خبر خوش برای متقاضیان خودروهای داخلی / اطلاعیه مهم درباره حساب وکالتی خرید خودرو

بدون دیدگاه
 

به گزارش خبرجو24؛ خبر خوش برای متقاضیان خودروهای داخلی / اطلاعیه مهم درباره حساب وکالتی خرید خودرو

حساب وکالتی به منظور ثبت نام در طرح های فروش الزامی بوده و کسانی که قصد حضور در قرعه کشی و خرید خودرو از این مجموعه را دارند، باید ابتدا نسبت به ایجاد حساب وکالتی اقدام نمایند. حساب وکالتی، یک حساب بانکی است که صاحب حساب به بانک وکالت می‌دهد تا دسترسی به حساب برای انجام عملیات مسدودی، رفع مسدودی و برداشت وجه از حساب، در اختیار شرکت بورس کالا، شرکت های خودرو ساز و … قرار گیرد.حساب وکالتی برای مشتریان بالای 18 سال در بانک می‌توانند یکی از حساب‌های خود (کوتاه مدت، قرض‌الحسنه یا جاری فراگیر) نزد بانک را از طریق «سامانه وکالتی کردن حساب‌های بانک » به صورت غیرحضوری وکالتی کنند. در ادامه به جزییات جدید از حساب وکالتی می پردازیم.

براساس اعلام وزارت صنعت، از ۳ خرداد ماه فرآیند انتخاب خودرو در سامانه یکپارچه آغاز شده و تا ۱۰ خردادماه ادامه خواهد داشت. براین‌اساس؛ فقط متقاضیان واجد شرایط که اطلاعات آن‌ها از سوی بانک‌ها به سامانه ارسال شده است، می‌توانند در تاریخ مذکور ۵ اولویت خودرویی را به‌منظور تشکیل فهرست نوبت‌دهی در سامانه به‌نشانی esalecar.ir انتخاب کنند، زمان ثبت‌نام تأثیری در اولویت عرضه خودرو ندارد.

یکی از پرسش‌های پرتکرار متقاضیان، زمان آزاد شدن مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان مسدود شده در حساب وکالتی است که باید گفت مبلغ یاد شده در حساب وکالتی از ۲۴ خرداد آزاد می‌شود.

مرحله دوم: نوبت‌دهی و اعلام زمان‌بندی به‌ازای هر محصول مشخص

پس از نوبت‌دهی، لیست متقاضیان واجد شرایط در ثبت‌نام اولیه، براساس برنامه تولید اعلام‌شده از سوی خودروسازان داخلی، زمان تحویل خودروی مدنظر به متقاضی در سامانه اعلام می‌شود.

تبصره ۱ ـ اعلام زمان‌بندی براساس لیست نوبت‌دهی (لیست انتظار هر محصول) در خردادماه ۱۴۰۲ و در سامانه https://www.esalecar.ir انجام می‌شود.

تبصره ۲ ـ قرارگرفتن متقاضی در لیست انتظار براساس زمان‌بندی اعلامی، تعهدی را برای خودروساز به‌منظور تحویل خودرو ایجاد نمی‌کند و این تعهد صرفاً پس از انجام مرحله سوم و براساس انعقاد قرارداد فروش متقاضی با خودروساز و براساس مفاد قرارداد منعقده شکل می‌گیرد.

تبصره ۳ ـ در این مرحله و پس از اعلام نتایج زمان‌بندی متقاضی می‌تواند نسبت به برداشت وجه اعتبار از حساب وکالتی اقدام نماید و در صورت تمایلِ متقاضی واجدشرایط برای تحویل خودرو مطابق با زمان‌بندی اعلامی در این مرحله، می‌تواند نسبت به قطعی کردن ثبت‌نام براساس فراخوان خودروساز و با تکمیل وجه در حساب خودروساز و براساس قیمت روز، اقدام کند و یا آنکه با اعلام انصراف پس از اعلام نتایج زمان‌بندی، از لیست انتظار خودروی مدنظر خارج شود.

مرحله سوم: قطعی‌ کردن ثبت‌نام متقاضیان براساس فراخوان خودروساز

در این مرحله و پس از اعلام زمان‌بندی به متقاضیان و شکل‌گیری لیست انتظار برای هرمحصول، خودروساز موظف است هرگونه فراخوان برای طرح‌های فروش خودرو را منطبق بر زمان‌بندی و نوبت‌دهی انجام‌شده، اعلام کند، بنابراین خودروسازان به‌مرور زمان و صرفاً برمبنای لیست اولویت‌بندی مذکور برای هرمحصول، نسبت به فراخوان و قطعی کردن ثبت‌نام و انعقاد قرارداد فروش بر مبنای قیمت روز خودرو، اقدام خواهند کرد.

تبصره ۱ ـ قطعی کردن ثبت‌نام توسط خودروسازان در این طرح براساس لیست نوبت‌دهی‌شده بر مبنای قیمت روز منطبق بر دستورالعمل تنظیم بازار خودروی شورای رقابت است.

تبصره ۲ ـ در صورتی که در طول فراخوان مشتری در زمان تحویل یا انجام ثبت‌نام قطعی، مشخص شود که مشتری شرایط طرف تقاضای مندرج در اطلاعیه را نقض کرده است و یا در این مدت از خودروسازان داخلی دیگر خودرو خریداری کرده است، ثبت‌نام در این طرح کان‌لم‌یکن تلقی می‌شود.

توجه به این نکته ضروری است که اطلاعات کلیه متقاضیان مرتبط با این طرح حسب ماده ۱۹ آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۴ الحاقی قانون مبارزه با پولشویی و طرح مالیات بر عایدی سرمایه در اختیار نهادهای ذی‌ربط قرار می‌گیرد.

حساب وکالتی

بسیاری از متقاضیان که برای شرکت در طرح یکپارچه فروش خودرو داخلی در سامانهesalecar.ir ثبت‌نام کرده‌اند، این مشکل را دارند که چرا حساب وکالتی برای ثبت‌نام خودرو تأیید نمی‌شود؟ برخی از مشتریان با فرض اینکه خودروی مدنظرشان مربوط به یکی از شرکت‌های ایران خودرو و سایپا بوده است، فقط برای هر دو این شرکت‌ها حساب وکالتی تعریف کرده‌اند و پیام حساب وکالتی یافت نشد را در هنگام ثبت‌نام مشاهده می‌کنند.

این در حالی است که خریداران حتماً باید برای تعریف حساب وکالتی برای سامانه حمایت (صمت) در مهلت مقرر نیز اقدام نمایند. هم اکنون از سوی وزارت صمت برای رفع مشکل آن دسته از افرادی که نتوانستند حساب وکالتی خود را تأیید کنند، مهلت مجددی در نظر گرفته است و متقاضیان می‌توانند برای تأیید حساب وکالتی خود اقدام نمایند. در این مقاله سعی داریم در ارتباط با مشکل تأیید حساب وکالتی خرید خودرو و را حل آن مطالبی ارائه کنیم.

حساب وکالتی حساب بانکی است که به یک فرد یا شرکت دیگر اجازه برداشت پول داده می شود بدون اینکه نیاز به تأیید مالک اصلی داشته باشد. مثلاً زمانی که شما حساب وکالتی افتتاح در سامانه یکپارچه فروش خودرو، افتتاح می‌کنید در حقیقت این اجازه را به وزارت صمت می‌دهید که در صورت صلاحدید مبلغ مورد نظر را از حساب شما برداشت کند. در سال گذشته ثبت‌نام کنندگان طرح ایران خودرو باید مبلغ ۱۳۰ میلیون تومان در حساب خود برای خرید از شرکت ایران خودرو بلوکه می‌کردند. شرکت ایران خودرو پس از قرعه‌کشی می‌توانست مبلغ را از حساب برندگان برداشت و برای تکمیل مابقی آن برای متقاضیان پیامک ارسال نماید.

علاوه بر این زمانی که معامله انجام شد وجه به حساب کارگزاری منتقل خواهد شد. از سوی دیگر اگر معامله انجام نشود، مبلغ بلوکه شده آزاد خواهد شد. برای افتتاح حساب وکالتی نوع حساب مشتری باید یا سپرده کوتاه مدت یا پس انداز باشد.

مزایای افتتاح حساب وکالتی چیست؟

مهم‌ترین مزایای ایجاد افتتاح حساب وکالتی، صرفه جویی در زمان و سرعت بخشیدن به معاملات در بورس کالا یا ثبت‌نام در سایت یکپارچه خرید خودرو می‌باشد. اگر حساب وکالتی خود را به حساب معاملاتی نزد کارگزاری متصل نمایید، دیگر نیاز به شارژ حساب معاملاتی نخواهید داشت. کارگزاری می‌تواند هر زمان که معامله انجام شد، از حساب شما برداشت کند. علاوه بر این به سرعت و بدون نیاز به شارژ حساب، مستقیماً از حساب بانکی شما برداشت می‌شود.

حساب وکالتی با حساب غیر وکالتی تفاوت دارد. حساب غیر وکالتی در واقع همان حساب نزد کارگزاری است. در شرایطی که از این حساب برای معاملات خود استفاده کنید، هنگام ثبت سفارش مسدودی غیر وکالتی برای شما ثبت می‌شود. حساب وکالتی حسابی است که با حساب کارگزاری مدنظر لینک شده است. اگر هنگام معاملات از این روش حساب وکالتی استفاده کنید، مسدودی وکالتی برای شما ثبت می‌شود، یعنی و مستقیماً و توسط کارگزاری، حساب شما مسدود خواهد شد.

چگونگی افتتاح حساب وکالتی

بسیاری از متقاضیان ثبت‌نام در طرح یکپارچه خودرو در ارتباط این سؤال را دارند که چگونه حساب وکالتی باز کنیم؟ برای افتتاح حساب وکالتی شما باید در گام اول یک حساب کوتاه مدت یا قرض‌الحسنه را در یکی از بانک‌های تأیید شده از سوی شرکت‌های ایران خودرو و سایپا باز کنید. اما اگر از قبل در این بانک‌ها حساب داشته باشید، دیگر نیاز به طی کردن این مراحل نیست.

بعد از این مرحله باید به یکی از شعب بانک‌های مذکور مراجعه نمایید تا حساب وکالتی شما تأیید شود. اگر قبلاً در بانک‌های تجارت یا ملی حساب باز کرده‌اید، می‌توانید به صورت اینترنتی فرایند افتتاح حساب وکالتی را انجام دهید. دارندگان حساب تجارت می‌توانند با مراجعه به سامانه بانک تجارت و دارندگان حساب ملی می‌توانند با مراجعه به سامانه فیروزه اقدام به ایجاد حساب وکالتی کنند.

توجه داشته باشید که برای فعالیت در بورس کالا و همچنین ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو حتماً باید ابتدا در سامانه سجام ثبت‌نام کرده باشید. پس از ثبت‌نام در سامانه سجام باید از کارگزاری خود یک معرفی نامه برای باز کردن حساب وکالتی برای بانک مورد نظر دریافت نمایید. برای این کار باید فرم را از سامانه خرید آنلاین بورس کالای کارگزاری مورد نظر دریافت کرده باشید. سپس می‌توانید از طریق سپرده کوتاه‌مدت یا پس انداز برای باز کردن حساب وکالتی اقدام کنید. پس از دریافت معرفی نامه، برای باز کردن حساب وکالتی می‌توانید آن را به شعبه بانک منتخب خود تحویل دهید و مراحل افتتاح حساب را طی کنید.

چنانچه در ارتباط با نحوه افتتاح حساب وکالتی نیازمند دریافت راهنمایی هستید، کافی است با شماره ۹۰۹۹۰۷۵۳۰۷ تماس بگیرید تا کارشناسان مجرب مشورت شما عزیزان را در این خصوص یاری کنند.

حساب وکالتی سامانه یکپارچه ثبت‌نام خودرو

برای افتتاح حساب وکالتی سامانه یکپارچه ثبت‌نام خودرو، باید به سامانه خدمات اینترنتی بانک مورد نظر خود مراجعه کنید. پس از تأیید شماره حساب و شماره تلفن همراه حساب وکالتی به سامانه یکپارچه معاملات معرفی می‌شود. برای عملیات افتتاح آنلاین حساب وکالتی شما می‌توانید به کارگزاری‌های فعال مراجعه کنید. افرادی که قصد افتتاح حساب وکالتی برای ثبت‌نام در سامانه یکپارچه ثبت‌نام خودرو را دارند، باید ابتدا در سامانه EBGO اسم‌نویسی کنند. این سامانه در واقع نقش مدیریت معاملات بین مشتری و کارگزاری را در حوزه بورس دارد و در فرآیند دریافت کد بورسی و معاملات را اهمیت زیادی دارد.

توجه داشته باشید که براساس اعلام سخنگوی وزارت صمت، داشتن حساب وکالتی برا ثبت‌نام از طریق سامانه یکپارچه ثبت‌نام خودرو ضروری می‌باشد. هنگام وکالتی کردن حساب بانکی باید “سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان” را به عنوان سازمان دارای وکالت را معرفی کنید. معمولاً در سایت‌ها در فرم اینترنتی گزینه‌های دیگری مانند ایران خودرو و سایپا مشاهده می‌شود. این گزینه برای اسم‌نویسی مستقیم در طرح‌های شرکت خودروسازی استفاده می‌شود و برای طرح‌های سامانه یکپارچه فروش خودرو نباید انتخاب شوند. بسیاری از متقاضیانی که قصد خرید خودرو از این سامانه را دارند، دچار اشتباه می‌شوند. مثلاً فردی که می‌خواهد خودرو سمند را از سامانه یکپارچه عرضه خودرو خریداری کند، باید برای سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان حساب وکالتی افتتاح نماید. اما بسیاری در هنگام ثبت‌نام در سامانه esalecar.ir با مشکل تأیید حساب وکالتی خرید خودرو مواجه می‌شوند که در ادامه لازم است به ارائه راه حل جهت رفع این مشکل اشاره کنیم.

اخباراقتصادخودرو
پربازدید
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید