اعتقاد فرد به توانایی‌ها و درک از خودشان است. اعتماد به نفس در ارتباطات ما به شکل مستقیم، با قاطعیت و اعتقاد به ارزش، افکار و عقاید مان ظاهر می‌شود. به جای این که با سلب مسئولیت و عذرخواهی خود را ضعیف نشان دهید، بر ایده‌ها و نظراتتان منطقی و با ارزشتان پا فشاری کنید. از بیان افکارتان نترسید و کمتر نگران قضاوت دیگران باشید.

افراد با اعتماد به نفس از قضاوت یا انتقاد نمی‌ترسند زیرا به قضاوت خود اعتماد دارند و حتی به این که ممکن است همه با نظراتشان موافق نباشند نیز واقف هستند. با این حال این بدان معنا نیست که افراد با اعتماد به نفس لحظه ای به خود شک نمی‌کند، بلکه بله آن‌ها نیز گاهی دچار شک و تردید می‌شوند اما به طور کلی، وقتی شروع به صحبت می‌کنند، هیچ شک و تردیدی در صدایشان وجود ندارد.

آن‌ها احساس نمی‌کنند باید در صحبت‌هایشان ملاحظه کنند یا به دنبال یک سد دفاعی باشند، بلکه با اعتماد به نفس از نظرات و افکارشان دفاع می‌کنند.

برای تقویت اعتماد به نفس از زبان‌تان استفاده کنید
زبان ابزار قدرتمندی در شکل دادن شخصیت شما در ذهن دیگران است و در نتیجه نشان از اعتماد به نفس شما دارد. برای این که نشان دهید فرد با اعتماد به نفس هستید، به کلمات، عبارات و بار معنایی آن‌ها توجه کنید.

به جای بی اعتبار جلوه دادن خود قبل از بیان افکار و ایده‌هایتان تمرین کنید که چطور باید در مورد آنچه فکر می‌کنید، صحبت کنید.
استفاده از عباراتی مانند «من فکر می‌کنم» یا «مطمئن نیستم، اما» را کاهش دهید و نظراتتان را با قاطعیت بیشتری بیان کنید.
عذرخواهی جای خود را دارد، اما سعی کنید زیاد از این عبارت استفاده نکنید، به خصوص زمانی که اصلا به آن نیاز ندارید. به جای گفتن «متاسفم»، می‌توانید بگویید «متشکرم»! به‌عنوان مثال، به‌ جای “ببخشید دیر آمدم” بگویید: “ممنونم که منتظر ماندید.”
با این واقعیت کنار بیایید که پرسیدن و به اشتراک گذاشتن نظرات و افکارتان هیچ اشکالی ندارد، حتی اگر مورد قبول همه نباشد یا به طور کامل اشتباه باشد.
حس کنجکاوی‌تان را تقویت کنید و به دیدگاه‌تان احترام بگذارید.
به یاد داشته باشید: همه به طور مداوم در حال یادگیری هستند و هیچ رشد و پیشرفتی بدون پرسش و پاسخ اتفاق نمیفتد.
با گذشت زمان، این تغییرات در گفتار می‌تواند به طور قابل توجهی بر نحوه نگاه شما به خودتان و درک دیگران نسبت به شما تأثیر بگذارد و در نتیجه حس اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید.

عباراتی که می‌توانید به جای عبارات بالا استفاده کنید
در تلاش برای ایجاد اعتماد به نفس، نه تنها عبارات منفی را حذف کنید، بلکه از عبارات قدرتمند نیز استفاده کنید. جایگزینی زبان تحقیرآمیز با عبارات مثبت می‌تواند تصویر مطمئن‌تری از شما در ذهن دیگران ایجاد کند و به تدریج عزت نفس شما را تقویت کند.

در این ‌جا عباراتی وجود دارد که می‌توانید از آنها برای تقویت اعتماد به نفس تان استفاده کنید:

«بیایید این ایده را بررسی کنیم…»

«بر اساس درک من…»

“می‌خواهم اضافه کنم…”

«از دیدگاه من…»

“ممنون که منتظر ماندید.”

«اجازه بدهید توضیح دهم…»

“نظر شما در این مورد چیست؟”

“من معتقدم که…”

«می ارزد اگر به آن فکر کنیم…»

“من مشتاقم بیشتر در مورد…”

“من شیفته…”

“من برای نظر شما ارزش قائل هستم، و همچنین نکته دیگری نیز وجود دارد که باید در نظر بگیرید…”

“بیایید مطمئن شویم که همه هم نظر هستیم…”

“برای ما مفید است که در نظر بگیریم …”

«بیایید عمیق‌تر به این موضوع بپردازیم…»

“من مطمئن هستم که…”

«بیایید در مورد این موضوع بیشتر بحث کنیم…»

“من جستجو کرده ام، و…”

“تجربه من به من نشان داده است که…”

“بیایید با هم این مشکل را حل کنیم…”

با بیان و استفاده چنین عباراتی، نه تنها نظرات و ایده‌های تان را تأیید می‌کنید، بلکه دیگران را نیز به گفت‌وگوی آزاد دعوت می‌کنید و فضایی پر از احترام و اعتماد ایجاد می‌کنید.

کلام پایانی

تقویت اعتماد به نفس کار سختی است که باید عمیقا به آن بپردازید، اما فراموش نکنید اگر کمی دقت کنید و به خود و افکارتان باور داشته باشید و با قاطعیت از آن‌ها صحبت کنید، مطمئنا تغییرات خوبی در نحوه برخوردتان با دیگران شاهد خواهید بود.

اگر می‌خواهید اعتماد به نفس‌تان را بالا ببرید، سعی کنید از زبان بدن استفاده کرده و به کلماتی که استفاده می‌کنید توجه کنید.

اخبارسبک زندگی
پربازدید
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید