وام ۱۰۰ میلیونی مسکن برای مردم از امروز / خبر خوش از وام مسکن در هفته سوم خردادماه + شرایط

بدون دیدگاه
 

به گزارش خبرجو24؛ وام ۱۰۰ میلیونی مسکن برای مردم از امروز / خبر خوش از وام مسکن در هفته سوم خردادماه + شرایط

حدود شش ماه از تصویب وام مسکن۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی با نرخ سود ۵ درصد در شورای عالی وام مسکن با حضور رییس جمهور می‌گذرد. اما از آن زمان تا کنون هنوز سازمان برنامه و بودجه ضمانت‌نامه پرداخت مابه التفاوت سود تسهیلات تا ۱۸ درصد را ارایه نکرده است. در واقع این سازمان باید تضمین دهد که ۱۳ درصد از سود این وام مسکن توسط دولت پرداخت خواهد شد وام مسکن از سود کارمزد مناسبی برخوردار است. وام فوری دارای شرایط خاصی است. وام مسکن از اقساط بلند مدتی بهره مند است.

طرح‌های حمایت از مستأجران با آغاز جابه‌جایی‌، به‌تدریج وارد فاز اجرایی می‌شود. حمایت از مستأجران در قالب حمایت‌های مالی از مستأجران و اجرای قوانینی برای ساماندهی بازار اجاره است. تازه‌ترین برنامه حمایت از مستأجران تصویب افزایش مبلغ وام ودیعه مسکن است که در چهارچوب طرح ساماندهی بازار اجاره روز گذشته به تصویب مجلس رسید. بر اساس این قانون، مبلغ تسهیلات ودیعه در شهر تهران از 100 به 200 میلیون تومان، در مراکز استان‌ها از 70 به ۱۵۰ میلیون و در سایر شهرها از 40 به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش می‌یابد.

بر اساس این مصوبه، بانک مرکزی موظف است در صورت تصویب شورای عالی مسکن از طریق بانک‌های عامل نسبت به پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن اقدام کند. در سال‌های بعد نیز سقف تسهیلات ودیعه مسکن متناسب با نرخ تورم نقطه به نقطه اعلامی بانک مرکزی افزایش می‌یابد. تسهیلات ودیعه، به عنوان کمک‌هزینه از سال 99 به مستأجران پرداخت می‌شود. اوایل امسال دولت اعلام کرد، مبلغ تسهیلات ودیعه سال‌جاری نیز مانند سال گذشته است اما اکنون در قالب طرح ساماندهی بازار اجاره، افزایش مبلغ تسهیلات در نظر گرفته شده و این مبلغ هر سال با توجه به نرخ تورم تغییر می‌کند. پرداخت تسهیلات ودیعه پیش از این فقط برای مناطق شهری بود، اما امسال متقاضیان ساکن در روستا نیز می‌توانند 40 میلیون تومان وام ودیعه دریافت کنند.

پرداخت تسهیلات کمک‌هزینه رهن خانه، با اینکه با توجه به افزایش قیمت اجاره‌بها در برخی شهرها سهم کمی در پوشش اجاره دارد، اما در چند سال اخیر مستأجران بسیاری برای دریافت وام درخواست داده‌اند، هرچند این وام به دست بسیاری از آنان نرسیده است. سختگیری بانک‌ها در بحث تضامین وام و همچنین همدستی برخی مشاوران املاک برای صدور قراردادهای اجاره صوری موجب شد تسهیلات ودیعه به متقاضیان واقعی نرسد. با افزایش مبلغ تسهیلات ودیعه، فعالان بازار این نگرانی را مطرح می‌کنند که تخلفات پرداخت وام نیز بیشتر شود و افرادی با همکاری مشاوران املاک یا بانک‌ها خارج از ضوابط و چهارچوب‌های قانونی به وام ودیعه دسترسی داشته باشند. از این جهت نظارت بیشتر بر پرداخت این تسهیلات از سوی این فعالان توصیه می‌شود.

با توجه به اینکه سامانه ثبت الکترونیکی قراردادهای اجاره اخیراً راه‌اندازی شده است، قراردادهایی که در این سامانه ثبت می‌شود امکان راستی‌آزمایی دارد و ثبت قرارداد صوری در این سامانه به صفر می‌رسد، بنابراین گسترش سامانه‌های ثبت قرارداد و توسعه این نوع سامانه‌ها نیز به ساماندهی بازار مسکن کمک می‌کند.

بر اساس طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها، امکان ثبت قراردادهای معاملات املاک در سکوها و پلتفرم‌های املاک با تأیید سازمان ثبت اسناد و املاک کشور فراهم می‌شود. پلتفرم‌ها صرفاً امکان ثبت قراردادهای همسانی را که به تأیید سازمان ثبت اسناد و املاک کشور رسیده است، دارند. ابوالفضل نوروزی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، طرح ثبت قراردادها در سامانه‌های الکترونیکی را مترقی دانست. وی افزود: دولت باید از مؤجر و مستأجر حمایت کند، ولی باید رابطه بین این دو را اصلاح کنیم و اجازه ندهیم وارد فرایند قضایی شوند. با سکوهای دانش‌بنیان بدون اینکه مؤجر و مستأجر وارد فرایند قضایی شوند، از آنها حمایت می‌کنیم.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه به‌تدریج پلتفرم‌های املاک مانند پلتفرم‌های حمل و نقل و تاکسی‌های اینترنتی که توانستند به مرور بخشی از مشکلات حمل و نقل درون شهری را برطرف کنند، چالش‌های بخش معاملات املاک را نیز رفع می‌کنند، گفت: با اجرای این قانون، پلتفرم‌ها و اپلیکیشن‌های املاک در کنار دفاتر مشاوران املاک می‌توانند نسبت به امضای قراردادهای ملکی اقدام کنند. در حال حاضر مردم اگر بخواهند قراردادهای ملکی ببندند، صرفاً باید به دفاتر مشاوران املاک بروند که با این قانون، پلتفرم‌ها هم می‌توانند این فرایند را تسهیل کنند و به کمک مشاوران املاک بیایند. زیرساخت‌های فنی و حقوقی ثبت آنلاین معاملات املاک در وزارت راه و شهرسازی فراهم شده و این سامانه در وزارت راه و شهرسازی با ثبت معاملات اجاره مسکن، کار خود را آغاز کرده است.

بر اساس این مصوبه بانک مرکزی موظف است در صورت تصویب شورای عالی مسکن از طریق بانک های عامل نسبت به پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن به گروه های هدف با تعیین وزارت راه و شهرسازی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقدام کند.

سقف تسهیلات ودیعه مسکن در سال اول اجرای این قانون در تهران ۲۰۰، مراکز استان ها ۱۵۰ و سایر شهرها ۱۰۰ میلیون تومان است.

در سال های بعد نیز سقف تسهیلات ودیعه مسکن نیز متناسب با نرخ تورم نقطه به نقطه اعلامی بانک مرکزی افزایش می یابد.

در جریان رسیدگی به این ماده از طرح مذکور، محمد حسین فرهنگی نماینده مردم تبریز در مجلس پیشنهاد اعطای تسهیلات ودیعه مسکن تا سقف ۴۰ میلیون تومان به روستاییان را داد که با موافقت دولت و مخالفت کمیسیون عمران مجلس به تصویب نمایندگان رسید.

در جریان رسیدگی به این ماده، علیرضا سلیمی پیشنهاد داد تا مصوبات شورای عالی مسکن در خصوص وام ودیعه مسکن به تأیید شورای پول و اعتبار هم برسد که به تصویب نمایندگان نرسید.

محمد حسن آصفری نماینده مردم اراک در مجلس هم پیشنهاد داد: عبارت در صورت تصویب شورای عالی مسکن حذف شود، که این پیشنهاد نیز به تصویب نمایندگان مجلس نرسید.

نحوه ثبت نام وام ودیعه مسکن ۱۴۰۲

متقاضیان برای دریافت و ثبت‌نام وام ودیعه مسکن مستاجران ۱۴۰۲ لازم است که ابتدا، شرایط ثبت‌نام این وام را در مرحله اول و دوم داشته باشند و سپس مراحل آن را در سامانه ثبت نام وام ودیعه مسکن به نشانی اینترنتی tem.mrud.ir انجام دهند.

افراد برای ثبت‌نام وام ودیعه مسکن مستاجران نخست باید وارد سایت tem.mrud.ir شوند، سپس گزینه ثبت‌نام تسهیلات کمک ودیعه را انتخاب کنند. پیگیری وام ودیعه مسکن در مرحله دوم هم از طریق همین آدرس انجام می‌شود.

در مرحله بعد متقاضیان قوانین و مقررات مربوط به تسهیلات کمک ودیعه را می‌خوانند و در صورت تمایل می‌توانند در صفحات بعدی اطلاعات شخصی خود را وارد کنند. حالا باید دید شرایط تعیین شده برای متقاضیان، در جایگاه رکن اساسی بهره‌‎مندی از وام ودیعه مسکن مستاجران ۱۴۰۲ چیست؟

شرایط ثبت نام وام ودیعه مسکن ۱۴۰۲

متقاضی تسهیلات اجاره‌خانه در درجه اول باید متاهل یا سرپرست خانواده باشد، هر چند زنان مجرد بالای ۳۵ سال و مردان مجرد بالای ۴۵ سال می‌توانند بر اساس شروطی مشخص می‌توانند برای دریافت آن اقدام کنند.

همچنین اجاره‌نامه ارائه شده از سوی متقاضی وام ودیعه مسکن باید به صورت رسمی تنظیم شده یا در سامانه ایران املاک به ثبت رسیده و کد رهگیری هم داشته باشد. یکی دیگر از شروط دیگر دریافت وام ودیعه مسکن نیز این است که تاریخ اجاره‌نامه ارائه شده حداکثر تا پایان زمان ثبت نام وام ودیعه مسکن قرار بگیرد.

وزارت راه و شهر سازی در سال قبل اعلام کرده است، برای موافقت با ثبت‌نام متقاضی برای دریافت وام اجاره خانه سال ۱۴۰۲، لازم است که قرارداد اجاره شخص حداکثر تا پایان زمان ثبت نام وام ودیعه مسکن منعقد شده باشد. بنابراین، چنانچه زمان انعقاد قرار داد اجاره ارائه شده مربوط به بعد از این بازه زمانی باشد، متقاضی واجد شرایط برای ثبت‌نام وام ودیعه مسکن مستاجران ۱۴۰۲ نخواهد بود.

در صورتی‌که ثبت‌نام‌کننده وام ودیعه مسکن، شرایط ثبت‌نام این تسهیلات را داشته باشد و برای دریافت وام ودیعه مسکن مستاجران ۱۴۰۲ به بانک معرفی شود، لازم است که طی دو هفته از زمان معرفی به بانک مدارک لازم را برای دریافت این تسهیلات به ارائه داده و ضامن‌های خود را معرفی کند. در غیر این صورت، درخواست وام ودیعه مسکن متقاضی رد خواهد شد.

وام ودیعه مسکن به داد مستاجران می‌رسد؟

البته این در حالی است که با وجود زمزمه‌های در خصوص افزایش مبلغ وام ودیعه در سال جاری سرپرست دفتر اقتصاد مسکن بیان کرده است به دلیل محدودیت منابع بانک‌ها، فعلا برنامه‌ای برای افزایش وام ودیعه مستاجران نداریم؛ مبلغی که با تورم بی‌سابقه اجاره به نظر نمی‌آید چندان برای قسر بزرگی از مستاجران کارآمد باشد.

اخباراقتصاد
پربازدیدوام مسکن
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید